2025-01-15, 15:08
Medlem
20 dec gjorde jag ett PetH test hade då varit nykter 14 dagar innan testet fick tillbaka ett värde på 1, vilket motsvarar 1 flaska om dagen vilket är Heeelt sjukt. Då jag enbart dricker fre/lör förvisso kan det bli en flaska vin och några shots.

Nu ska jag göra ett nytt test nykter 31 dagar, hoppas på att det ligger betydligt lägre vad tror ni?
Citera
2025-01-15, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av granatgunnar
Jag har ej druckit på 4 månader sen drack jag 8 enheter på nyårsafton och ska göra peth test den 12:e och ska ha <0.05
Vad kan hag räkna med?
hur gick det
Citera
2025-01-21, 18:10
Medlem
Alla som undrar ska få ett tips. Om du ska ta B-peth eller CDT, var nykter 4 veckor innan testet och det kommer se bra ut. Punkt slut.

Självklart finns det undantag men det är människor som haft tex peth värde på 4 eller högre.

För att ens komma upp i 2 på ett peth test krävs OERHÖRT stort alkoholintag under flera veckor. Den som hävdar något annat ljuger om sin konsumtion.
Citera
2025-01-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolov
Hur lång tid tog det innan du fick svar på peth resultatet, och var fick du resultat? 1177? Gjorde du andra blodprover samtidigt?

Gjorde peth och andra blodprov för 10 dagar sen, fått resultat på dom andra proverna på 1177 min journal men står inget om pethprovt.

Väldigt sent svar, jag antar att du sedan länge fått svar på dina prover.

Men med reservation för att olika regioner har olika funktionalitet på 1177 så fanns det för mig under journalen - > provsvar.

Enligt sjuksköterskan skickas prover till olika ställen, och tar olika tid att analysera. Så för mig dök de upp på 1177 lite pö om pö. Vill minnas just peth var en av de som togs längst tid och dök upp sist.
Citera
2025-01-23, 04:47
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Vad menas med rent? Folk i tråden måste skilja mellan att vara under 0,3 ( överkonsumtion) och 0,05 ( låg/ingen konsumtion).

Mannen du pratar om kommer ha ett högt utgångsvärde och med den mängden är det oklart om han ska/bör lägga av helt. Antingen minska eller få läkarassisterad hjälp för att undvika allvarliga biverkningar som delirium tremens, vilket är obehagligt och potentiellt dödligt.

Jag antar att personen ifråga inte har arbete eller körkort? Då finns det ingen anledning att dölja sig från sjukvården. Be om hjälp istället.

Säg att peth är i övre graden av det man oftast mäter. Säg 7.0. En halveringstid på 5 dagar innebär att han i teorin borde ligga på 0,1 efter en månads nykterhet.

Som du ser av mitt inlägg ovan så kan man dock inte alltid förlita sig på den generella halveringstiden.

God jul och gott nytt år!
Vill upprepa det jag hävdat i tråden hela tiden men blivit utskrattad för, halveringstiden kan vara fem dagar ja, det är det lägsta, men den kan ochså sträcka sig upp till två veckor, det har en lälkare sagt till mig och det beror på många olika omständigheter jag inte orkar gå in på här, men räkna på 14 dagar så börjar det ju se rimligt ut.
Citera
2025-01-31, 15:54
Medlem
Tjenare! Har ca 1 i Peth värde just för tillfället, drack några få öl i veckan annars nykter 5 dagar!

Om jag avstår alkohol helt nu tills den 13-14 februari, tror ni mina Peth värden kommer sjunka till under 0.3? Helst under till och med!

Och finns det några huskurer att sjunka det snabbare? Har hört något om vatten med salt och citron varje morgon kan påskynda processen?
Citera
2025-02-03, 12:25
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Tjenare! Har ca 1 i Peth värde just för tillfället, drack några få öl i veckan annars nykter 5 dagar!

Om jag avstår alkohol helt nu tills den 13-14 februari, tror ni mina Peth värden kommer sjunka till under 0.3? Helst under till och med!

Och finns det några huskurer att sjunka det snabbare? Har hört något om vatten med salt och citron varje morgon kan påskynda processen?

1.0? Har sett grava alkisar nå upp till 0.5-0.7. hur är levervärdena?
Räkna på att det sjunker på två veckor med total avhållsamhet men med så högt utgångsvärde står du inför ett val, dö eller leva. Sköt om dig min vän.
Du kan inte "skynda på" sänkningen, PEth bildas endast i närvaro av etanol och är ett av dom senaste tidens mirakel då det inte går att lura.
Senast redigerad av Rimner 2025-02-03 kl. 12:29.
Citera
2025-02-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
1.0? Har sett grava alkisar nå upp till 0.5-0.7. hur är levervärdena?
Räkna på att det sjunker på två veckor med total avhållsamhet men med så högt utgångsvärde står du inför ett val, dö eller leva. Sköt om dig min vän.
Du kan inte "skynda på" sänkningen, PEth bildas endast i närvaro av etanol och är ett av dom senaste tidens mirakel då det inte går att lura.

