2025-01-23, 21:07
Medlem
tantaluss avatar
Följande har hänt enligt en elev på skolan:

• En grupp äldre elever har misshandlat ett par yngre elever flera gånger. Sorry, inga galgar, strykjärn eller sexleksaker har varit inblandade
  • Upprinnelsen till detta har inte med någon sorts invigning, kamratuppfostran eller pennalism att göra utan att de två yngre eleverna ska ha uttryckt sig nedlåtande om två av de äldre elevernas mammor (ja, jag vet hur det låter men det är informationen jag har)
  • Två av eleverna är söner till i mitt tycke rätt skeva föräldrar med trasiga äktenskap, så varken genetik eller uppväxtmiljö har varit bra (detta inte sagt för att på något sätt urskulda deras handlande utan som kontext. På ren svenska: de är som väntat - och till skillnad från genomsnittseleven - rötägg, avskrap, tredjehandssortering)
  • En av eleverna har mycket riktigt en förälder som kan betecknas som kändis, med framgångsrik näringslivskarriär och TV-framträdanden
  • …och som vanligt när något händer på LS så är problemen inte något som har med hela skolan att göra utan detta är elever från ett specifikt elevhem: Björke. Jag har skrivit om Björke tidigare här
Citera
2025-01-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Sådana övertramp skedde inte på min tid, visst fanns en del uppfostran. Emellertid inget våld vad jag bevittnade.
Förekom en hel del psykiskt våld i form av utfrysning och mobbning bland tjejerna - åtminstone förr.
Misba var ju ingen dans på rosor för de som kom i skottgluggen. Var du småfet, ogillade idrott och inte hade superkända föräldrar var du rökt.
Citera
2025-01-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Lundsberg är inte värdefullt i sig för nätverkande, men det kan vara extremt värdefullt om man lyckas acklimatisera sig i sammanhanget. För det är så här: Lundsbergaren X har en pappa, Wallenberg, som äger en uppsjö bolag och klasskamraten Y har en pappa, Lundberg, som likaså ruvar på en omfattande kontroll i näringslivet. Och själva poängen med nätverket är att komma i kontakt med dylika "inflytelserika" familjer, som inte sällan är planterade på Lundsberg där den nya eliten skördas fram. Rent nonsens att nätverkande med den typen av arvtagare, dvs produkter inom de finansiella dynastierna, inte skulle föranleda, iaf rent potentiellt, enorm makt i det fördolda. Inser du själv vilken extrem makt dina avkommor potentiellt skulle kunna odla såvida de lyckades luckra upp Wallenberg Jr?
Nu är ju just Wallenbergarnas internatskola den andra internatskolan som har en wallenbergstiftelse som huvudman.
Citera
2025-01-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
En kille var i aulan på Lundsberg när han fick en hård spark med en spetsig sko rakt upp i arslet. 25 år senare måste han forfarande ha vuxenblöja och vågar inte träffa kvinnor.

Prins Carl Philip var med på skolfest där elevernas föräldrar deltog. Ett tiotal elever stod på en stor balkong ovanför entrén och kastade avföring på gäster på väg in till festen.

Etc m.m o.s.v

Känns bra att dessa rika skitungar ska ta över landet om 10-15 år.

Det är vidrigt hur de fått hållas på Lundsberg. Skolverket skulle ha tvingat skolan att lägga ned för gott.
Citera
2025-01-23, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Nu är ju just Wallenbergarnas internatskola den andra internatskolan som har en wallenbergstiftelse som huvudman.

Såväl Marcus "Husky" Wallenberg som Jacob Wallenberg, dynastins rådande kaptener, gick väl på Sigtuna. Marc Wallenberg, född 1986, son till Husky, gick också på Sigtuna.

Huskys tredje barn, Fred Wallenberg, född 1990, gick på Viktor Rydberg i Djursholm och har därefter bland annat varit professionellt verksam i Zurich.

34-årige Fred Wallenberg lever i en relation med adelskvinnan Sophia von Rosén, född 1993, släkt med flygaresset Carl Gustaf von Rosen, en gammal bundsförvant till nazisten Hermann Göring.

Marc och Freds farfar är finansmannen Marc Wallenberg, som tog självmord i Huddinge på 1970-talet.

