2025-01-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Billig gamble för både spelare och klubb. Förstår inte alls varför alla ska peta på transfern. Tillräckligt långt kontrakt för att kunna sälja om han flyger, och tillräckligt kort för att inte sitta med en fotbollsinvalid på bänken i 100 år. Vad jag hör är det även en i allra högsta grad rimlig lönenivå på kroaten och knappast några fantasisummor. Benkovic ser AIK som en möjlighet till omstart, och AIK ser Benkovic som en billig gamble.

Spännande värvning helt klart!
Citera
2025-01-19, 14:21
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Billig gamble för både spelare och klubb. Förstår inte alls varför alla ska peta på transfern. Tillräckligt långt kontrakt för att kunna sälja om han flyger, och tillräckligt kort för att inte sitta med en fotbollsinvalid på bänken i 100 år. Vad jag hör är det även en i allra högsta grad rimlig lönenivå på kroaten och knappast några fantasisummor. Benkovic ser AIK som en möjlighet till omstart, och AIK ser Benkovic som en billig gamble.
Solnahyllan som det heter.
Citera
2025-01-19, 14:28
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Solnahyllan som det heter.

Hellre Solnahyllan än värva tillbaka massa gamla trötta spelare som Bosse håller på med.

Han har väl fullt upp planera inför sin medverkan i på spåret och har er klubb som en bi sysssla.
Citera
2025-01-19, 14:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Hellre Solnahyllan än värva tillbaka massa gamla trötta spelare som Bosse håller på med.

Han har väl fullt upp planera inför sin medverkan i på spåret och har er klubb som en bi sysssla.

Gjorde han redan förra året när han åkte runt mellan Mjällby, Värnamo och och Västerås och handlade medelmåttor till överpris.
Citera
2025-01-19, 15:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Försöker du få det till att 2års kontrakt är bra nu?
Om han behöver större delen av kommande säsong för att komma igång, för att flyga nästa säsong så får ni 0kr.

Spelare som går på free transfer tenderar att kunna plocka ut allt högre sign on, lex Guidetti du vet.
Jag orkar helt uppriktigt inte sitta och förklara ganska grundläggande logik som alla förstår omedelbart. Detta handlar om en spelare som varit klubblös sedan i somras. Att en spelare med Benkovic bakgrund inte hittar ny klubb som klubblös 27 årig försvarare innebär att det antingen: A. Finns tveksamheter om spelarens status, eller B. spelaren har ställt astronomiska krav som skrämt iväg alla intressenter, och om du tror det är B när det är AIK som hämtar in honom är du kort sagt en idiot.

Att ta in en spelare med en tveksam status fast med en bevisad potential är något man endast gör under en kort period och med ett kontrakt som innebär minimal finansiell risk. Detta är ett fall som inte är helt olikt fallet Ellingsen fast med skillnaden att Benkovic inte har samma långa skadehistorik som norrmannen. Vidare brukar det generellt sett vara önskvärt att skriva korta kontrakt med äldre spelare och långa kontrakt med yngre spelare. Nu är detta fallet, som sagt, unikt eftersom det rör sig om en spelare som varit klubblös i ett halvår, där spelaren kommer vilja lämna ganska omedelbart tillbaka till en bättre liga och där vi rimligen kan förvänta oss en hygglig avkastning på ytterst lite investerat kapital. Så är fallet även om han behöver en säsong för att acklimatisera sig, och även den sportsliga avkastningen (du vet, den faktorn som inte existerar när du leker Fantasy monopol i tråden..) av värde.

Så, nu är jag verkligen färdig med att hålla dig i handen och försöka leda dig igenom grundläggande logik som de flesta små barn skulle klara av att förstå utan någon förklaring.
Citera
2025-01-19, 16:21
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Fast det är ett bra uttryck, det måste du ge mig?
Citera
2025-01-19, 16:24
Medlem
Citat:
Det vore bättre med en Startovic än en Bänkovic, förhoppningsvis blir han det.

Jag har idag svårt att se en tydlig startelva. Nyckeln är om Pittas/Salétros är kvar till sommarfönstret eller hur mkt nya pengar som kommit in.
Citera
2025-01-19, 16:29
Medlem
bananjuices avatar
Hoppas innerligt att Micke strukit Wenderson från listan, lirar verkligen inte med spelare som bråkar sig bort så fort någon lockar mdd grönare gräs. Ja även om Värnamo är i fritt fall
Citera
2025-01-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Aik skriver bara tvåårskontrakt med Benkovic. Allt med Aik:arna själva stoppar huvudet i sanden och fortsätter att mässa "ekonomin är strålande"...
Det är nog ingen som säger att ekonomin är strålande. För ett och ett halvt år sedan låg AIK på direkt nedflyttningsplats och jagade Göteborg med kass ekonomi. Nu kom man trea, kvalar till Europa och har sålt ganska många spelare, så jämfört med att vara kvar där Göteborg är så är det strålande. Man tog 18 fler poäng 2024 än 2023.

Fortsätter utveckling så är det bra mycket ljusare än riktningen som var då. Allt är relativt.
Citera
2025-01-19, 16:36
Medlem
Citat:
skört
Du får läsa hela meningen - frågan är vad de säljs för.

Eftersom Pittas inte spelade mot Victoria Plzen så gissar jag att han försvinner nu. Är det Kina eller Sandlådan som väntar så brukar pengarna vara up front.
Citera
2025-01-19, 16:45
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Du får läsa hela meningen - frågan är vad de säljs för.

Eftersom Pittas inte spelade mot Victoria Plzen så gissar jag att han försvinner nu. Är det Kina eller Sandlådan som väntar så brukar pengarna vara up front.
Omöjligt att ersätta Pittas och Salétros enligt mig.
Citera
2025-01-19, 17:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det vore bättre med en Startovic än en Bänkovic, förhoppningsvis blir han det.

Jag har idag svårt att se en tydlig startelva. Nyckeln är om Pittas/Salétros är kvar till sommarfönstret eller hur mkt nya pengar som kommit in.
Jag är typ 80% säker på att båda lämnar, och förväntar mig som sagt minst 50 miljoner för båda.
Citat:
Omöjligt att ersätta Pittas och Salétros enligt mig.
Det beror ju på vad du menar med att ersätta. Det är nog inte rimligt att tro att vi ska kunna ta in två spelare som ersättare som kommer in och direkt håller Allsvensk toppnivå säsongen 2025. Både Pittas och Salétros är landslagsspelare och duktiga sådana utöver kanske topp 4 i ligan på sina respektive positioner. Salétros är nog topp 2 om vi ska vara riktigt ärliga. Med det sagt tror jag inte det är helt omöjligt att hitta spelare som kan vara lika bra eller till och med bättre säsong 2026.
Senast redigerad av Teu 2025-01-19 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in