2025-01-23, 14:26
Avslutad
Är kompis med en nederländsk tjej på nätet och hon och hennes kille vill flytta till Sverige.
Dom tänker på Värmland.

Jag känner till Skåne och huvudstadsregionen men ställen som Värmland är för mig ett enda stort frågetecken.

Ni som vet, hur är det där?
Fridfullt eller har det blivit berikat av gangsters precis som tre fjärdedelar av hela landet?
Citera
2025-01-23, 14:37
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParkarbetare
Är kompis med en nederländsk tjej på nätet och hon och hennes kille vill flytta till Sverige.
Dom tänker på Värmland.

Jag känner till Skåne och huvudstadsregionen men ställen som Värmland är för mig ett enda stort frågetecken.

Fridfullt eller har det blivit berikat av gangsters precis som tre fjärdedelar av hela landet?

Det finns ju en del skrivet om Värmland här under ”I&I” som kommer upp när man använder sökfunktionen?
Citera
2025-01-23, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det finns ju en del skrivet om Värmland här under ”I&I” som kommer upp när man använder sökfunktionen?

alright, ska kolla
Citera
2025-01-23, 14:39
Medlem
Citat:
Dom tänker på Värmland.

Från svtplay.se

"Henrik, Alexander, Kristoffer och Michaela bor i ett landskap utdömt som "skräpyta". En ekonomie doktor i Stockholm anser att Värmland saknar värde. I garaget, på fabriken och i nagelsalongen möter vi de som faktiskt bor där. Vad är Värmland för dem? En kort dokumentärfilm från 2020 av Daniel Milton."

https://www.svtplay.se/video/Kv1ap39/skrapytan

Edit: Jag äger skog i Värmland och för det ändamålet är Värmland bra, liksom för vandringar och naturupplevelser. Då är det Nordvärmland jag pratar om.
Citera
2025-01-23, 14:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Värmland är inte ett. Du har norra Värmland som typ Torsby och Sunne. Folk i östa Värmland kommer ha svårt att fatta vad de snackar om. De har en extrem dialekt. De är norskar helt ärligt.

Men vill du ha det ärliga riktiga värmländska ska du nog mer ja Arvika är ett bra val.
Citera
2025-01-23, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Från svtplay.se

"Henrik, Alexander, Kristoffer och Michaela bor i ett landskap utdömt som "skräpyta". En ekonomie doktor i Stockholm anser att Värmland saknar värde. I garaget, på fabriken och i nagelsalongen möter vi de som faktiskt bor där. Vad är Värmland för dem? En kort dokumentärfilm från 2020 av Daniel Milton."

https://www.svtplay.se/video/Kv1ap39/skrapytan

Edit: Jag äger skog i Värmland och för det ändamålet är Värmland bra, liksom för vandringar och naturupplevelser. Då är det Nordvärmland jag pratar om.

Okej, tack. Men hela Värmland är ju mestadels småhålor på max 5000 pers väl?
Så det borde vara lugnt, antar man.
Citera
2025-01-23, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Värmland är inte ett. Du har norra Värmland som typ Torsby och Sunne. Folk i östa Värmland kommer ha svårt att fatta vad de snackar om. De har en extrem dialekt. De är norskar helt ärligt.

Men vill du ha det ärliga riktiga värmländska ska du nog mer ja Arvika är ett bra val.

Ok, det är just Torsby som paret har i åtanke.
Nån aning om hur det är där?
Lugnt och idylliskt som på 60,70 och 80-talet ......................eller....... ?
Citera
2025-01-23, 14:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ok, det är just Torsby som paret har i åtanke.
Nån aning om hur det är där?
Lugnt och idylliskt som på 60,70 och 80-talet ......................eller....... ?

Ganska mycket. Men du bör ha med dig en ordbok. De är inte lätta att fatta. Det är ju oftast extremt billigt också. Det är gamla brukssamhällen. Du kan köpa en lägenhet för typ 30k.

Sedan plus det är jävla mycket fin natur.
Citera
2025-01-23, 14:56
Avslutad
Citat:
Ganska mycket. Men du bör ha med dig en ordbok. De är inte lätta att fatta. Det är ju oftast extremt billigt också. Det är gamla brukssamhällen. Du kan köpa en lägenhet för typ 30k.

Sedan plus det är jävla mycket fin natur.

Ok, så dialekten är det största problemet?
Inte värre än så?
Om så, så är det alla tiders.

Helt otroligt att man blir förvånad över att få höra om ett samhälle utan större problem. Lol.
Citera
2025-01-23, 15:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ok, så dialekten är det största problemet?
Inte värre än så?
Om så, så är det alla tiders.

Helt otroligt att man blir förvånad över att få höra om ett samhälle utan större problem. Lol.

Ja du hör inte mycket om kriminalitet från Värmland. Värsta är att det kan vara en svår dialekt. Om det är från Torsby den delen, men inte som de dödar dig trackar dig ens om du inte fattar vad de snackar om. Välkommen hit.
Citera
2025-01-23, 15:03
Avslutad
Citat:
Ja du hör inte mycket om kriminalitet från Värmland. Värsta är att det kan vara en svår dialekt. Om det är från Torsby den delen, men inte som de dödar dig trackar dig ens om du inte fattar vad de snackar om. Välkommen hit.

Sounds good.

Helt fritt e nog inte Värmland heller från allt elände, men det är i såfall i Karlstad,va?
Hålorna är ,trots allt , skonade, kan man väl säga?
Citera
2025-01-23, 15:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Sounds good.

Helt fritt e nog inte Värmland heller från allt elände, men det är i såfall i Karlstad,va?
Hålorna är ,trots allt , skonade, kan man väl säga?

Men om bortom Karlstad centrum ska det väl vara ganska lugnt. När hade senast Torsby ett mord? Du kommer vara rätt säker i dessa hålor. Om de får ett grovt brott kommer de ju liksom undra. Fan måste kalla in folk från Karlstad. Sedan Karlstad kommer de ojja sig behöva kalla in folk frön Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in