Marie Wehtje Wallenberg, som är ex-fru till Jacob Wallenberg samt dotter till finansmannen Urban Wehtje och kusin till Olga Wehtje (Marc Wallenberg Sr:s fru), parade sig med Jacob 1986 och skilde sig därefter 2008. Wehtje-familjen, vars förfäder grundade NK för över 100 år sedan, har en stark koppling till Lundsberg.

Marie har flera gemensamma barn tillsammans med Jacob Wallenberg, var ordförande för Lundsbergs skola i typ ett decennium och satt i dess styrelse. Wallenberg och Wehtje-familjerna har därmed kopplingar även till Lundsberg, mkt tack vare Marie.

Marie och Jacob har barnen Lovisa, Alice och Jacob Jr, ”Joppi”, uppväxta i Djursholm.

Jacob Jr. - född 1992 - är utbildad vid Wharton (där en viss Donald Trump också huserade) och var tidigare verksam hos McKinsey i New York och driver numera startups.

Jacob Jr, Alice och Lovisa lockades till just Lundsberg – där alltså mamma Marie var ordförande under deras skolgång – framför Sigtuna.
Senast redigerad av anwe8 2025-01-24 kl. 00:33.
Citera
2025-01-24, 00:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tycker jämförelsen med förortsskolor haltar lite. Jag inbillar mig ju att valfritt vanligt högstadium ute i betongen helt genuint inte vill ha stök och bråk. Anledningen till att det blir knivbråk eller att någon säljer maja från sitt elevskåp bottnar inte i att skolan vill ha det så, att det är en del av skolans tradition vilket de sätter någon sorts stolthet i. Hade högstadieskolan i ett hypotetiskt universum haft obegränsade resurser hade man nästan garanterat rensat bort pack som inte har i en skola att göra. Man hade med gestapometoder gått igenom elevernas skåp för att leta efter vapen, narkotika eller vad som helst som kan tänkas göra skolan till en otrygg och stökig arbetsplats.

Lundsberg har till skillnad från Husby gymnasium närmast obegränsade resurser. Nåja, men jag är exempelvis rätt säker på att att utan några som helst problem kan rensa ut elever som de inte anser hör hemma på skolan. Till skillnad från Husby gymnasium är Lundsberg dessutom en internatskola på privat mark. Det är väl ganska självklart att de har helt andra förutsättningar att sätta stopp för mopedrallyn på campus efter skoltid.

Jag har svårt att se att Lundsberg saknar resurser och förutsättningar för att i princip ha nolltolerans mot kamratuppfostran om de bara ville. Chockade och upprörda föräldrar borde välkomna alla möjliga tillsynsmyndigheter och polisutredningar när det sker incidenter på på skolan. Om inte annat har föräldrarna råd att sätta ungarna i andra skolor om de känner att Lundsberg inte kan garantera deras barns omedelbara trygghet.

Nu gör emellertid varken Lundsberg eller inflytelserika föräldrar något åt saken. Tvärtom sammansluter sig föräldrar och skola när det sker incidenter som uppmärksammas av media. Och med en arsenal av jurister och dragande i trådar försvarar man Lundsberg med näbbar och klor. Det går inte annat än att dra slutsatsen att Lundsberg, elever och föräldrar tvärtom vill värna och behålla sin starka tradition med kamratuppfostran som bottnar i förnedring, övergrepp och i förekommande fall misshandel.

Det kommer bli synnerligen svårt att övertyga mig om att Claes i andra ring är ett element som Lundsberg är oförmögna att hantera. Om nu Claes mot skolans alla regler, förordningar och policy är en stökig jävel som mobbar andra elever. Ökänd för sin dåliga impulskontroll och ofta sysslar med förnedrande bestraffningar av andra elever. Som tidvis t om orsakar polisanmälningar. Om vi nu utgår från att Lundsberg anser att Claes beteende och närvaro är ett problem. I synnerhet när överklassens elit till föräldrar börjar höra av sig och ifrågasätter vad i helvete det är för jävla skola de bedriver där borta.

