2025-01-23, 22:38
Medlem
hijodejuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
It slakten har börjat, vänta bara tills AI slår till med full kraft, då är tom indier överflödiga.

Fast nja, detta verkar vara mer kasst ledarskap och strategi.
Citera
2025-01-23, 22:39
Medlem
Turken tömde bolaget och drog?
Citera
2025-01-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan
Fast nja, detta verkar vara mer kasst ledarskap och strategi.

Är vi säkra på att det är så eller kan det vara så att jobben inte trillat in som de ska? Möjligt att du har rätt men överlag är nog inte it branschen så himla hett som alla tror/trodde.
Citera
2025-01-23, 22:46
Medlem
Citat:
Är vi säkra på att det är så eller kan det vara så att jobben inte trillat in som de ska? Möjligt att du har rätt men överlag är nog inte it branschen så himla hett som alla tror/trodde.
Ja, andra konsultbolag går bra.
Citera
2025-01-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinclairQL
10 år gammal artikel

Kaststjärnor och samurajsvärd på väggarna. Fikarummet inrett som en dojo, ett traditionellt japanskt rum. Inredningen i de ljusa lokalerna på andra våningen på Klostergatan i Lund är inte helt typisk för ett IT-konsultbolag. Men på Tretton 37 kallar de sig hellre ninjas än konsulter.

Körde de med ninjastuk fortfarande?

När det gällde att betala skatteverket så gjorde de en karate ninja och försvann spårlöst.

De slår väl till igen snart som en ninja och återupprättar sin heder.
Citera
2025-01-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Det är ju ren slakt i It-branschen just nu. Inte nog med att det är dåliga tider i Sverige, vi har extrema mängder indier som anländer varje vecka.

För dessa blir ju det lite som slavarbete. De jobbar för ingenting för att få permanent uppehållstillstånd. När man hör från dem hur det är i Indien så förstår man.

Detta med arbetskraftinvandring kommer slå ut stora delar av den normala marknaden som vi kände till det i Sverige.

För att göra det ännu roligare i just it, så finns det nu mer it-konsultbolag än vad det finns jobb inom delar av systemutveckling. Det innebär att om man skickar sitt CV till alla de som söker it folk på tex arbetsförmedlingens hemsida, så kommer alla dessa firmor skicka ert CV till företaget som söker en anställd. Och då ingen firma vill anställa någon innan den har ett uppdrag, så blir det ett väldigt konstigt upplägg.

Lägg till att Volkswagen kickat 40 000, varav massor var indier. It-bolagen är helt nedlusade med indier.

Jag har aldrig jobbat med indier, men jag har jobbat med folk som jobbat med indier, så jag som IT-gubbe är inte särskilt orolig för dessa UFOn. Desto värre är att varenda jeppe och hans mormor har utbildat sig till IT-proffs efter en 2-årig skitutbildning som gör att IT-proffs snart innebär: kan öppna Visual Studio.

Jag förväntar mig att framtiden kommer göra större och större skillnad på en civilingenjör inom programmering och en folkhögskoleutbildad programmerare. Lite synd då jag träffat riktigt duktiga självlärda utvecklare, men också en hel hög personer jag inte vill ha i mitt team, trots att de ”utbildat” sig i två år.
Citera
2025-01-24, 00:38
Medlem
Citat:
It slakten har börjat, vänta bara tills AI slår till med full kraft, då är tom indier överflödiga.

Nu skakar jag med rädsla att förlora jobbet till ChatGPT... Eller inte..

Vet inte varför denna tråd ens är relevant. Aldrig ens hört om bolaget och det var inte direkt tusentals anställda och hsr uppenbarligen inte agerat särskilt smart om man går raka vägen från 250 till konkurs.
Citera
2025-01-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Från Glassdoor där folk kan skriva anonyma utvärderingar. Finns en del utvärderingar, den här är cirka ett år gammal och kring den tiden finns en del negativa utvärderingar.

Och svaret är...ja jag vet inte vad jag ska säga ens.

Chatgpt helt enkelt. Otroligt.
Citera
2025-01-24, 01:49
Medlem
Citat:

Terminologin AI är felaktig och är i själva verket en språkmodell. Man kan jämföra det med någon som har svårt autism och tolkar saker bokstavligt. Ber du vederbörande att gå på toaletten så kommer denne således att gå på toalettlocket. Du måste själv förstå vad som ska göras och kunna beskriva det till "AI" för att det ska bli ett drägligt svar.

Beträffande företaget så arbetade jag med konsultering mot dom för en herrans massa år sen. Minns att VDn och CTO var riktigt jävla sliskiga och hade grundlösa krav som saknade all form av relevans. Det gnälldes månatligen på fakturorna vi skickade som i princip blev gratis arbete när goodwills och vouchers var fixade.
Citera
2025-01-24, 02:05
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Och svaret är...ja jag vet inte vad jag ska säga ens.
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Chatgpt helt enkelt. Otroligt.
Tycker det är för dåligt för att kunna vara ett direkt svar från ChatGPT. Den håller väl inte på med halmgubbar? Typ som när postaren skriver att konsulterna lämnar och det besvaras med ” Speaking to the skill of our consultants or the personal situation of any colleague are not areas that we take lightly.”

