Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Jag hade för mig att jag läst om glasskålar någonstans och givetvis var det Rajs på en direkt fråga som bekräftade att det användes glasskålar på rättsläkarstationen. Ett kompletterande förhör 87-12-18 låter så här:
"Rajs tillfrågas om han minns om det användes glasskålar i obduktionssalen under 1984. Han minns detta och det är så att sådana skålar fortfarande används. De används för att fixera stora organ, som hjärta och hjärna. Rajs säger att det finns två sorters skålar av glas. En sort är cylinderformad, 25-35 cm i diameter och cirka 20 cm höga och det finns glaslock till dem. Den andra sorten beskriver Rajs som "om man skär av en boll". Överkanten är 30-40 cm i diameter och den är då smalare i botten. De är cirka 20 cm höga och det finns lock även till dessa."
Jag tror faktiskt inte att det stämmer. Tror att Rajs inte är uppriktig.
Man använde inte glasskålar så sent som på 80-talet. Det var något som preparat fixerades i början/mitten på 1900-talet.
Formalin som preparaten läggs i är flyktigt och giftigt. Ett glaslock är svårt att få tätt om det är av större modell. På bevarade preparat klistras det fast. Glascylindrar användes vid utställning av preparat, inte för rutinmässigt bruk.
Större preparat lades i hinkar av plast och togs för preparering och fixering. Det fanns absolut ingen anledning att ha glasburkar eller glasskålar med lock inne i obduktionssalen. Allt där är av metall och engångsburkar/hinkar av plast.
Finns en tråd på FB där en obduktionstekniker erbjuder sig att svara på frågor. Kanske kan man fråga hen?