Det som provocerar mig och antagligen med flera är att det känns uppenbart att Lundsberg i själva verket vill värna för sina traditioner med illa doftande pennalistisk kamratuppfostran. Det är en tradition som är en hörnsten i skolans kultur. Lite som Kustjägarskolans bajsgrop som funnits sedan urminnes tider. Man är inte riktigt kustjägare på riktigt om du inte badat i deras bajsgrop.

Jag tror inte ett dugg på att det här är "sånt som händer" på en internatskola. Om ett befäl kan hålla tjugo grabbar på luckan i schack så pass att de inte vågar smygfisa utan tillåtelse så kan nog Lundsberg om de bara ville införa nolltolerans för mobbing och pennalism på skolan. Om inte annat dra in sin arsenal av toppjurister och förklara ett och annat för Claes föräldrar.
Det är klart att en jämförelse med skolor ute i betongen på ett sätt, som du påvisar, är djupt orättvis. Men om man tittar på vad de drabbade eleverna tvingas stå ut med på ett betonggymnasium och på en internatskola och hurpass kapabel vuxenvärlden är att skydda dem från detta, så är det lite oklart varför kvällstidningarna och flaschbackarna är så upprörda över Lundsberg. Det är inte roligare för en liten syriansk mammas gosse-plugghäst på Husby gymnasium än vad det skulle vara på Lundsberg. Och med tanke på att Lundsberg är infamt påpassade av kvällstidningar, som vet att artiklar om missförhållanden på internatskolor genererar klick och lösnummer, så kan vi nog anta att mörkertalet för allvarligare övergrepp är lågt. Och sist Lundsberg var ute och åkte i spalterna för något som skulle kunna kallas för pennalism var alltså för elva år sedan. Det betyder att sju hela årskurser årskurser har gått på skolan utan att något allvarligare jävelskap har inträffat under hela deras tid på skolan. Hur mycket jävelskap hinner inträffa, inte bara på gymnasier ute i betongen, utan på ansedda landsortsgymnasier som katedralskolorna i Uppsala, Lund och Linköping eller Maja Beskow-gymnasiet i Umeå, på elva läsår?

Sen är jag osäker på det faktiskt är korrekt att, som du gör, likställa "kamratuppfostran" med pennalism och övergrepp. Det är uppenbart att den kan leda till detta men är verkligen frekvensen skit som har träffat fläkten tillräckligt hög över tid för att likställa "kamratuppfostran" och pennalism? Jag har träffat gamla Lundsbergare som har hävdat att denna kamratuppfostran var ett sätt att stävja mobbning och pennalism som i det allmänna fallet fungerade väl. Jag har som outsider svårt att tvärsäkert hända att de har fel enbart utifrån två uppmärksammade fall under de senaste femton åren.

Sedan verkar det ju den här gången som om skolans respons har varit klart tuffare den här gången. De fem eleverna det rör sig om är avstängda från elevhemmen på obestämd tid, och skolans rektor har i ett ilsket uttalande deklarerat att elever som beter sig så inte har på skolan att göra.

Tiderna förändras - också i Storfors, efter vad det verkar.
Citera
2025-01-24, 00:15
Moderator
Hamilkars avatar
Japp. Den enda "wallenbergare" jag vet som har gått på Lundsberg är Jacob Wallenbergs utomäktenskaplige son, och han hette Peder Sager när han gick på skolan, och har, också sedan han adopterades av Jacob Wallenberg och började heta Wallenberg i efternamn, aldrig varit i närheten av Wallenbergarnas näringslivsmässiga makt.
Citera
2025-01-24, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Den enda "wallenbergare" jag vet som har gått på Lundsberg är Jacob Wallenbergs utomäktenskaplige son, och han hette Peder Sager när han gick på skolan, och har, också sedan han adopterades av Jacob Wallenberg och började heta Wallenberg i efternamn, aldrig varit i närheten av Wallenbergarnas näringslivsmässiga makt.

