Citat:
Ursprungligen postat av
PrippsFat
Det är ju ren slakt i It-branschen just nu. Inte nog med att det är dåliga tider i Sverige, vi har extrema mängder indier som anländer varje vecka.
För dessa blir ju det lite som slavarbete. De jobbar för ingenting för att få permanent uppehållstillstånd. När man hör från dem hur det är i Indien så förstår man.
Detta med arbetskraftinvandring kommer slå ut stora delar av den normala marknaden som vi kände till det i Sverige.
För att göra det ännu roligare i just it, så finns det nu mer it-konsultbolag än vad det finns jobb inom delar av systemutveckling. Det innebär att om man skickar sitt CV till alla de som söker it folk på tex arbetsförmedlingens hemsida, så kommer alla dessa firmor skicka ert CV till företaget som söker en anställd. Och då ingen firma vill anställa någon innan den har ett uppdrag, så blir det ett väldigt konstigt upplägg.
Lägg till att Volkswagen kickat 40 000, varav massor var indier. It-bolagen är helt nedlusade med indier.
Jag har aldrig jobbat med indier, men jag har jobbat med folk som jobbat med indier, så jag som IT-gubbe är inte särskilt orolig för dessa UFOn. Desto värre är att varenda jeppe och hans mormor har utbildat sig till IT-proffs efter en 2-årig skitutbildning som gör att IT-proffs snart innebär: kan öppna Visual Studio.
Jag förväntar mig att framtiden kommer göra större och större skillnad på en civilingenjör inom programmering och en folkhögskoleutbildad programmerare. Lite synd då jag träffat riktigt duktiga självlärda utvecklare, men också en hel hög personer jag inte vill ha i mitt team, trots att de ”utbildat” sig i två år.