2025-01-18, 22:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Som du säger borde man naturligtvis ha gjort en sådan check, ff.a. med tanke på den betydelse vittnesmålet tillmättes. Men vi kan ju naturligtvis vara helt säkra på att det inte gjordes. Vi vet ju en här i tråden som garanterat kommer att motbevisa oss om vi har fel.

😀.
Det får man ändå hedra Law för, han har ägnat mycket tid till att gå igenom materialet.

Finns det uppgifter om överensstämmelse mellan fotohandlarparets uppgivna minnesbilder och föremål som verkligen fanns i obduktionssalen kommer nog Law att presentera dem, som du säger.
Law har bara dragit totalt fel slutsatser.
Senast redigerad av coli 2025-01-18 kl. 22:09.
Citera
2025-01-18, 22:08
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det där tar jag funderar på. Gjordes det nånsin försök till jämförelse med deras beskrivning och den utrustning som faktiskt fanns i lokalen? Man tycker ju det borde stå någonstans noterat som."bevis" om att just såna glasskålar finns i lokalen där styckningen antogs ägt rum .

Vi vet att flickebarnet vallades runt på patologen men det gav ju inte så mycket och dessutom vet vi ju numer att hennes vittnesmål (enligt Borgnäs) i stort sett inte hade någon betydelse. Åtminstone inte i Kammarrättsmålet.

Edit: rättstavning
Senast redigerad av habet 2025-01-18 kl. 22:13.
Citera
2025-01-18, 22:27
Medlem
Citat:
Vi vet att flickebarnet vallades runt på patologen men det gav ju inte så mycket och dessutom vet vi ju numer att hennes vittnesmål (enligt Borgnäs) i stort sett inte hade någon betydelse. Åtminstone inte i Kammarrättsmålet.

Edit: rättstavning
Utan ”barnets” vittnesmål, stött av medicinsk expertis, hade det knappast blivit rättegång i tingsrätten.
De hade Jovan Rajs fantasifulla spekulationer och fotohandlarparets senkomna minnen. Men inga som helst tekniska bevis.
Citera
2025-01-18, 22:32
Medlem
Kjamfossftws avatar
Kan det blå hårstrået på handduken komma från en perserkatt? Handduken kan ju höra ihop med det kattköp Catrine skulle genomföra i samband med försvinnandet. Kanske katten, om den införskaffades, importerats från Storbritannien/köpts av någon med en sådan handduk.
Citera
2025-01-18, 22:35
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Utan ”barnets” vittnesmål, stött av medicinsk expertis, hade det knappast blivit rättegång i tingsrätten.
De hade Jovan Rajs fantasifulla spekulationer och fotohandlarparets senkomna minnen. Men inga som helst tekniska bevis.

Exakt.
Citera
2025-01-18, 22:44
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Kan det blå hårstrået på handduken komma från en perserkatt? Handduken kan ju höra ihop med det kattköp Catrine skulle genomföra i samband med försvinnandet. Kanske katten, om den införskaffades, importerats från Storbritannien/köpts av någon med en sådan handduk.

Tanken är inte dum men jag tänker det borde vara liten chans att Catrine importerade en katt från Storbritannien. Dels var det nog ganska dyrt och dels inte helt enkelt misstänker jag.
Jag har förstås ingen aning om det men det var bara en fundering kring din tanke.
Citera
2025-01-18, 22:50
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag funderade också på om hårstrået var från ett djur, men tydligen ska det ha varit humant. Troligast är nog att håret var färgat blått, vilket inte vore särskilt konstigt med tanke på att ett visst punkmode fortfarande förekom.
Citera
2025-01-18, 22:55
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag har inte hittat uppgifter om att man jämfört vad som verkligen fanns i obduktionssalen med vad fotohandlarparet påstod sig ha sett. Det kan dock finnas - det borde naturligtvis finnas - utan att jag hittat det.

Det fanns rimligen inga glasskålar. Glas som material används inte i en obduktionssal.

Organen tas ut, vägs, läggs upp på bord och brickor, dissekeras och läggs sedan i metallskålar när nästa organpaket ska undersökas. Organen ligger i metallskålar tills obduktionen är klar och ev, prover och preparat tagits till mikroskopi och analys och vb fotograferats, varefter allt läggs tillbaka i den öppnade kroppen som sys igen.

