2025-01-22, 22:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror jag länkade fel här, pröva denna.

https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lge4nkrha323

Prune60 kan vara en smula yvig av sig, Men då mycket hänger i hop så tycker jag om hans yvighet. Det är många faktorer att ta hänsyn till.

Precis.
Ja inflationen.

Varför skulle Ryssland offentliggöra några riktiga siffror?
Citera
2025-01-22, 22:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Precis.
Ja inflationen.

Varför skulle Ryssland offentliggöra några riktiga siffror?

Ja varför skulle dom göra det. Jag säger inte att allting från Ryssland är en lögn. Men i likhet med Prune60 så vill jag varna lite över vilka källor man utgår från.

Med det sagt, jag är bakfull och det är kanske bäst att jag slutar skriva för stunden och går och lägger mig.
Citera
2025-01-22, 22:10
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ja varför skulle dom göra det. Jag säger inte att allting från Ryssland är en lögn. Men i likhet med Prune60 så vill jag varna lite över vilka källor man utgår från.

Med det sagt, jag är bakfull och det är kanske bäst att jag slutar skriva för stunden och går och lägger mig.

🤣🤣

Läste en rapport från Bell, som går stick i stäv med vad många andra experter säger.
Bell baserar sin analys på siffror från Rysslands centralbank.
Varför skulle Rysslands centralbank ge ut rätt siffror?
Hur ska dessa kontrolleras? Skicka ditt Ernst & Young?
🤣🤣
Citera
2025-01-23, 04:32
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-january-22-2025
Citat:
The Kremlin has launched an information operation that seeks to create the false impression that the Russian economy is performing well despite numerous continued indicators of macroeconomic distress.

[...]

ISW continues to observe macroeconomic data that directly contradict the Kremlin's claims that the Russian economy is performing well. The Kremlin has recently adopted policies aimed at increasing defense spending all while Russian society faces labor shortages, broader demographic issues, declining savings, and increasing reliance on bailouts as the Russian economy faces rising interest rates, inflated salaries, and deteriorating production capacity.[4] These economic realities suggest that the Kremlin's efforts to posture economic strength are largely an information operation aimed at reassuring domestic audiences and posturing Russian strength abroad while masking the true challenges Russia's economy is facing, particularly heightened due to its war against Ukraine.
Citera
2025-01-23, 06:58
Medlem
Citat:
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-january-22-2025
Redan 2022 sade jag att Ryzzhelvetet krigar sig till en kollaps.
Citera
2025-01-23, 07:13
Medlem
Vem är det egentligen som Ryssland är skyldig pengar? Trots att Ryssland står inför stora ekonomiska utmaningar fortsätter landet att bedriva affärer, särskilt inom BRICS. Om Ryssland nu väljer att inte betala sina skulder, vem är det då de är skyldiga? Vilken bank skulle kunna sätta in en armé för att kräva in pengarna eller sänka deras valuta, när Ryssland ingår i en så stark allians som BRICS, där varor både exporteras och importeras mellan länderna?

De som tror att bankerna har verklig makt är ofta de som tror att USA är världens rikaste land, bara för att de kan trycka nya pengar utan omedelbara konsekvenser. Men vi ser nu ett maktskifte som kommer att avslöja en del obekväma sanningar. Det känns inte som att bankerna har den makten längre, och Ryssland verkar inte vara i ett ekonomiskt krisläge – annars skulle de inte kunna fortsätta sälja och importera så mycket som de gör inom BRICS. Jag tror snarare att vi kommer att se en starkare allians växa fram inom BRICS, och att den västerländska modellen där USA har fritt spelrum att trycka biljoner utan konsekvenser kommer att få betala ett högt pris. Fler och fler länder överger dollarn, och vi ser att den står inför ett fritt fall.

Det är skrämmande för EU, som står ensamt i denna nya värld. Som Trump sa: "USA först, och EU:s problem är inte USAs problem." I ett av sina tal, när han pratade om Ukraina och Ryssland, sa Trump även: "There is a thing in between called the ocean." EU kommer förmodligen snabbt att ställa in sig på att medla för fred och försöka köpa olja från Ryssland – självklart till överpris. Men nyheter och banker har ingen verklig makt i dagens värld, där ett enormt maktskifte är på gång. Tänk på att USA vill skicka en man till Mars för att tävla med BRICS, men tekniskt sett har BRICS redan gått om USA, både vad gäller teknik, befolkning och mycket annat.

