2025-01-12, 09:10
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorschach
Vad är skillnaden mellan dessa rättspsykiatrinsenheter?

Växjö rpk är ett skyddsobjekt och en säkerhetsanstalt.
Citera
2025-01-12, 18:53
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Växjö rpk är ett skyddsobjekt och en säkerhetsanstalt.
Vad har det med längd på vistelse att göra? Det är ju samma lag som reglerar när någon kommer ut eller får stanna kvar inom vården.
Citera
2025-01-12, 19:17
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Vad har det med längd på vistelse att göra? Det är ju samma lag som reglerar när någon kommer ut eller får stanna kvar inom vården.

Beror på vilka man skickar till Växjö rpk. Sällan att någon släpps ut före minst 10 år oftast sitter dom 20-25 år.
De svåraste och mest belastade personerna hamnar i Växjö. Kan också vara personer som rymt från andra rpk.
Citera
2025-01-12, 20:32
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Beror på vilka man skickar till Växjö rpk. Sällan att någon släpps ut före minst 10 år oftast sitter dom 20-25 år.
De svåraste och mest belastade personerna hamnar i Växjö. Kan också vara personer som rymt från andra rpk.
Sovdat var ju samma person oavsett var han hamnade så om systemet funkat som det skulle så hade placeringen kvittat (sen kan man tycka att han kom ut snabbt). Att de värsta satt i Växjö borde inte ha påverkat när han ansågs som frisk. Kanske snarare tvärtom ifall han skilde sig mycket från övriga och därmed verkade friskare.

Idag hade Sovdat knappast dömts till LRV (tror jag) då det väl endast fanns en drog- och sömnbristutlöst psykos?

Idag är det också annorlunda tror jag när det gäller vistelseort på rättspsyk. Bor du till exempel i Stockholm med omnejd är Helix fullt gångbart även för de mest belastade patienterna.
Citera
2025-01-14, 15:38
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Sovdat var ju samma person oavsett var han hamnade så om systemet funkat som det skulle så hade placeringen kvittat (sen kan man tycka att han kom ut snabbt). Att de värsta satt i Växjö borde inte ha påverkat när han ansågs som frisk. Kanske snarare tvärtom ifall han skilde sig mycket från övriga och därmed verkade friskare.

Idag hade Sovdat knappast dömts till LRV (tror jag) då det väl endast fanns en drog- och sömnbristutlöst psykos?

Idag är det också annorlunda tror jag när det gäller vistelseort på rättspsyk. Bor du till exempel i Stockholm med omnejd är Helix fullt gångbart även för de mest belastade patienterna.

Psykopati är inte en sjukdom och han kan därför inte friskförklaras.
Citera
2025-01-14, 19:24
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Psykopati är inte en sjukdom och han kan därför inte friskförklaras.
Så är det ju och psykopater döms inte heller till vård.
Citera
2025-01-15, 09:15
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Så är det ju och psykopater döms inte heller till vård.

Bara i de fall det sker en felaktig bedömning och diagnos.
Citera
2025-01-16, 00:44
Medlem
Waldorfnisses avatar
Det här fallet är bland det värsta jag hört talas om. Inte minst med tanke på att den illvilliga lilla horungen bara satt 4.5 år totalt. Som familjen säger, ett oerhört hån mot familjen. GM kan med fördel avlivas, helst på ett mycket plågsamt manér.
Citera
2025-01-18, 20:44
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Det här fallet är bland det värsta jag hört talas om. Inte minst med tanke på att den illvilliga lilla horungen bara satt 4.5 år totalt. Som familjen säger, ett oerhört hån mot familjen. GM kan med fördel avlivas, helst på ett mycket plågsamt manér.

Eller hur, fanstyget orsakade det mesta själv genom sitt missbruk av benzo och så fort såna som han friskförklaras ska det hållas en ny rättegång där livstids fängelse döms ut. Jag fattar verkligen inte varför samhället vurmar så för att få ut mördare i samhället igen. Liksom man försöker ju inte ens och ger sexual sadister 70 år i straff rabatt och kallar 11 år en lång tid när man bara sitter 2 tredjedelar.
Citera
2025-01-18, 21:29
Medlem
Jag noterar att det finns en yngre Sovdat i hushållet född 2007 (dotter?) som alltså precis har börjat synas i dessa tjänster (är väl från 16 år man börjar dyka upp hos Ratsit, MrKoll m.m) samt två hundar. Hon var alltså inte ens född när denna tråden startade 2004.

Har Matija ynglat av sig?

Detta fall är ett av de första jag läste om här på Flashback och då var tråden ganska nystartad. Minns att jag satt och berättade om detta för mina vänner på en krog som stängde för ganska många år sen nu.

Över 20 år har passerat sen dess och det här fallet är fortfarande ett av det värsta i ämnet Kriminalhistoria tycker jag. Mycket pga brutaliteten såklart men också för den extremt korta vårdtiden. En skam för rättssamhället.

Noterade för övrigt i FUP (tack för den förresten, mycket efterlängtad) att en av Davids antagonister vid tiden för dådet var den tidigare boxaren Aldo Colliander som ju är från Skarpnäck. Han brukade köra mycket livesändningar på Tiktok, vore intressant att höra vad han minns av fallet. Han var nog också säkert bekant med Sovdat. Aldo gjorde även han 8 år på Karsudden.

Det spekulerades nån sida bakåt i tråden om vilken adress detta skett på och det står ju i FUP. Flyghamnsgatan 11 i Skarpnäck 3tr, dörr ut mot loftgångarna.
Citera
2025-01-19, 11:24
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Han som nu kör buss i Stockholm hade lämnat de stackars offren i nån sorts hög på varandra. Som et kors. Knivhuggna i ögonen bland annat. Deras hund hade också huggits till döds. Såg ut som en slaktplats.Märkte grannarna inte något? Måste ha varit fruktansvärda scener med skrik som utspelades.
Citera
2025-01-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Han som nu kör buss i Stockholm hade lämnat de stackars offren i nån sorts hög på varandra. Som et kors. Knivhuggna i ögonen bland annat. Deras hund hade också huggits till döds. Såg ut som en slaktplats.Märkte grannarna inte något? Måste ha varit fruktansvärda scener med skrik som utspelades.

Grannarna märkte. Iallfall en av dom. Enligt honom pågick det kvinnliga skriket i 5-15 minuter, han mindes inte exakt. När han strax efteråt tittade upp mot fönstret när han gick ut med hunden så ser han Sovdat dra ner persiennerna i fönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in