Ja då var det denna måndagsmorgon min tur att bli kontaktad av våra blå brottsbekämpande gossar. Men i mitt fall så var det inte via brev utan det ringde från dolt nr (vilket polisen ju alltid gör) men eftersom jag samtidigt har ett annat ärende av helt annan sort pågående så var i sig inget jag reflekterade över.
En ung kille 20-25 max säger hej för att sedan på ett illavarslande sätt försöka ta till en allvarlig ton och fråga en gång till om det är ***** *********(mig) som han pratar med. Något jag bekräftar medan tankeverksamheten går igång på högsta växel. Han fortsätter sedan att med att berätta att han ringer från det "polisdistrikt" som är det jag bor i och meddelar mig om att jag är misstänkt för narkotikabrott utan att närmare gå in på detaljer. Har bara kört DD sen november och varken säljer eller köper något alls IRL så jag lätt nog ganska trovärdigt förvånad när jag svarar ...eh jaha... När han märker att jag inte kommer säga något mer så frågar han om han kan hålla ett förhör med mig direkt över telefon? Jag svarar att kl är snart 9.00 och att jag måste gå till pendeltåget senast kvart över + borsta tänderna och byta kläder och frågar om vi kan ta det i eftermiddag eller imorgon på förmiddagen då jag har egen arbetstid. Han svarar förstående och säger att det spelar ingen roll, välj den tid som passar dig bäst (

hmm kan det verkligen vara riktig snut tänker jag) Så föreslår en tid imorgon och han säger att han bokar in det så hörs vi imorgon, -ha en trevlig dag hejjj.
Jag är inte riktigt van vid det bemötandet från polisen och tänker att du kommer ju inte och gör husis om man ringer och förvarnar en att man misstänkt för brott. Är sedan tidigare dömd för flera narkotikabrott (dock aldrig för försäljning). Så är väldigt förvånad samtidigt väldigt lättad över de minimala resurser som verkar användas. Det ända som jag kan komma på att det kan gälla är ett brev med 25g tjack som aldrig kom, men det var typ i september-oktober. Ni som blivit drabbade tidigare är det så lång tid det tar? 3-4 månader typ?
(sorry för låååång text hahaha)