Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Det är faktiskt fascinerande att se hur utnyttjade och bedragna Kremlregimen blir av kineserna, de vet exakt hur en slipsten ska dras.
Man ger ryssarna lite smulor för att själva ta stora tuggor.
Kina en vän? Knappast!
Man kan verkligen snacka om att Putin genom sin våldtäkt av Ukraina har satt Ryssland i skiten, i många bemärkelser.
Det känns väldigt tillfredställande att följa Rysslands kollaps i realtid
Det stämmer, det är tillfredställande, MEN, den stora frågan tycker jag nu är, Kinas agenda, på både kort och lång sikt. Det sätt dom snurrar på slipstenen just nu, är förmodligen att låta slipstenen "snurra tom", dvs bara med vatten på stenen, någon akut slipning för att vässa svärdet, är nog inte aktuellt för tillfället.
Kineserna avvaktar och smyger i kulisserna, dom har inte bråttom, dessutom är dynamiken i både (sydost) Asien och det som sker i EU/Ukraina/Ryssland otroligt komplex och svår att analysera på ett habilt sätt idag.
Att Ryssland är på väg mot stagflation, kan vi nog enas om, frågan är bara hur tidsaxeln ser ut?
Att rubeln är en en "död" valuta kan vi konstatera. Den kan vi glömma i alla analyser om kriget och de Ryska finanserna.
Hur det förhåller sig med guldreserven, är en annan fråga, men det kan vi bara spekulera om, skall vi tro på de siffror som för skiftet Q2/Q3 2024 skulle vara 2335.85 Ton?
Dock har guldreserven en avgörande betydelse för, hur långt borta en olöslig stagflation är.
Oavsett hur kriget, och/eller, eventuella förhandlingar kommer att utvecklas, så kan nog guldreserven i bästa fall ge Ryssland max 3-4 år.
Trump är ingen idé att analysera i krigsfrågan, i varje fall inte i dagsläget, han sänder inget signalvärde av vikt, ännu så länge.
Jag vet att man i hans nya stab analyserar, bland annat, vad som hände strax innan Koreakriget bröt ut då Nord invaderade Sydkorea. Då blev det pivotering från USA:s sida i valet mellan Asien och Europa. "Disengagement through Entanglement"......
Ovanstående passus kanske är överkurs för denna tråd,
men jag tror Trump kan lära en hel del av vad som hände då.
Någon vinnare i Ukrainakriget, ser jag inte framför mig i nuläget, tyvärr.