2025-01-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Murmansk för en ny ledtråd!
Nu börjar det tina..

1.2) Staden vi söker är, trots sin blygsamma storlek, en av de få städerna i världen som kan bygga den sorts båtar som staden är känd för.

Knuffar:
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
...
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
...
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
...
Citera
2025-01-19, 14:26
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Nu börjar det tina..

1.2) Staden vi söker är, trots sin blygsamma storlek, en av de få städerna i världen som kan bygga den sorts båtar som staden är känd för.

Knuffar:

Efter att ha funderat på glassbåtar och hallonbåtar vilka ryssarna knappast har tekniskt kompetens för att bygga Så är det nog atomubåtar.. Severodvinsk?
Citera
2025-01-19, 14:37
Medlem
Citat:
Efter att ha funderat på glassbåtar och hallonbåtar vilka ryssarna knappast har tekniskt kompetens för att bygga Så är det nog atomubåtar.. Severodvinsk?

Helt korrekt, Severodvinsk är staden. På wikipediasidan står att platsen där staden byggs först omnämns för att svenskarna 1419 seglade in i bukten och brände klostret som låg där. Troligen som en del av Svensk-Novgorodiska krigen. Jag personligen är litet skeptisk eftersom det är dels under unionstiden och dels svårt för svenskar att segla dit. Platsen fortsatte att ha ett kloster fram till USSR, vars kyrka nu tagits i bruk igen men bara är öppet för de som har säkerhetsklassning nog att besöka varvsområdet.
Severodvinsk ska ha fått stadsstatus 1938.

Staden ska ha en vacker sandstrand. Men klimatet är rätt bistert även på sommarn så en dag på stranden lär vara ovanligt. Utlänningar får dessutom inte besöka Severodvinsk hur som helst så utländska badtursiter lär lysa med sin frånvaro, av flera skäl.

Severodvinsk är centrum för ryska marinens produktion av atomubåtar. Men bygger också oljeriggar och annat marint som behöver vara säkrat för is och vinter.

Severodvinsk anges som den främsta importhamnen för amerikansk och engelsk militär hjälp till USSR under andra världskriget.

Lee Harvey Oswalds fru kommer från Severodvinsk (hon lever fortfarande) och är troligen stadens mest namnkunniga person i västvärlden. Var frestad att skriva "hustrun till amerikansk mordmisstänkt" men då skulle det ju bli en renodlad googlingsfråga vilket vore synd.

Jag valde staden för att det finns något så urtypiskt, omänskligt sovjetiskt över staden och dess kajer med nedisade atomubåtar. Jag hade trott att "slagavstånd för svensk plundring" + "ny stad" var jättestarka ledtrådar eftersom jag föreställde mig att det bara var i USSR och USA som nya städer grundades under 1900-talet. Tänk så fel jag hade, ledsen för det.

En flaska Sovjetisk Столичная till Bilingualbvern2.0 i belöning. Och frågan!
Senast redigerad av Destbar 2025-01-19 kl. 14:47.
Citera
2025-01-19, 15:00
Medlem
Citat:
Helt korrekt, Severodvinsk är staden. På wikipediasidan står att platsen där staden byggs först omnämns för att svenskarna 1419 seglade in i bukten och brände klostret som låg där. Troligen som en del av Svensk-Novgorodiska krigen. Jag personligen är litet skeptisk eftersom det är dels under unionstiden och dels svårt för svenskar att segla dit. Platsen fortsatte att ha ett kloster fram till USSR, vars kyrka nu tagits i bruk igen men bara är öppet för de som har säkerhetsklassning nog att besöka varvsområdet.
Severodvinsk ska ha fått stadsstatus 1938.

Staden ska ha en vacker sandstrand. Men klimatet är rätt bistert även på sommarn så en dag på stranden lär vara ovanligt. Utlänningar får dessutom inte besöka Severodvinsk hur som helst så utländska badtursiter lär lysa med sin frånvaro, av flera skäl.

Severodvinsk är centrum för ryska marinens produktion av atomubåtar. Men bygger också oljeriggar och annat marint som behöver vara säkrat för is och vinter.

Severodvinsk anges som den främsta importhamnen för amerikansk och engelsk militär hjälp till USSR under andra världskriget.

Lee Harvey Oswalds fru kommer från Severodvinsk (hon lever fortfarande) och är troligen stadens mest namnkunniga person i västvärlden. Var frestad att skriva "hustrun till amerikansk mordmisstänkt" men då skulle det ju bli en renodlad googlingsfråga vilket vore synd.

Jag valde staden för att det finns något så urtypiskt, omänskligt sovjetiskt över staden och dess kajer med nedisade atomubåtar. Jag hade trott att "slagavstånd för svensk plundring" + "ny stad" var jättestarka ledtrådar eftersom jag föreställde mig att det bara var i USSR och USA som nya städer grundades under 1900-talet. Tänk så fel jag hade, ledsen för det.

En flaska Sovjetisk Столичная till Bilingualbvern2.0 i belöning. Och frågan!

Tackar! Kul fråga Nytt resmål..

1) Vänort med kunglig reagge-klang.

2) Känd politiker som nästan dog i brand startad av Zuni.

3) Tv-doktor som fortfarande arbetar trots han snart uppnått tresiffrigt.
Citera
2025-01-19, 15:05
Medlem
Citat:
Tackar! Kul fråga Nytt resmål..

1) Vänort med kunglig reagge-klang.

2) Känd politiker som nästan dog i brand startad av Zuni.

3) Tv-doktor som fortfarande arbetar trots han snart uppnått tresiffrigt.

Jag gissar på Aksum på grund av 1)! De övriga har jag inte tänkt på.
Citera
2025-01-19, 15:13
Medlem
Citat:
Jag gissar på Aksum på grund av 1)! De övriga har jag inte tänkt på.

Bra gissning, men inte Aksum

4) Spira.

5) fältpräst.

6) Här tränades över 5000 piloter under Andra världskriget och här fanns fångläger för tyska krigsfångar.
Citera
2025-01-19, 16:09
Medlem
7) Skådespelerska och dubbel oscarsvinnare föddes här.

8) En av de mest kända filmregissörerna gick i skola i närheten.

9) Vilda väst-ern.
Citera
2025-01-19, 16:14
Bannlyst
Fort Stanton
Citera
2025-01-19, 16:27
Medlem
Citat:
Fort Stanton

Nix, ChatGPT-säkrad stad med rätt land

10) Ligger i USA.

11) Mytologiskt fjäderfä kan vara till hjälp här.
Citera
2025-01-19, 16:27
Bannlyst
Citat:
Nix, ChatGPT-säkrad stad med rätt land

10) Ligger i USA.

11) Mytologiskt fjäderfä kan vara till hjälp här.

Phoenix, AZ
Citera
2025-01-19, 16:36
Medlem
Citat:
Phoenix, AZ

Nix, mer specifikt än så.

12) Man lever till stor del av turismen, här finns spa, golf och lyxhotell.
Citera
2025-01-19, 16:40
Bannlyst
Boulder, CO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här