2025-01-17, 12:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Guld-Ivar bor i Sydafrika. Ett av de bästa historierna är när Joakim är där. De ska rulla ut sina nystan med sparade snören för att se vem som är rikast. Allt guld,gruvor och fabriker osv är lika. Det hänger på snörena. Joakim vinner med 30 cm som han har tur-kronan fäst vid.

Det beror på vilken version man läser eller ser. I DuckTales bor han i Ankeborg, och har inget med Sydafrika att göra, även om jag precis som du skulle säga att han är Sydafrikansk.
Citera
2025-01-17, 12:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Joakim von Anka är den man kan relatera till mest, man blir ju påmind deluxe om alla snåla människor i sitt liv som tänker precis som han gör.
Citera
2025-01-17, 12:40
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Några minnen jag har från slaviskt läsande för 20-25 år sedan:

Alltid velat åka till Yukon i Kanada, tack vare alla historier om farbror Joakim där när han hackade guld under rushen. Det var kul hur han sänkte temperaturen på sina element för att spara lite mynt, jag hade en nära familjevän som tänkte precis som han gjorde, dvs dumsnålhet.

En av de roligaste Kalle Anka-historierna från serietidningarna var när han kom på den briljanta idén att öppna en ät-så-mycket-du-orkar buffé, med den klipska lilla detaljen att på hans restaurang så serverades enbart endiver. Hans affärsidé gick som på räls och kunderna betalade och betalade men åt ingenting, tills en vacker dag det kom någon person som var helt tokig i endiver och åt upp hela Kalles lager av salladen ur hus och hem varje dag, så han fick stänga ner.
Citera
2025-01-17, 12:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Kollar man på Quackpack där de slutat vara kloner av varandra så är Knatte den överlägset mest dryga. Tjatte är lite mer barnslig och Fnatte är som ett rätt intetsägande mellanbarn

Quackpack kan dra åt helvete. Funkar inte alls att försöka göra knattarna "coola" och edgelord-iga.

Ja de är lite som kloner i serietidningarna men de är iaf sympatiska. Tycker inte deras icke-personlighet spelar så stor roll eftersom att alla andra karaktärer runt dem (Kalle, Uppfinnar-Jocke, Joakim von Anka, Magica de Hex) etc sprudlar av personlighet.
Citera
2025-01-17, 12:51
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då är det inte samma!

Jag minns att Spökplumpen tog av sig skynket vid ett tillfälle, och då var det en vanligt ointressant liten skurk under. Det förstörde Spökplumpen för mig.

Det brukar bli så - det är ju det okända som är "skrämmande". I alla Screamfilmer så brukar spänningen försvinna när de tar av sig masken och börjar hålla monolog. Det ger bättre effekt när man inte vet vem som är bakom masken.
Citera
2025-01-17, 13:00
Medlem
Alexander Lukas Magica De Hex Spökplumpen...
Helt klart mina favoriter

Saknar dock karaktären ( Knatte Fnatte Tjatte ) & Blatte
Senast redigerad av Curren 2025-01-17 kl. 13:04.
Citera
2025-01-17, 13:02
Medlem
Alepherons avatar
Kvacke och Hortensia Anka, Kalles föräldrar och Hortensia även Joakims yngsta syster. Fast jag har enbart sett och läst om dem i ett seriemagasin som berörde Joakim von Ankas liv och uppväxt. Vet inte om de medverkat nån annanstans utöver detta men hade gärna sett dem dyka upp igen.

Minns att jag tyckte de var lite roliga, detta hetlevrade äkta par. Man fattar ju nu varifrån Kalle fick sitt eget häftiga temperament.
Citera
2025-01-17, 13:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Spökplumpen!

https://kalleankasverige.fandom.com/sv/wiki/Sp%C3%B6kplumpen
Citera
2025-01-17, 13:07
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Joakim von Anka är den man kan relatera till mest, man blir ju påmind deluxe om alla snåla människor i sitt liv som tänker precis som han gör.
Det är av just denna anledning som jag fullkomligt avskyr Joakim mest av alla invånare i Ankeborg. Ja, rentav bland alla tecknade figurer som existerar. För att han väcker en del minnen av gnidna girigbukar som förpestat ens eget liv genom åren.
Citera
2025-01-17, 13:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Det är av just denna anledning som jag fullkomligt avskyr Joakim mest av alla invånare i Ankeborg. Ja, rentav bland alla tecknade figurer som existerar. För att han väcker en del minnen av gnidna girigbukar som förpestat ens eget liv genom åren.

När jag fyllde 18 så fick jag ett par lion bars (ni vet de där som kostar typ 6-7 kr styck) i present, invirade i en plastpåse från Coop av släktingen i fråga. Jag tyckte att det var så snålt att jag inte ens blev upprörd, jag blev imponerad nästan och självklart tänkte jag "precis sådär skulle farbror Joakim ha gjort!"
Citera
2025-01-17, 13:44
Avslutad
Man diggar ju Långben
Citera
2025-01-17, 13:50
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Knase är en favorit, Lukas är ett hatobjekt. Gamla farmor och Mårten är sundhet och lugn.
Knase är ju en riktig stoner, innan det begreppet fanns.
Nu hade han gått hem som en södemalmshipster. En favorit dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in