Nu handlar det om att varje land och kontinent måste se efter sig själv. Banker som styr väst har ingen makt över länder utanför västkontroll.
Citera
2025-01-23, 08:26
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Vem är det egentligen som Ryssland är skyldig pengar? Trots att Ryssland står inför stora ekonomiska utmaningar fortsätter landet att bedriva affärer, särskilt inom BRICS. Om Ryssland nu väljer att inte betala sina skulder, vem är det då de är skyldiga? Vilken bank skulle kunna sätta in en armé för att kräva in pengarna eller sänka deras valuta, när Ryssland ingår i en så stark allians som BRICS, där varor både exporteras och importeras mellan länderna?

De som tror att bankerna har verklig makt är ofta de som tror att USA är världens rikaste land, bara för att de kan trycka nya pengar utan omedelbara konsekvenser. Men vi ser nu ett maktskifte som kommer att avslöja en del obekväma sanningar. Det känns inte som att bankerna har den makten längre, och Ryssland verkar inte vara i ett ekonomiskt krisläge – annars skulle de inte kunna fortsätta sälja och importera så mycket som de gör inom BRICS. Jag tror snarare att vi kommer att se en starkare allians växa fram inom BRICS, och att den västerländska modellen där USA har fritt spelrum att trycka biljoner utan konsekvenser kommer att få betala ett högt pris. Fler och fler länder överger dollarn, och vi ser att den står inför ett fritt fall.

Det är skrämmande för EU, som står ensamt i denna nya värld. Som Trump sa: "USA först, och EU:s problem är inte USAs problem." I ett av sina tal, när han pratade om Ukraina och Ryssland, sa Trump även: "There is a thing in between called the ocean." EU kommer förmodligen snabbt att ställa in sig på att medla för fred och försöka köpa olja från Ryssland – självklart till överpris. Men nyheter och banker har ingen verklig makt i dagens värld, där ett enormt maktskifte är på gång. Tänk på att USA vill skicka en man till Mars för att tävla med BRICS, men tekniskt sett har BRICS redan gått om USA, både vad gäller teknik, befolkning och mycket annat.

Nu handlar det om att varje land och kontinent måste se efter sig själv. Banker som styr väst har ingen makt över länder utanför västkontroll.
Vilka länder är det som övergivit dollarn?
Citera
2025-01-23, 08:38
Medlem
Citat:

Du får försöka googla dig till baskunskaper i grundläggande nationalekonomi.

I övrigt består ditt inlägg av 100% ryssmörja, värdigt en nyreggad ”skribent”.
Citera
2025-01-23, 10:00
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:

***raderat en massa pro-BRICS och anti-USA, vilket tråden INTE handlar om***

Märkligt att man inte kan hålla sig till topic. Bristande IQ?

Har någon sagt att Ryssland är skyldig någon pengar?
Ja, Ryssland har konfiskerat bolag. Dock har Väst fryst mångdubbelt mera tillgångar av Ryssland.
Så ekvationen bli negativ för Ryssland vid ett "byte".

De som just nu betalar för Putins krig, har väl framgått av inläggen ovan? Ska du inte läsa i tråden innan du börjar med dina påstående? Du kan ifrågasätta det som skrivs då också.

Brics ersätter inte väst i handelspartner. Inte på långa vägar. Av en mängd skäl.

Sanktioner kommer nu på alla bolag som befattar sig med rysk olje och gas energi/industri.
Redan har detta fått påverkan i Indien.

Ryssland är i desperat behov av sina frysta tillgångar.
Citera
2025-01-23, 10:22
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Vilka länder är det som övergivit dollarn?

Jo ett land har övergett Dollarn. Tror jag i v f.
Ryssland.
De har mest troligt inga dollars kvar längre.

Man handlar med Indien(köp) med de rupie som Indien köpte olja för förut.
Lika med Kina.
Iran och Nordkorea lär få betalt i form av vapen och teknologi.

Sedan är frågan vilken valuta som ex Venezuela godtar för sina bananer?
Knappast rubel.
Citera
2025-01-23, 10:25
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Redan 2022 sade jag att Ryzzhelvetet krigar sig till en kollaps.

Det är min tro också.
Kollaps före besegrad på slagfältet.
Enl experter har ingen sida kraft nog att besegra den andra.

Så det handlar om vem som först kollapsar.
Och handlar det om Rysk ekonomi vs Västvärldens ekonomi.
Och den ekvationen är enkel att räkna ut.
Citera
2025-01-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du får försöka googla dig till baskunskaper i grundläggande nationalekonomi.

I övrigt består ditt inlägg av 100% ryssmörja, värdigt en nyreggad ”skribent”.

Inget bemötande i argument och inget bemötande. Ditt inlägg är 100% Trumpsmörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in