2025-01-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Det är ett stort land. De kan inte ha SAM överallt. Du kanske inte tänkte så långt?

De kanske man bör ha då man ligger i krig med Nato som alla ni rysstroll och Ryssland själv säger. Bara gränsen till Finland 120 mil bör de se över, kan inte läcka som ett såll som de gör mot Ukraina om de ligger i krig med Nato som de själva säger kan man tycka.
Citera
2025-01-21, 17:59
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Av alla siffror som florerar så håller jag mest koll på guldreserven, när den är slut då är det slut.

Lite surt noterar jag att rubeln är tillbaka på 99, hoppas att det kostat på att få upp värdet på rubeln.

Jag kan hålla med dig om att i ett normalt fungerande land så kan man hålla koll på en sak och sedan dra slutsatser från det.

Ryssland är däremot inte ett normalt fungerande land. Man kan göra som mig och muppa lös på deras idiosyncrasys. Men i grund och botten det är ett dåligt fungerande land.. ..Och jag vet inte varför jag själv lägger så mycket tid på att få dom här mupparna att fungera i en välfungerande värld.
Citera
2025-01-21, 18:05
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Kan putan öka från 3 till 3000 dagar så är det väl ok om Trumpen ökar från en dag till hundra?

3000 dagar får vi hoppas för Ryssens skull det inte blir, då är dom bortom Afghanistan på U-landsskalan.
Citera
2025-01-21, 18:05
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej, han bajsar i en speciell väska. Den är lika speciell som hans militära operation. Allt är speciellt i Ryssland, verkar det som. Eller lite ”eljest” som vi säger…

Trump kommer inte nedlåta sig att prata med en sådan looser som Putin. Det är inte värdigt Trump.

Det är nu endast en månad kvar till 3-årsjubileet av 3-dagarsoperationen. Undrar hur det ska firas i Ryssland?
Undrar om han har någon T-34 kvar att köra med på röda torget?
Tror faktiskt Trump försöker trycka till Putin. Trump behöver Europa mer än han behöver Putin som egentligen är en ärkefiende.
Citera
2025-01-21, 18:17
Medlem
Jag har inget intresse av Tumpspekulationer då det aldrig går att veta var det slutar, men nedanstående kan i viss mån irritera ryssapologeter i alla länder

President Trump inviting Russian dissident Mikhail Khodorkovsky @khodorkovsky_en to the Cabinet Reception is a great sign for Ukraine.
Putin imprisoned him for 10 years in 2003 and stole all his wealth when Khodorkovsky refused to bend the knee to the dictator.

https://x.com/igorsushko/status/1881454217342414908?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2025-01-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ingen litar på en hästhandlare.

Säljer Putin hästar? Han gav väl ett gäng till NordKorea för ett tag sen om jag mins rätt. Eller var det getter han gav Kim? Kommer inte riktigt ihåg, men visst, Putin kan vara hästhandlare.
Citera
2025-01-21, 18:51
Medlem
%s avatar
Citat:
Det är ett stort land. De kan inte ha SAM överallt. Du kanske inte tänkte så långt?
Nu är jag ingen expert på luftvärn, men borde man inte sätta upp dem vid gränsen till Ukraina. Det är rimligtvis därifrån attackerna kommer.
Citera
2025-01-21, 18:56
Medlem
Citat:

Men dom kanske borde ha det kring målen som de facto blir träffade? Flygbaser, oljeraffinaderier, ammunitionsdepåer t.ex.
Citera
2025-01-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Vad ”jag hört” så tar ryssarna reda på rätt mycket guld, när de kremerar sina soldater i fält. Det är visst tusentals ton som de kan utvinna ifrån de kremerade liken. Ryssarna har ju historiskt sett aldrig haft en tandhälsa. Så det finns mycket guld i de ryska soldatkäftarna.

Men för helvete, skärp dig. Var skulle allt det guldet komma från?

För att få ihop tusen ton guld behövs det 1 kg per lik och en miljon kroppar...
Citera
2025-01-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Men dom kanske borde ha det kring målen som de facto blir träffade? Flygbaser, oljeraffinaderier, ammunitionsdepåer t.ex.

Ukraina har nog slagit ut mycket av det luftvärn de har, dessutom riktigt dyra luftvärn och inte så lätta att ersätta. Överlag är Ryssland överhypat från början märks när de ska slåss mot en riktig fiende, skulle få storstryk mot samlade Nato utan tvekan konventionellt.
Citera
2025-01-21, 19:05
Medlem
Ukraine has already successfully hit the 🇷🇺Russian Federation with missiles of its own production, — former head of the Ministry of Strategic Industry of Ukraine Oleksandr Kamyshin

According to him, President Zelensky announces only those names of weapons that have already had successful combat use.

In 2025, we expect the production of more than 3 thousand missiles, according to the president.

https://x.com/front_ukrainian/status/1881763852271898640
Citera
2025-01-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Nu är jag ingen expert på luftvärn, men borde man inte sätta upp dem vid gränsen till Ukraina. Det är rimligtvis därifrån attackerna kommer.

För stor risk att de nedkämpas med tex artilleri om de står för nära gränsen. Samtidigt går det åt oerhört mycket resurser att få ett heltäckande överlappande luftvärnsskydd på så lång sträcka, och finns det en lucka är det ju fritt blås in i resten av landet sen

Det som funkar bättre är att skydda de mål man anser skyddsvärda, det blir effektiva nyttjande av de resurser man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in