2025-01-21, 17:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Preliminära resultatet för Rysslands statsbudget har kommit ut. Man gick back 3,485 biljoner rubel!
Det är ca 388 miljarder SEK och motsvarar nästan 33% av Svenska statens utgifter/intäkter och statsskuld. Det är också ca 2 biljoner rubel mer än vad man räknat med från 2023.

För att täcka upp detta underskott har man tagit 1,3 biljoner ifrån NWF och med en hel del trixande så lyckades man få till en del dyra lån(rörlig ränta) via OFZ(+0,456 biljoner mer än budgeterat), men enligt finansministeriets pressmeddelande så anger man inget om resterande 0,91 biljoner rubel.

Under 2024 ökade man också inkomster från moms(VAT) med 8% men det räckte alltså inte för att få svarta siffror på nedersta raden.
Ska man sälja ännu mer av sin guldreserv(NWF), öka skatterna och ta ännu fler dyra lån detta år? Det kan väl inte finnas en gräns för hur mycket man kan spendera utan att känna av konsekvenserna?

https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lg72a6vnz22l

Inte för att jag är en ekonom. Men av det jag läser så kan gränsen vara ganska flytande. Jag tror jag fyller på med ett citat som tillskrivs Ernest Hemingway

How did you go bankrupt?
Two ways. Gradually, then suddenly.

Just nu tror jag vi är i Graduallydelen vad gäller Rysslands ekonomi.

Det finns ingen insikt, det går inte att spåra, det är bara ett gäng oligarker samt Putin som håller på och försöker rädda deras dåliga ide att invadera Ukraina.
Citera
2025-01-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte för att jag är en ekonom. Men av det jag läser så kan gränsen vara ganska flytande. Jag tror jag fyller på med ett citat som tillskrivs Ernest Hemingway

How did you go bankrupt?
Two ways. Gradually, then suddenly.

Just nu tror jag vi är i Graduallydelen vad gäller Rysslands ekonomi.

Det finns ingen insikt, det går inte att spåra, det är bara ett gäng oligarker samt Putin som håller på och försöker rädda deras dåliga ide att invadera Ukraina.

Av alla siffror som florerar så håller jag mest koll på guldreserven, när den är slut då är det slut.

Lite surt noterar jag att rubeln är tillbaka på 99, hoppas att det kostat på att få upp värdet på rubeln.
Citera
2025-01-21, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det är sant, det är bara ukrainska mobiltelefoner som kan filma nedskjutningar av ryska drönare.

Det beror på att ryska mobiltelefoner har kameror gjorda av potatis och att invånarna i Ryssland helt enkelt inte är nyktra nog att hantera en mobilkamera.

Eller så arbetar alla ryssar för ukrainska underrättelsetjänsten. Hur skall man annars förklara att det bara finns massor av ryska filmer på när ukrainska drönare träffar målet? Knappt någon alls på fungerande luftvärn?

För det kan ju inte vara så att det ryska luftvärnet helt enkelt inte fungerar särskilt bra?

Har sett filmer där rysk luftvärn avfyras men kan inte låsa på drönare. Tydligen är de lika kassa som det sägs.
Citera
2025-01-21, 17:24
Medlem
❗️Snipers of the 🇺🇦Azov brigade eliminate 🇷🇺Russian soldiers in the Toretsk direction

https://x.com/i/status/1881730044856533372
Citera
2025-01-21, 17:25
Medlem
Satellite images published by CyberBoroshno show that three production buildings at a chemical plant in Bryansk were hit during a recent Ukrainian attack. According to available information, aviation forces were involved in the strike.

https://x.com/NOELreports/status/1881730948506735028
Citera
2025-01-21, 17:26
Medlem
Satellite images published by CyberBoroshno show that three production buildings at a chemical plant in Bryansk were hit during a recent Ukrainian attack. According to available information, aviation forces were involved in the strike.

https://x.com/NOELreports/status/1881730948506735028

💥👀 Strike on Russian command post in Volnovakha

https://x.com/i/status/1881728994288288113

Blev dubbelpost på den övre, mod kanske kan ta bort en första posten ovan med samma länk?
Citera
2025-01-21, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Trump ändrade väl till 100 dagar i förrgår?

https://www.svd.se/a/jQXAmb/trumps-stab-backar-fran-lofte-om-ukraina-fred

Kan putan öka från 3 till 3000 dagar så är det väl ok om Trumpen ökar från en dag till hundra?
Citera
2025-01-21, 17:38
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Av alla siffror som florerar så håller jag mest koll på guldreserven, när den är slut då är det slut.

Lite surt noterar jag att rubeln är tillbaka på 99, hoppas att det kostat på att få upp värdet på rubeln.
Vet man hur mycket av guldreserven som är förbrukad?
Citera
2025-01-21, 17:38
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, osäkerhet finns och säkerligen även viss oenighet hos Trumps admin men vart vill du komma med diskussionen? Ingen (vettig) trodde väl att Trumpen skulle fixa Ukrainakriget på 24 timmar? Jag vidhåller min uppfattning att det vi nu bör hålla ögonen på är vad som händer i Moskva i detta läge då det står klart för dem att det inte blev någon 24-timmars lösning på Ukrainakriget (a k a press från Trump att Ukraina skulle kapitulera). Ryssens ekonomi är minst sagt i en prekär situation och framöver kan en total krasch förmodas om inte ryssen snabbt hittar en exit.
Kreml tror inte en sekund på skitsnack från väst. De vet att inget sådant händer. Kremls svaghet är att de ljuger och trillar dit på sina egna lögner, däremot.
Citera
2025-01-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Nu spelar ju rubelkursen ingen som helst roll. Det är ju inte en längre en internationell gångbar valuta så regimen kan i princip hitta på vilken kurs som helst. Det är inte längre möjligt att växla rubel mot dollar annat än på svarta börsen.

Rubeln har i världsekonomin ungefär samma betydelse som nordkoreanska won, eller Monopolpengar för den delen, Putin har även lyckats med att göra rubeln betydelse- och värdelös.
Citera
2025-01-21, 17:51
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det är sant, det är bara ukrainska mobiltelefoner som kan filma nedskjutningar av ryska drönare.

Det beror på att ryska mobiltelefoner har kameror gjorda av potatis och att invånarna i Ryssland helt enkelt inte är nyktra nog att hantera en mobilkamera.

Eller så arbetar alla ryssar för ukrainska underrättelsetjänsten. Hur skall man annars förklara att det bara finns massor av ryska filmer på när ukrainska drönare träffar målet? Knappt någon alls på fungerande luftvärn?

För det kan ju inte vara så att det ryska luftvärnet helt enkelt inte fungerar särskilt bra?

Det är ett stort land. De kan inte ha SAM överallt. Du kanske inte tänkte så långt?
Citera
2025-01-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Vet man hur mycket av guldreserven som är förbrukad?

Man vet inte när det gäller Ryssland.

Men mycket indikerar att guldreserven har minskat kraftigt, eftersom vi inte vet exakt så undviker jag säga någon procent. Men om jag förstod det rätt så minskar den såpass kraftigt att den mycket väl kan vara slut om 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in