2025-01-19, 09:49
Medlem
GustavAdams avatar
Har haft en Toyota Yaris e-cvt 2014 till låns några månader då jag funderat på att köpa en sådan bil.
Men nu är jag skeptisk.
Den jag lånat är av 2014 års modell så nyare har kanske blivit bättre men å andra sidan betydligt dyrare också.
Det jag är fundersam på är:
- Bränsleförbrukningen. Är 0,53 l/mil en acceptabel förbrukning för en hybrid? Jag antar att en vanlig bensinare i samma storlek också kommer ner till ca 0,5 l/mil.
- Eldriften, när gör den nytta? När jag tar bilen på morgonen i carporten så startar motorn innan jag ens hunnit backa ut. Vilket den tydligen ska göra då motorn är kall. Samma på eftermiddag på jobbets P-plats. Då jag har nära till 80-väg både hemma och på jobbet så slår eldriften aldrig till.
Det är när det blir stopp på motorvägen och det handlar om krypkörning som eldriften används och enstaka stunder inne i stan.
- Helljuset. Sitter det två ficklampor i bilen?
I mina sämsta stunder fundera jag på om jag inte ska leta mig en gammal 240/850 som jag själv klarar att meka med när det börjar skramla och rycka.
Vad säger ni som har erfarenhet av Yaris e-cvt. Är ni nöjda med plåtburken?
Citera
2025-01-19, 11:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
- Eldriften, när gör den nytta? När jag tar bilen på morgonen i carporten så startar motorn innan jag ens hunnit backa ut. Vilket den tydligen ska göra då motorn är kall. Samma på eftermiddag på jobbets P-plats. Då jag har nära till 80-väg både hemma och på jobbet så slår eldriften aldrig till.

Fördelen med en hybrid är inte bara att den ibland kan gå på 100 % el. En bensinmotor som kombineras med en elmotor kan konstrueras så att den generellt får högre verkningsgrad. Fråga mig inte exakt hur men säg att den kan optimeras för att gå snålare på mellanregister (varvtal och belastning) om den inte samtidigt behöver klara krypkörning och kraftiga accelerationer lika bra som en ren bensinare.
Citera
2025-01-19, 13:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tyvärr är begagnatpriserna helt huvudlösa att det inte är värt det.

74,000kr (23k mil) - 124,900kr för en 11 år gammal bil på blocket i nuvarande stund.https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=toyota%20yaris%202014

Hur länge håller den? Värdeförlusten är antagligen lika stor som om du köper en ny för 253,000 kronor. Men du har dessutom kostnader för att underhålla slitdelar (kamrem, damask, osv).

Tyvärr är en ny yaris för 253,000 mer köpvärd.

Med en ny bil slipper man underhållet ett antal år.

Man kan också fundera på om man klarar sig med en aygo x (193k). För att få ner priset har toyta tagit många delar från yaris och stoppat in i yago x.

Nu pratar jag ekonomi. Jag har inte kört någon av dessa.
Citera
2025-01-19, 17:02
Avslutad
Som andra har sagt, satsa på en ny Yaris istället. Den lilla prisskillnaden mellan dessa mil och årtal motiverar detta. Du får bättre batteri, längre räckvidd på hybriden och att hybriden även kan kicka in vid högre hastigheter än MY-14. Körkänsla kan du glömma oavsett årsmodell. Vägljud och buller kommer du få vänja dig vid likaså. På en ny Yaris så slipper du dessutom underhåll inledningsvis, får garanti och kan börja sköta om en ny bil på ett bra sätt.
Citera
2025-01-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Som andra har sagt, satsa på en ny Yaris istället. Den lilla prisskillnaden mellan dessa mil och årtal motiverar detta. Du får bättre batteri, längre räckvidd på hybriden och att hybriden även kan kicka in vid högre hastigheter än MY-14. Körkänsla kan du glömma oavsett årsmodell. Vägljud och buller kommer du få vänja dig vid likaså. På en ny Yaris så slipper du dessutom underhåll inledningsvis, får garanti och kan börja sköta om en ny bil på ett bra sätt.

Med en ny Toyota få du tio års vägassistans och garanti på stora viktiga delar av bilen om du servar den hos Toyota varje år om jag inte misstar mig. Och e-CVT är toppen.
Citera
2025-01-19, 17:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har haft en Toyota Yaris e-cvt 2014 till låns några månader då jag funderat på att köpa en sådan bil.
Men nu är jag skeptisk.
Den jag lånat är av 2014 års modell så nyare har kanske blivit bättre men å andra sidan betydligt dyrare också.
Det jag är fundersam på är:
- Bränsleförbrukningen. Är 0,53 l/mil en acceptabel förbrukning för en hybrid? Jag antar att en vanlig bensinare i samma storlek också kommer ner till ca 0,5 l/mil.
Det är när det blir stopp på motorvägen och det handlar om krypkörning som eldriften används och enstaka stunder inne i stan.
- Helljuset. Sitter det två ficklampor i bilen?
I mina sämsta stunder fundera jag på om jag inte ska leta mig en gammal 240/850 som jag själv klarar att meka med när det börjar skramla och rycka.
Vad säger ni som har erfarenhet av Yaris e-cvt. Är ni nöjda med plåtburken?

Eftersom du kör så lite på el är det bättre att köpa en renodlad bensin- eller dieselbil istället. Mindre underhåll (en drivlina istället för två) och så länge du inte kan ladda billigt och köra mycket på el är det knappast värt det. En småbil / mellanklass som tex Skoda Fabia, Peugeot 308 får du för runt 70.000 kr, årsmodell 2014-2015. Eller varför inte en VW Golf. Samtliga dessa är större, piggare och bekvämare än en Yaris, om man ska gämföra modeller från 2014.
Senast redigerad av Rassa 2025-01-19 kl. 17:35.
Citera
2025-01-19, 21:40
Medlem
Varför en Yaris överhuvudtaget? Tråkigare bil får man leta efter..
Citera
2025-01-19, 22:17
Medlem
Klas-Vegass avatar
2117 kostade en ny yaris 1,5 hybrid från 169 900 (Life). Det gör begagnad kalkylen ännu sämre.

Varför. Därför att rubriken nämner prisvärd. Diskutera eldflames får vi göra i andra trådar. Denna tråd handlar om ekonomi.
Citera
2025-01-20, 12:47
Medlem
Bilen använder tillskott av el oavsett hastighet om det finns batteri tillgänglig. Den jobbar tillsammans med bensinmotorn.
Citera
2025-01-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Varför en Yaris överhuvudtaget? Tråkigare bil får man leta efter..
Vad är tråkigt, att den är tillförlitlig och ekonomisk?
Citera
2025-01-25, 00:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Bilen använder tillskott av el oavsett hastighet om det finns batteri tillgänglig. Den jobbar tillsammans med bensinmotorn.
Så du menar att elmotorn skjuter till kraft fast än inte lampan för eldrift är tänd?
Borde inte bränsleförbrukningen krypa ner under 0,5 l/mil då?
Citera
2025-01-26, 10:50
Medlem
Citat:
Så du menar att elmotorn skjuter till kraft fast än inte lampan för eldrift är tänd?
Borde inte bränsleförbrukningen krypa ner under 0,5 l/mil då?

Korrekt, elmotorn bidrar större delen av resan. Förbrukningen på toyotas hybrid med motorn i fråga brukar vara runt 0.42 sommar och 0.5 vinter pga kylan försämrar batteriets prestanda. Men beror ju så klart på hur man kör.

Har du hybrid med skärm i mitten kan du även se hur och när den använder vilken drivlina och att de används i kombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in