2024-05-26, 10:15
Medlem
isasos avatar
De två ovanstående referenserna bör sedan för sammanhangets skull återigen påtalas tillhöra en serie HCOB-dokument som utfärdats mellan 6 maj 2024 och 10 maj 2024, samt att dessa dessutom ingår i sammanhanget av att en bok med titeln Restoration Of Human Ability släpptes i mars 2024.

För det större sammanhanget förväntas det att den som tar del av ämnet Esperianism vid denna tidpunkt också behöver vara någorlunda insatt i de grundläggande Scientologi- och Dianetikböckerna, men att någon ytterligare grad av insatthet i ämnet Scientologi inte skall vara nödvändig i dagsläget...
Citera
2024-05-30, 05:34
Medlem
Jag försökte ge dem en chans en gång. De hade något tält uppe på någon festival. Jag gick in i tältet, sen gick jag ut. Vet ej varför jag inte fastnade för dem.
Citera
2024-05-30, 06:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
... så har jag inte själv känt att jag verkligen har brukat att ha så där jättemycket att tillföra i just det ämnesområdet, och på senare tid inte ens ifråga om en konservativ tillämpning av det klassiska Scientologi-materialets studieteknologi.

Nu har däremot den Scientologi-avknoppning som kallas för Esperianism kommit med en ny serie HCOB-dokument daterade mellan 6 maj 2024 och 10 maj 2024, varav ett av dessa handlar direkt om det egna ämnets utveckling av Scientologins studieteknologi, varför det kunde vara relevant att posta detta här:

...

Allting med Hubbard är komplett trams. Esperianism låter som ingenting.

Det enda de kan studera är hur de bättre kan skänka pengar till kyrkan.

Du är i ett pyramidspel, men det finns inte ens en pyramid.
Citera
2024-05-30, 06:42
Medlem
Galejans avatar
Nu är ju tråden tjugo år gammal men startposten föreslår att vi åtminstone ska försöka ge scientologerna en chans. Varför? Varför ska vi ens lägga två hjärnceller i kors för att ägna uppmärksamhet åt en fnoskig sekt startad av en narcissistisk science fictionförfattare? Scientologi är inte ett uns mer religion än pastafari.
Citera
2024-05-30, 15:08
Medlem
isasos avatar
I fråga om de tre senaste svarsinläggen i tråden, så skulle jag kunna säga någonting kort i förhållande till vart och ett av dessa, men ifråga om just Esperianismen, så borde det inte utgöra något alltför anmärkningsvärt påstående att säga att detta ämne antagligen först och främst skulle kunna tänkas utgöra en angelägenhet för gamla Scientologer som, oavsett om dessa fortfarande är aktiva eller inte, eventuellt fortfarande har åtminstone någonting som de ser/såg som positivt inom Scientologin...

I det omedelbara perspektivet är det främst med avseende på sådana personer som jag här delar det följande Esperianism-innehållet:

https://docs.google.com/document/d/1yTP8BixicexW5XRnkr_zCfAdaHgVwkAlD2doyYMwYjs/edit?usp=sharing

Och ifråga om de ovannämnda svarsinläggen...eventuellt får jag nu även någon/några ytterligare kommentar(er) utifrån att nu ha delat det innehåll som jag nu delade, så jag avvaktar någon dag/upp till några dagar beroende på omfattningen av och karaktären på eventuella ytterligare kommentarer, och så ser jag därefter till att antingen sammanfattande eller individuellt svara på det som dittills då skrivits vid denna framtida tidpunkt...
Citera
2024-07-01, 21:20
Medlem
Jag fick svar idag av både Registration och Arkivet i kammarrätten att Studema "Scientologskolans" överklagande av förvaltningsrättens Dom, inte kommer att prövas av kammarrätten. Kammarrättens Beslut den 24-maj att inte bevilja prövningstillstånd står fast, Beslutet vann laga kraft idag den 1-juli, förvaltningsrättens Dom gäller!
Förvaltningsrättens Dom finns här på Flashback;
(FB) Scientologi (samlingstråd)

Förvaltningsrätten Dom finns även här hos Domstolen som pressnyhet;
https://www.domstol.se/nyheter/2024/02/godkannande-att-bedriva-skolverksamhet-ska-aterkallas/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-07-01 kl. 21:33.
Citera
2024-07-02, 01:27
Medlem
Dom vet om det också för det blir Loppmarknad på torsdag klockan 10 - 18 på Kallforsvägen 40 i Bandhagen, alla inventarier på Studemaskolan ska bort!

Stor loppis, tömning av skola/fritids
https://svenskaloppisar.se/visaloppis.asp?id=30535
Citera
2024-10-01, 14:38
Medlem
isasos avatar
Jag skrev att jag skulle säga något kort om några av de senaste inläggen...det blev inte av när jag först tänkte det, men jag kan väl skriva det nu istället...

Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Jag försökte ge dem en chans en gång. De hade något tält uppe på någon festival. Jag gick in i tältet, sen gick jag ut.

Jag vet att de har varit ute en del med Dianetik-tält och "Frivilligpastorer"-tält (med "Någonting kan göras åt det" som paroll) i Stockholms-området, och det går väl att tänka sig att de åtminstone gör motsvarande i Malmö- och Göteborgsområdena (ev. mer sporadiskt på andra orter också, men då reser de längre, så det är förmodligen bara om de skulle se ett särskilt PR-värde i något visst sammanhang)...

Kanske går det att tänka sig att de även skulle kunna ha t.ex. "Vägen till lycka"-tält, men detta är inget som jag faktiskt själv har sett förekomma...

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Esperianism låter som ingenting.

Ifråga om att Esperianism "låter som ingenting", är det i första hand innehållet i sig du syftar på, eller på att rörelsen i sig verkar betydelselös för dig?

Produktionen av idématerial börjar i vilket fall uppgå till en ansenlig mängd, men så klart, eftersom detta bygger på Scientologi, så kommer detta förmodligen inte att tilltala särskilt många om de inte har minsta lilla öppenhet för att även den klassiska Scientologin skulle kunna ha något minsta lilla av värde att komma med...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-RZ03DMtjM1khP4DLr96xmAOSWgAmk2-fgxO5C_gxWw/edit?usp=sharing

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nu är ju tråden tjugo år gammal men startposten föreslår att vi åtminstone ska försöka ge scientologerna en chans.

Det är ju intressant åtminstone att tråden ändå fortfarande väcker någorlunda av intresse...en avlägset bekant till mig (som inte är Scientolog eller Esperian) kommenterade att den nog får fler besökare per dag när den är aktiv än vad svenska Scientologi-kyrkan får på sin svenska hemsida, och det är mycket möjligt att detta stämmer...

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Scientologi är inte ett uns mer religion än pastafari.

Scientologin har åtminstone en uppdelning av den sammansatta människan som ande/sinne/kropp, vilket är någorlunda i linje med flertalet andra andliga/religiösa perspektiv...däremot är det långt ifrån osannolikt att grundandet av Scientologin som religion mer handlade om att försöka få skattelättnader, men vad som är/var uppriktigt och vad som inte är/var det hos utövare och grundare kanske det är bäst att var och en bildar sin egen uppfattning om...
Citera
2024-10-01, 14:39
Medlem
isasos avatar
Ifråga om att diskussionen här mycket har kommit att handla om Scientologins studieteknik (Study Tech), så kan jag nämna att Esperianismen har uppdaterats 1 augusti 2024 (utgåva 33 i detta dokument, bygger på utgåva 12 i dokumentet och får ytterligare sammanhang av det övriga innehållet):

https://docs.google.com/document/d/1yTP8BixicexW5XRnkr_zCfAdaHgVwkAlD2doyYMwYjs/edit?usp=sharing
Citera
2025-01-22, 17:13
Medlem
isasos avatar
Utöver den person som ursprungligen bar namnet Justin Alan Craig, men som ändrade sitt namn juridiskt giltigt (i USA) till Lafayette Ronald Hubbard och gick ut relativt offentligt med detta runt 2018, så har det under de senaste veckorna dykt upp ytterligare en person som gör anspråk på att vara reinkarnationen av Scientologins grundare L. Ron Hubbard (1911-1986).

Personen har utifrån vad jag känner till inte kommit med några alltför omfattande direkta tillägg till Scientologins idématerial i några offentliga eller halv-offentliga sammanhang, men har åtminstone kommit med några halvlånga texter som, eventuellt aningen välvilligt (beroende på ens personliga synpunkt), skulle kunna benämnas som "kommenterande artiklar" kring Scientologin som ämne och kring L. Ron Hubbard...personen verkar dels ha skrivit detta på eget initiativ, och dels som svar på frågor som uppstått i det forum där den inledande texten postades...

I mina här efterföljande inlägg så postar jag huvudsakligen personens egna inlägg med enbart sådan redigering att jag anonymiserar personliga detaljer, och i inlägg där personen kommenterar andras inlägg (främst utifrån frågor till personen), så är dessa ytterligare redigerade för att vara lite mer sammanhängande som fristående texter, sedan har jag däremot inte tagit med några kommentarer som personen gett upphov till hittills...
Citera
2025-01-22, 17:16
Medlem
isasos avatar
(Postat fredag 3 januari 2025)

Citera
2025-01-22, 17:18
Medlem
isasos avatar
(Fortsättning på texten i föregående inlägg)

(Fortsättning inom den ovanstående tråden, postat lördagen 4 januari 2025)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in