Jacob Wallenberg (alltså han som är född på 1950-talet) har tre barn tillsammans med Marie Wallenberg Wethje vid namn Lovisa, Alice och Jacob Jr - samtliga gick på Lundsberg.
Citera
2025-01-24, 00:57
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Frågan är hur dessa individer kommer att bete sig när/om de går vidare till universitet eller högskolor. Penalism (försök till) slås ner hårt på den utbildningsnivån. Går de ner i u-båtsläge för att sedan ploppa upp och ta t ex VD-uppdrag där psykopati ses som en önskvärd egenskap?
Det kan absolut vara så att de går i ubåtsläge.
Alternativ 3 nedan är lite av ett sånt läge.
Det finns lite olika karriärvägar.
Dels kan man bli buffel och göra allt dirty och ta snack som måste göras.
Sedan kan man naturligtvis bli trainee också men jag är tveksam till om just dessa med den personligheten tas in. Det är lite grann samma sak som du påpekar att på den utbildningsnivån slår man ner sånt hårt.
Ett tredje alternativ är ju att kliva uppåt via mindre företag inom koncernen där man i princip är en arbetande trainee under det första året.
Citera
2025-01-24, 01:57
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är klart att en jämförelse med skolor ute i betongen på ett sätt, som du påvisar, är djupt orättvis. Men om man tittar på vad de drabbade eleverna tvingas stå ut med på ett betonggymnasium och på en internatskola och hurpass kapabel vuxenvärlden är att skydda dem från detta, så är det lite oklart varför kvällstidningarna och flaschbackarna är så upprörda över Lundsberg. Det är inte roligare för en liten syriansk mammas gosse-plugghäst på Husby gymnasium än vad det skulle vara på Lundsberg. Och med tanke på att Lundsberg är infamt påpassade av kvällstidningar, som vet att artiklar om missförhållanden på internatskolor genererar klick och lösnummer, så kan vi nog anta att mörkertalet för allvarligare övergrepp är lågt. Och sist Lundsberg var ute och åkte i spalterna för något som skulle kunna kallas för pennalism var alltså för elva år sedan. Det betyder att sju hela årskurser årskurser har gått på skolan utan att något allvarligare jävelskap har inträffat under hela deras tid på skolan. Hur mycket jävelskap hinner inträffa, inte bara på gymnasier ute i betongen, utan på ansedda landsortsgymnasier som katedralskolorna i Uppsala, Lund och Linköping eller Maja Beskow-gymnasiet i Umeå, på elva läsår?

Sen är jag osäker på det faktiskt är korrekt att, som du gör, likställa "kamratuppfostran" med pennalism och övergrepp. Det är uppenbart att den kan leda till detta men är verkligen frekvensen skit som har träffat fläkten tillräckligt hög över tid för att likställa "kamratuppfostran" och pennalism? Jag har träffat gamla Lundsbergare som har hävdat att denna kamratuppfostran var ett sätt att stävja mobbning och pennalism som i det allmänna fallet fungerade väl. Jag har som outsider svårt att tvärsäkert hända att de har fel enbart utifrån två uppmärksammade fall under de senaste femton åren.

Sedan verkar det ju den här gången som om skolans respons har varit klart tuffare den här gången. De fem eleverna det rör sig om är avstängda från elevhemmen på obestämd tid, och skolans rektor har i ett ilsket uttalande deklarerat att elever som beter sig så inte har på skolan att göra.

Tiderna förändras - också i Storfors, efter vad det verkar.
Tja, fast när filmen Ondskan kom ut, låt oss inte diskutera hur bra den är, gav ju upphov till debatter om hur det egentligen förhåller sig på Sveriges internatskolor. Guillou menade att boken förvisso är ren fiktion, men att verklighetens Solbacka Läroverk var ännu värre. Före detta Lundsbergare i dessa debatter beskrev även sin skola som föremål för den typen av pennalism, våld och övergrepp.

Jag tror det sedan var runt 2011 som Uppdrag Granskning gjorde en ganska omfattande undersökning av Lundsberg som visade att det tveklöst förekommer sk kamratuppfostran som då bottnar i just pennalism och övergrepp. I den efterföljande debatten gick återigen Lundsbergare ut och verifierade bilden av skolan. Men visst, några Lundsbergare höjde rösten om att nej, det var minsann inte alls så farligt.

Bara året efter inträffade strykjärnsincidenten. Som inte direkt talade för att ryktena om Lundsberg i all väsentlighet skulle vara påhittade eller åtminstone överdrivna.