Instrumenten är av rostfri metall, knivar, saxar, tänger, sonder. Obduktionsbordet är av rostfri metal liksom skålarna och faten.
Inget glas. Man är rädd för glas som de som arbetar med obduktioner kan skära sig på om det skulle gå sönder.

Plast förekommer som engångsbehållare med eller ännu inte försett med formalin för prover till mikroskopi. Den plasten är dock ”mjölkig” och inte så genomskinlig, behållarna är oftast små och cylinderformade med lock. Kan inte misstas för glas. Större preparat kan förvaras i cylinderformade burkar med lock, ser dock varken ut som skålar eller som glas.
Jag hade för mig att jag läst om glasskålar någonstans och givetvis var det Rajs på en direkt fråga som bekräftade att det användes glasskålar på rättsläkarstationen. Ett kompletterande förhör 87-12-18 låter så här:

"Rajs tillfrågas om han minns om det användes glasskålar i obduktionssalen under 1984. Han minns detta och det är så att sådana skålar fortfarande används. De används för att fixera stora organ, som hjärta och hjärna. Rajs säger att det finns två sorters skålar av glas. En sort är cylinderformad, 25-35 cm i diameter och cirka 20 cm höga och det finns glaslock till dem. Den andra sorten beskriver Rajs som "om man skär av en boll". Överkanten är 30-40 cm i diameter och den är då smalare i botten. De är cirka 20 cm höga och det finns lock även till dessa."
Citera
2025-01-18, 22:56
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Tanken är inte dum men jag tänker det borde vara liten chans att Catrine importerade en katt från Storbritannien. Dels var det nog ganska dyrt och dels inte helt enkelt misstänker jag.
Jag har förstås ingen aning om det men det var bara en fundering kring din tanke.

Ja, det skulle vara om hon hade köpt katten av någon kattuppfödare i Stockholm, som även importerar katter.
Citera
2025-01-18, 22:57
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag funderade också på om hårstrået var från ett djur, men tydligen ska det ha varit humant. Troligast är nog att håret var färgat blått, vilket inte vore särskilt konstigt med tanke på att ett visst punkmode fortfarande förekom.

Ok, då faller katt-teorin. Hårfärg var ju på modet så säkert det då.
Citera
2025-01-18, 23:04
Medlem
habets avatar
Citat:
Ja, det skulle vara om hon hade köpt katten av någon kattuppfödare i Stockholm, som även importerar katter.

Ok, då hänger jag med.
Citera
2025-01-18, 23:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag hade för mig att jag läst om glasskålar någonstans och givetvis var det Rajs på en direkt fråga som bekräftade att det användes glasskålar på rättsläkarstationen. Ett kompletterande förhör 87-12-18 låter så här:

"Rajs tillfrågas om han minns om det användes glasskålar i obduktionssalen under 1984. Han minns detta och det är så att sådana skålar fortfarande används. De används för att fixera stora organ, som hjärta och hjärna. Rajs säger att det finns två sorters skålar av glas. En sort är cylinderformad, 25-35 cm i diameter och cirka 20 cm höga och det finns glaslock till dem. Den andra sorten beskriver Rajs som "om man skär av en boll". Överkanten är 30-40 cm i diameter och den är då smalare i botten. De är cirka 20 cm höga och det finns lock även till dessa."

Jag tror faktiskt inte att det stämmer. Tror att Rajs inte är uppriktig.
Man använde inte glasskålar så sent som på 80-talet. Det var något som preparat fixerades i början/mitten på 1900-talet.

Formalin som preparaten läggs i är flyktigt och giftigt. Ett glaslock är svårt att få tätt om det är av större modell. På bevarade preparat klistras det fast. Glascylindrar användes vid utställning av preparat, inte för rutinmässigt bruk.

Större preparat lades i hinkar av plast och togs för preparering och fixering. Det fanns absolut ingen anledning att ha glasburkar eller glasskålar med lock inne i obduktionssalen. Allt där är av metall och engångsburkar/hinkar av plast.

Finns en tråd på FB där en obduktionstekniker erbjuder sig att svara på frågor. Kanske kan man fråga hen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in