2025-01-17, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Vilka gillar ni? Kalle och Joakim är ju de bästa, sen finns det ju så många roliga.

Gladstone Gander. Ett visst mått av självidentifikation också.

Gömmer det enda mynt han tjänar i ett kassaskåp för att ingen ska få veta att han jobbar för då är hans rykte som turgubbe förstört.
Citera
2025-01-17, 09:19
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Guldivar förtjänar ett omnämnande (oklart om han bor i Ankeborg, men han hänger ju där en del).

En urtypisk skurk, som troligtvis borde åka dit på flertalet mordförsök osv, men fortfarande verkar ha en respektabel ställning i samhället.
Citera
2025-01-17, 09:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Guld-Ivar var kul när han skulle ta upp fighten med Joakim om vem som var rikast. Minns en serie när Joakim växlade in alla sina pengar till en enorm sedel som inte gick att använda och satte sig på en parkbänk och beklagade sig för Guld-Ivar vilket fattiglapp han var

Haha.. Jag kommet ihåg den "strippen", måste ha varit på tidigt 1970-tal först jag såg den.
Sen var jag på 1990-talet i Polen och växlade pengar till polska zloty på "båten", var väl en vecka där. Jag hade en miljon som jag inte visste vad jag skulle göra utav. Så jag gick in i en parfymaffär för att köpa några grejor till min flickvän. Tjejerna i affären visste inte hur de skulle göra med min 1000000 zloty-sedel..

Jag köpte hela butiken. Det blev bara typ 100000 zloty kvar, tjejen i affären fick dem. Polen hade hyperinflation på den tiden, och var fattigt. Fanns inga grejor i affärerna, men svenskar var rika som troll. När jag satte mig på färjan tillbaka, kom jag ihåg den serien med Joakim och Guld-Ivar Flinthjärta..
Citera
2025-01-17, 10:19
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag gillar Tjatte bäst.

Tjatte är fan sämst! FNATTE ska det vara!
Citera
2025-01-17, 10:21
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Björnligan är ju underhållande figurer, tillsammans med Magica de Hex!

Inte för att vara petig, men Magica bor väl ändå inte i Ankeborg utan på Vesuvius. Men det kanske är hela Kalle-universat vi snackar här?
Citera
2025-01-17, 10:25
Medlem
ProfessorAs avatar
Stål-Långben är rätt fet. Gillar bajsluckan i hans dräkt.
Citera
2025-01-17, 10:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Haha var de han som var hemlös, bodde i nått gammalt tåg och fick in knattarna på dåligt spår i livet?

Ja. Han var härligt rebellisk, trots alla försök att få in honom i samhället ville han leva rallarliv.
Citera
2025-01-17, 11:08
Medlem
kl4sseKocks avatar
Som liten parvel hade man ju en crush på Magica de hex och robotica.
Citera
2025-01-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Guldivar förtjänar ett omnämnande (oklart om han bor i Ankeborg, men han hänger ju där en del).

En urtypisk skurk, som troligtvis borde åka dit på flertalet mordförsök osv, men fortfarande verkar ha en respektabel ställning i samhället.
Guld-Ivar bor i Sydafrika. Ett av de bästa historierna är när Joakim är där. De ska rulla ut sina nystan med sparade snören för att se vem som är rikast. Allt guld,gruvor och fabriker osv är lika. Det hänger på snörena. Joakim vinner med 30 cm som han har tur-kronan fäst vid.
Citera
2025-01-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag gillar Tjatte bäst.

Varför gillar du honom bättre? Tycker Fnatte känns mkt skönare.
Citera
2025-01-17, 11:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Tjatte är fan sämst! FNATTE ska det vara!

Om man tittar på knattarna så har de var sin mössa på sig. Jag var putt på att Fnatte var endera blå, endera grön, endera röd i SAMMA serieavsnitt. Var det slarv av serietecknaren/färgläggaren?
Citera
2025-01-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Varför gillar du honom bättre? Tycker Fnatte känns mkt skönare.

Kollar man på Quackpack där de slutat vara kloner av varandra så är Knatte den överlägset mest dryga. Tjatte är lite mer barnslig och Fnatte är som ett rätt intetsägande mellanbarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in