Nu, jämförelser mellan betonggymnasium och Lundsberg är näppeligen ens relevant. Klientelet (som ställer till det) i betongen är direkt kriminella. Den uppfattning jag fått av problemen ute i betongen är inte att busarna sysslar med mobbing eller pennalism med de övriga eleverna. De skiter väl i att lille Hassan är en plugghäst i för korta byxor. Så länge han inte säljer knark på deras halva. Men det gör han ju inte. Skolorna tampas med gängrekrytering och narkotikaproblem. Tidvis även våld mellan rivaliserande ungdomar. Verkligen ingen rolig tillvaro, men långt från den problembild som Lundsberg tampas med.

Det som provocerar, åtminstone mig, är väl då de mer eller mindre kvalificerade påståendena om Lundsberg att pennalismen fortgår med skolans goda minne. Skolans värdegrund kommer från brittiska internatskolor från 1800-talet. Där det utan tvekan och rentav dokumenterat förekom grov pennalism, övergrepp och mobbing. Det är säkert bättre nu på Lundsberg än det har varit, vad vet jag. Men hela skiten andas ju av traditioner och anor av pennalism som skolan egentligen är stolta över. Eller ja, tills det går för långt och de hamnar i tidningen. Men lite lagom pennalism och inte så farliga övergrepp tycker de är lite av skolans kultur.

Jag tror ju inte på att den aktuella incidenten är den första olyckliga enstaka händelsen på elva år, i en annars numera helt problemfri skola med nolltolerans för förnedring, pennalism och övergrepp. Jag lutar åt att skolans illaluktande kamratuppfostran har pågått hela tiden. Det känns lika trovärdigt som när personer grips på bar gärning för sexköp, och ivrigt intygar att det var första och enda gången.
Citera
2025-01-24, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Följande har hänt enligt en elev på skolan:

• En grupp äldre elever har misshandlat ett par yngre elever flera gånger. Sorry, inga galgar, strykjärn eller sexleksaker har varit inblandade
  • Upprinnelsen till detta har inte med någon sorts invigning, kamratuppfostran eller pennalism att göra utan att de två yngre eleverna ska ha uttryckt sig nedlåtande om två av de äldre elevernas mammor (ja, jag vet hur det låter men det är informationen jag har)
  • Två av eleverna är söner till i mitt tycke rätt skeva föräldrar med trasiga äktenskap, så varken genetik eller uppväxtmiljö har varit bra (detta inte sagt för att på något sätt urskulda deras handlande utan som kontext. På ren svenska: de är som väntat - och till skillnad från genomsnittseleven - rötägg, avskrap, tredjehandssortering)
  • En av eleverna har mycket riktigt en förälder som kan betecknas som kändis, med framgångsrik näringslivskarriär och TV-framträdanden
  • …och som vanligt när något händer på LS så är problemen inte något som har med hela skolan att göra utan detta är elever från ett specifikt elevhem: Björke. Jag har skrivit om Björke tidigare här
Nå... Vem är kändisen?
Senast redigerad av Treschow 2025-01-24 kl. 06:46.
Citera
2025-01-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Lundsberg har till skillnad från Husby gymnasium närmast obegränsade resurser. Nåja, men jag är exempelvis rätt säker på att att utan några som helst problem kan rensa ut elever som de inte anser hör hemma på skolan. Till skillnad från Husby gymnasium är Lundsberg dessutom en internatskola på privat mark. Det är väl ganska självklart att de har helt andra förutsättningar att sätta stopp för mopedrallyn på campus efter skoltid.
Här har du missförstått något. Verkligheten är så att skolor i utsatta områden - som Husby - får ofantligt mycket större skolpeng/elev än skolor som Lundsberg. Tvärt emot vad alla inom vänstern hävdar så saknar dessa kolor inte resurser. Det gödslas pengar i överflöd över dem. Att skollagen sedan inte medger att läraran har ett våldsmonopol gör att pengarna ändå är bortkastade eftersom ett stökigt klassrum inte medger inlärning i någon större utsträckning. Inte heller har rastvakterna något våldsmonopol så även utanför klassrummen tillåts kriminella härja fritt. Men det problemet kan aldrig lösas med mer pengar utan endast genom att man ändrar lagarna kring var och när man får sätta in militär personal mot civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in