2025-01-23, 01:13
Medlem
KringExs avatar
Till att börja med, jag är så less på alla PK-svar inom detta område!; Varannan vatten, drick bara ljusa spriter, pizza dagen efter osv.
Ni som säger att eran favoritpizza, alvedon och en bra film fungerar mot bakfylla ljuger antingen eller så är ni inte bakfulla på riktig.

Jag ska dela av mig av mina tips som fungerar till 98%. Varför kan jag inte garantera 100%? Vi kommer dit

Egentligen är det inte speciellt komplicerat. Etanol är ett gift med psykoaktiva effekter som ju högre dos du tar desto jobbigare blir det för kroppen att återställa sig. Ni som använder t ex amfetamin eller ecstasy ibland vet vad jag menar men åter till etanolen.
Förutom att vara vätskedrivande så metaboliseras alkoholen till ett ämne som heter acetaldehyd. Den har en lite söt doft som man kan känna på folks andedräkt som har konsumerat alkohol. Mycket forskning tyder på att det är p.g,a metaboliten som kan göra folk illamående dagen efter.
Dom flesta är lite lätt uttorkade dagen efter, nedstämda och i värsta fall har ångest.Vem fan vill ha det så?
Jag ska ge er mina bästa bakfylletips! Vissa är bättre än andra, du får avgöra själv men jag kommer att betygsätta metoderna från 1-10.

Ta en återställare Det kommer garanterat att fungera i några timmar men risken är dock stor att den kommer tillbaka senare, men inte alls i samma grad som när du vaknade.
Betyg 4/10

Läkemedel
Nej jag kommer inte att nämna Alvedon eller Ipren Om man har en huvudvärk från helvete så hjälper Treo bra! Alternativt någon av dom två förstnämnda (usch!)

Men innan jag kommer att föreslå olika läkemedel så ska jag förklara varför.
Det som gör alkoholen till en lugnande men samtidigt en mycket beroendeframkallande preparat är dess verkan på GABA-A receptorn. Stimulans av GABAreceptorn lugnar ner hjärnan och vi känner oss avslappnade.
För alla er som är okunniga inom medicin; Det finns en massa läkemedel som verkar på GABA-receptorn för att ge ångestlindring, sömnmedel, häva epilepsiska kramper, narkos osv.

När man har druckit ganska rejält i några timmar och stimulerat GABAreceptorn och sedan går och lägger sig så kommer hjärnan att reagerar ganska stressat när GABAreceptorn inte stimuleras. Så förutom att du är törstig och kanske illamående så har du nästan garanterat högre puls och blodtryck. Ångest är som bekant väldigt vanligt också.
Här kommer några tips på läkemedel;

Bensodiazepiner (Stesolid, Sobril, Xanor osv)
Dessa receptbelagda läkemedel används i stora drag mot ångest men även andra åkommor. Om du är redigt, jävla skitbakis helt enkelt och tar en tablett Stesolid 10 mg så kan jag lova dig att inom en timme så är du människa igen Om du vaknar upp med grov jävla ångest så är Xanor det bästa alternativet p.g.a dess snabba insättande effekt. Alla bensodiazepiner fungerar mot baksmälla! Det man ska ha i åtanke är att endast använda dom vid svår baksmälla! Bensodiazepiner är inget man ska ta bara för att man har en jobbig dag, har ångest inför ett möte eller dylikt. Dom är starkt beroendeframkallande!
Betyg 9/10

Gabapentinoider (Lyrica, Gabapentin, Phenibut osv)
Lite allmänt ska kallas dessa för GABA.analoger men varken Lyrica eller Gabapentin har någon affinitet till GABA-receptorn utan integrerar med spänningsstyrda kalciumkanaler i hjärnan. Vi koncentrerar oss enbart på Lyrica och Gabapentin för dom är mest vanliga inom denna kategori.
Båda två används som tilläggsmedicin mot epilepsi medans enbart Lyrica kan förskrivas mot ångest. Det enda som egentligen skiljer dom åt är att Lyrica är starkare. Ganska mycket starkare också, så om du vill få bort bakfylleångesten med Lyrica så ta det lugnt och läs på innan.
Betyg 6/10

Z-drugs (Imovane och Stilnoct)
Deras verkningsmekanism är nästan identisk med bensodiazepiner men togs fram i hopp om att vara mindre beroendeframkallande. Det är sömntabletter med snabb insättande effekt. Det kanske regnar ute och du får inte tag i någon polare så varför inte sova 8 timmar och vakna upp fräsch?
Skulle det vara så att man är extremt ångestfylld och bara har Imovane hemma så kan man ta en sån ändå, dom har ångestdämpande effekt.
OBS! Välj hellre Imovane än Stilnoct! Stilnoct kan ha läskiga biverkningar!
Betyg 8/10

Jag kan inte ge t ex bensodiazepiner full pott för som jag skrev tidigare så är det svårt att bli av med acetaldehydernas effekt, t ex illamående. Men jag hoppas jag har kunnat hjälpa er!