Tror mer på att nån indier skrivit ett förvirrat svar och bett ChatGPT förbättra texten språkligt. Eller att en pakistanier bett ChatGPT svara på kritiken och blandat ihop viket svar som hör till vilket kritiskt inlägg. Eller så är det ett standardsvar som slavarbetarna klistrar in helt utan koll på sammanhanget.

Inget av alternativen inger förtroende.
Citera
2025-01-24, 05:45
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Det ser helt enkelt ut som att de har försökt expandera för snabbt, det blev lågkonjunktur, och de lyckades inte bromsa det skenande tåget.

Läser man årsredovisningarna ser man tydligt att de har levt osäkert under flera års tid. En kassa på 88 000 kronor vid senaste bokslutet (och 34 000 kronor året dessförinnan) och låg vinstmarginal. Då har man ingen buffert eller möjlighet att bromsa in utan att det direkt blir en svår situation. I Sverige säger man inte upp folk från en dag till en annan heller, det tar tid att skära ner på kostnader när lönerna utgör över 70% av rörelsens totala kostnader.

Jag har inte följt bolaget alls men läste runt lite nu för skojs skull. Det verkar ju som att de fick in nya ägare för några år sedan som hade en väldigt hög ambitionsnivå (nå en miljard i omsättning inom ett par år). Nyligen avgick hela styrelsen utom grundaren, vilket också talar för att de såg vad som var på väg men inte lyckades hitta ett sätt att ta sig vidare gemensamt.

För svenska aktiebolag gäller ju att om det är konstaterat att det egna kapitalet är förbrukat ska en kontrollbalansräkning upprättas. Sedan har man 8 månader på sig att vända skeppet - har man inte hunnit det så inträder s.k. medansvar för styrelseledamöter för nya skulder som uppstår efter det datumet om företaget fortsätter drivas. Få styrelseledamöter är intresserade av att riskera sin personliga ekonomi på det sättet, därför försätts företaget normalt i konkurs.

Att hela styrelsen hoppade av innan konkursen tyder på att det har varit olika åsikter om huruvida företaget ska försättas i konkurs eller ej. Kanske var det också kopplat till den här finansieringen som de gick ut med via pressrelease i samband med att alla lämnade.

Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Fast att expandera från 80 personer till 250 personer och öppna flera kontor utomlands är fortfarande ganska mycket på den tiden, man började alltså den aggressiva satsningen typ 2020 när nya ägarna kom in som då ville ta bolaget från en omsättning på 200 miljoner om året till en miljard. Krävs att man är rejält bra på att hitta nya kunder och konstanta uppdrag och beläggning för så många nya konsulter under en så kort tid

Stiber & HeltVild beskriver detta bolag rätt bra. År 2020 presenterades ett mål att år 2025 ska man ha en omsättning på 1 miljard. Varför? Ingen aningen. Inget presenterades förutom att vi måste nå målet året 2025. Eftersom det kom in ny ägare av bolaget som pumpade in pengar för att nå målet 2025 så blev de inte så glada när vi 2023 låg på cirka 325 miljoner. Inget pekade uppåt. Kom ihåg att tretton37 är inte det enda konsultbolaget i Sverige. Samt Covid19 etc....

Företaget grundandes av entusiaster och riktig datanördar med stor kompetens och drivkraft. De senaste åren så verkat som Deniz Yildirim blivit väldigt girig för att finansiera sin extravaganta liv i Dubai.

Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Vad kommer hända med alla konsulter som är ute på uppdrag tro? Tror knappast många företag är sugna på att dammsuga upp riktigt än. Guldläge för andra konsultbolag att få anställa till skitlöner?

Alla är uppsagda . De mest kompetens anställda har reda avslutat anställning och fått samma eller bättre jobb på andra konsultbolag. Andra kommer få nytt jobb när allt är klart med tretton37. Värst är det för utländska medarbetare som kan lite eller ingen svenska. De har lite jobbigt nu.
Citera
2025-01-24, 07:18
Medlem
Det verkar ha varit en riktig storm av problem som ledde fram till det här. Företaget hade skatteskulder (typ 9 miljoner till Skatteverket), vilket gjorde att de blev av med F-skattsedeln. Hela styrelsen hoppade av under sommaren, och det snackades om att löner inte betalades ut i tid till vissa anställda. Sen kom den stora smällen när IKEA, en av deras största kunder, avslutade alla avtal i slutet av året. Oklart exakt hur många konsulter de hade där, men det verkar ha varit en hel del.

Trots försök att fixa läget med nya investeringar och omstruktureringar gick det inte att rädda bolaget. Det känns som att det var en mix av dålig ekonomisk styrning, tappat förtroende från kunder och en allmänt tuff marknad som sänkte dem. Trist för alla som jobbade där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in