Vet inte vad jag ska svara, blev väl 6-7 liter vin per vecka i några månader, har taggat ner rejält senaste tiden, och nu måste jag ta tag i det här en gång för alla!

Mina levervärden ligger runt exakt max vid referensintervallet! Så det känns ju inte så bra heller!

Tack för din kommentar!
Citera
2025-02-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mstockholm
Du som verkar ha koll, om man är en normalperson som är nykter i två veckor, vad kan man räkna med för resultat?

Vad jag förstår så om man är nykter i 4 veckor så blir det sannolikt typ noll, dvs <0,05. Eftersom peth inte mäter mycket längre tillbaka än 4 veckor i tiden. Det finns alltid undantag som är outliers men på det hela taget så är det väl så. Så 4 veckor verkar vara den tid som nollställer.

Så om man är en normalperson som dricker på fredagar och lördagar, med kompisar på krogen, en 5-8 öl per kväll, och sen är nykter i två veckor, vad ungefär kan peth förväntas bli?
Ja, fyra veckor nykterhet är för det mesta en säker marginal för PEth, undantag finns.

Intag som du beskriver ovan är typiskt nog det svåraste att säga något kring med säkerhet, det har inte gjorts några studier på den typen av svennefylledrickande dumt nog utan vi har bara folks självskattande uppgifter att utgå ifrån vilket tenderar att vara opålitliga (folk glömmer att berätta om de där enstaka ölen eller whiskypinnen på vardagen då man ju inte blev full, och är det 5 eller åtta öl? Stor skillnad)
Men är du ärlig med mönstret ovan så finns det en stor chans att du efter 14 dagar ligger under 0,05 men kan även hamna runt 0,2 beroende på metabolism.
Citera
2025-02-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Jag drar mitt strå till stacken för att redovisa sänkningen. Lämnade prov i oktober i samband med tester i annat sammanhang. Den veckan hade det blivit en del med anledning av vänner som kom på besök samt konferens med jobbet så alkoholintag tre tillfällen. Ca 25 standardglas totalt. Dricker i vanliga fall omkring en gång i veckan men då mycket, omkring 15 standardglas. Jag väger 110 kg och är 190 cm lång.

Resultat 0,47. Högt visst, men först då informerade läkaren mig att två prover över 0,3 innebär problem med transportstyrelsen. Fick 8 veckor på mig att visa under 0,3 så ingen svår uppgift.

Fortsatte som vanligt men lade ner drickandet helt förutom ett glas vin ( 29 november) från 22 september till provet 12 december. Så 20 dagar. Under månaden innan provet drack jag den 16 november samt den 22 november.

Provet visade på 0,13. Visst klarade jag det men trodde det skulle vara lägre än så. Ponera att jag har en halveringstid på 5 dagar. Då skulle jag haft 2,0 ungefär innan jag lade ner att dricka för att hamna på samma resultat. Så mycket dricker jag inte. Så troligtvis har jag en längre halveringstid.

Vet någon om kroppsvikt inverkar på längre halveringstid? Kan det glaset vin (ja, det var bara det) förlängt halveringstiden?
Av etiska skäl har man inte kunnat utföra kvalitativa studier kring halveringstid på större intag utan vi förlitar oss i stor mängd på egenrapport och blodprovsresultat. Vi vet att halveringstid varierar från person till person och med mängd och frekvens. Ett initialt värde på säg 0,3 som uppnåtts efter repetitivt drickande av mindre mängder kan ha annan halveringstid än ett som uppnåtts genom kraftigt engångsintag. Kroppsvolym verkar ha en ganska liten inverkan.
Citera
2025-02-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Vet inte vad jag ska svara, blev väl 6-7 liter vin per vecka i några månader, har taggat ner rejält senaste tiden, och nu måste jag ta tag i det här en gång för alla!

Mina levervärden ligger runt exakt max vid referensintervallet! Så det känns ju inte så bra heller!

Tack för din kommentar!
Hoppas du söker vården. Den är bra och inte dömande. Det är ingen skam att få problem med drickande.
Citera
2025-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ommmme
20 dec gjorde jag ett PetH test hade då varit nykter 14 dagar innan testet fick tillbaka ett värde på 1, vilket motsvarar 1 flaska om dagen vilket är Heeelt sjukt. Då jag enbart dricker fre/lör förvisso kan det bli en flaska vin och några shots.

Nu ska jag göra ett nytt test nykter 31 dagar, hoppas på att det ligger betydligt lägre vad tror ni?

Tillägg efter 31 dagars nykterhet hamnade jag på 0,34 så fortfarande överkonsumtion. Sen den dagen har jag druckit vid 1 tillfälle och ska göra ett nytt test om 14 dagar igen. Då bör man ju kommit ner ytligare skulle jag tro….?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in