Era bakfylletips tack!
Senast redigerad av KringEx 2025-01-23 kl. 01:17.
Citera
2025-01-23, 01:27
Avslutad
En te-påse, ingefära, (peppar) mynta, grönt te, allt i samma kopp. Därefter kokar jag upp torkat skal av granatäpple, silar och sveper detta och avslutar med en sked honung, så är jag 95% återställd. Hade varit som en zombie i en vecka om jag inte gjorde detta.
Citera
2025-01-23, 01:30
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
En te-påse, ingefära, (peppar) mynta, grönt te, allt i samma kopp. Därefter kokar jag upp torkat skal av granatäpple, silar och sveper detta och avslutar med en sked honung, så är jag 95% återställd. Hade varit som en zombie i en vecka om jag inte gjorde detta.

Jag skulle verkligen vilja supa som en gris och testa ditt förslag jag kan nästan svära redan nu att det inte kommer att hjälpa ett skit!
Citera
2025-01-23, 01:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag skulle verkligen vilja supa som en gris och testa ditt förslag jag kan nästan svära redan nu att det inte kommer att hjälpa ett skit! ;D

Jag tror utmaningen är att få tag på granatäpplen nu och torka skalet, det fungerar för mig, och det finns viss medicinsk forskning på det. Jag fick tipset av en f.d. egyptisk granne. Det fungerar utmärkt vid diarré också. Det är precis som den inom vissa kulturer kallas, en mirakelkur.
Citera
2025-01-23, 01:38
Medlem
Onanikrems avatar
Kan ta en eller två öl till brunchen dagen efter i bland. Brunchen efter en karatefylla är två-tre solstekta ägg (stora bonnahöneägg, inte Icas kanariefågelsägg), ett paket bacon och svart kaffe.

Rätt sällan jag dricker så jag blir bakfull.
Citera
2025-01-23, 01:41
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Jag tror utmaningen är att få tag på granatäpplen nu och torka skalet, det fungerar för mig, och det finns viss medicinsk forskning på det. Jag fick tipset av en f.d. egyptisk granne. Det fungerar utmärkt vid diarré också. Det är precis som den inom vissa kulturer kallas, en mirakelkur.

Mhm För mig så låter som hokuspokus Det vore ju underbart om det verkligen fungerade!
Det bästa vore ju om vi bodde nära varandra, träffades och söp som fan och sen gick och la oss. Dagen efter så testar dina grejer och du mina
Citera
2025-01-23, 01:43
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan ta en eller två öl till brunchen dagen efter i bland. Brunchen efter en karatefylla är två-tre solstekta ägg (stora bonnahöneägg, inte Icas kanariefågelsägg), ett paket bacon och svart kaffe.

Rätt sällan jag dricker så jag blir bakfull.

Återställare ska man inte underskatta! Man ska inte gå på PK-media som säger att man bara skjuter det framför sig
Citera
2025-01-23, 01:48
Avslutad
Man ligger i soffan hela dagen och tar bakfyllan som en man.
Citera
2025-01-23, 01:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Återställare ska man inte underskatta! Man ska inte gå på PK-media som säger att man bara skjuter det framför sig
Man trappar ned det i stället för att känna som man fått ett skott i pannan hela dagen.

Dock! Har man druckit så man är rejält bakfull och sedan tar en eller två öl direkt man vaknar (sent) så är man inte bilduglig förrän fram på kvällen. Har en Dräger för de tillfällena (fyra-fem gånger om år) Brukar dock hålla mig hemma vid de tillfällena vare sig den är nollad eller ej.
Citera
2025-01-23, 01:57
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Man ligger i soffan hela dagen och tar bakfyllan som en man.

Hårding!
Fan vad dåligt förslag
Citera
2025-01-23, 02:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Kombinationen av vätska, antioxidanter, och naturliga illamåendebekämpare är en logisk metod för att stödja kroppen under återhämtning. En smart blandning för att lindra symtomen på bakfylla. Den återfuktar, stabiliserar blodsocker, lugnar magen och ger en boost av antioxidanter. Även om den kanske inte är en magisk lösning, kan den definitivt hjälpa dig att känna dig bättre och återställd.
Å detta rör väl bakfylla på alkoholen, men bakfylla får man ju också för att man drcker massa skit i brun alkohol eller tunga viner
Citera
2025-01-23, 03:00
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kombinationen av vätska, antioxidanter, och naturliga illamåendebekämpare är en logisk metod för att stödja kroppen under återhämtning. En smart blandning för att lindra symtomen på bakfylla. Den återfuktar, stabiliserar blodsocker, lugnar magen och ger en boost av antioxidanter. Även om den kanske inte är en magisk lösning, kan den definitivt hjälpa dig att känna dig bättre och återställd.
Å detta rör väl bakfylla på alkoholen, men bakfylla får man ju också för att man drcker massa skit i brun alkohol eller tunga viner

Återhämtning av antioxidanter? Jag kan köpa att man kan behöva en viss återhämtning av vätska. Menar du att man förlorar antioxidanter under en fylla och att man blir bakis av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in