2025-01-18, 00:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Okej vi säger återigen väderballongshöjd då, som vilken amatör som helst kan film från. Vilken bedrift NASA och gänget lyckats med. 😄

Att filma moln är ju så mycket intressantare än att livesända från månen?
ISS ligger 40 mil upp. Det är många gånger högre upp än väderballonghöjd.
Citera
2025-01-18, 01:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fel.
Vad menar du med fel?
Citera
2025-01-18, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad menar du med fel?

Jag trodde jag skrev i fel tråd.

Ja det är kanske lite skillnad, men det är betydligt mer intressant att följa en väderballong än ISS animerade filmer.

Men, det finns ingen satelit/sond som kan livesända lite från månen? Det vore väl intressant?
Citera
2025-01-18, 11:18
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag trodde jag skrev i fel tråd.

Ja det är kanske lite skillnad, men det är betydligt mer intressant att följa en väderballong än ISS animerade filmer.

Men, det finns ingen satelit/sond som kan livesända lite från månen? Det vore väl intressant?
Nej, det är inte intressant.
Citera
2025-01-18, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Nej, det är inte intressant.

Du har rätt, ett hologram är inte så intressant faktiskt och det är därför man gett upp månen, det finns liksom inte så mycket mer att göra än att fota månen från jorden i stort format.
Citera
2025-01-18, 11:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du har rätt, ett hologram är inte så intressant faktiskt och det är därför man gett upp månen, det finns liksom inte så mycket mer att göra än att fota månen från jorden i stort format.
Exakt. Vi har andra viktigare saker att koncentrera oss på.

Mars here we come!
Citera
2025-01-18, 16:29
Medlem
Citat:
Självklart argumenterar jag emot det eftersom månen inte är landningsbar.
Det är väl klart man kan landa på månen!
I den här dokumentären framgår det med all tydlighet. Även att månen består av ost!

https://www.google.se/search?q=wallace+and+gromit+moon&client=safari&sca _esv=acd41f5525d6cb8c&channel=ipad_bm&sxsrf=ADLYWI ILato8spwiwjpDOAXFMXi6XiPxLA%3A1737213960446&sourc e=hp&ei=CMiLZ5W-GI79wPAPpeCkkAc&iflsig=AL9hbdgAAAAAZ4vWGNKNXMH-UXHnJ2Qn3hpsmpf9AU5D&gs_ssp=eJzj4tTP1Tcwzi2syjBg9B IvT8zJSUxOVUjMS1FIL8rPzSxRyM3PzwMA1ZsMSw&oq=wallac e&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6Igd3YWxsYWNlKgIICTIOEC4YgAQYsQ MYgwEY1AIyDhAuGIAEGLEDGIMBGNQCMgUQABiABDIOEC4YgAQY sQ MYgwEY1AIyDhAuGIAEGLEDGIMBGNQCMgsQABiABBixAxiDATIL EAAYgAQYsQMYgwEyBRAuGIAEMgUQABiABDIFEC4YgARIwV1QrQ hY3yNwAXgAkAEAmAFxoAHLBKoBAzYuMbgBAcgBAPgBAZgCCKAC jgWoAgrCAgcQIxgnGOoCwgIEECMYJ8ICDhAuGIAEGLEDGNEDGM cBwgIOEC4YgAQYxwEYjgUYrwHCAg4QLhiABBixAxiDARiKBcIC CxAuGIAEGMcBGK8BwgILEC4YgAQY0QMYxwHCAgoQIxiABBgnGI oFwgIIEAAYgAQYsQPCAggQLhiABBixA8ICERAuGIAEGLEDGIMB GNQCGIoFwgILEC4YgAQYsQMY1AKYAwjxBfU86YkOhWNikgcDNi 4yoAfEeQ&sclient=gws-wiz#fpstate=ive&vld=cid:6735edfe,vid:T0qagA4_eVQ,s t:0

Allt är löst!

(Viss ironi kan finnas.)
Citera
2025-02-25, 14:24
Medlem
Någon som ser här att det är något som inte går ihop?

Ur samma artikel (https://www.space.com/18135-how-big-is-the-moon.html).

"The moon is a little more than one quarter the size of Earth."

"The moon's mass is about 1.2% of Earth's mass. Put another way, Earth weighs 81 times more than the moon."

Dom ljuger. Det verkar vara som så, att planeter egentligen är ihåliga (därmed EJ sagt att det skulle finnas liv i varenda planet), vilket förklarar den astronomiska diskrepansen mellan Jordens massa och Månens massa (trots att den ena himlakroppen är MER än en fjärdedel i storlek, jämfört med den första himlakroppen).

Det är lättare för de styrande att ljuga om Jordens massa, än om Månens. När dessa två himlakroppar jämförs med varandra, så inser man direkt att något inte stämmer, i o m de gigantiska skillnaderna i ration storlek/massa.

Så, då är frågan: Är Jorden ihålig måhända? Och varför skulle man vilja dölja detta för?

Jag rekommenderar starkt följande dokumentär i ämnet (på svenska),

Teorin om en ihålig Jord (även kallad Agartha-/Shamballa-teorin) - av fristående privatforskaren och bloggaren Gaulik.

https://www.youtube.com/watch?v=-xh0DvCFDKE

...där mer anomalier rörande Månen/Jorden tas upp.

Mvh
Senast redigerad av Anti-reptoid 2025-02-25 kl. 14:27.
Citera
2025-02-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
Någon som ser här att det är något som inte går ihop?

Ur samma artikel (https://www.space.com/18135-how-big-is-the-moon.html).

"The moon is a little more than one quarter the size of Earth."

"The moon's mass is about 1.2% of Earth's mass. Put another way, Earth weighs 81 times more than the moon."

Nej.Jag tycker det går ihop alldeles utmärkt.

Jordens diameter är 4ggr större än månens - vilket betyder att jordens volym är 64 ggr så stor som månens. Och så lite skillnad i densitet ovanpå det gör att siffran 81 är rimlig.

Citat:
Dom ljuger.

Vilka är dom? De gamla grekerna, ryssarna eller kanske världens samlade fysiker? Eller till och med jag som tycker det går ihop hur bra som helst?

Citat:
Teorin om en ihålig Jord (även kallad Agartha-/Shamballa-teorin) - av fristående privatforskaren och bloggaren Gaulik.

Finns en hel tråd om hollow earth om du vill skriva av dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-02-25 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in