2025-01-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!

Ja, nu känns det som att man kan skaffa sig ett extraknäck vid sidan av ordinarie arbete. Pantletare har dåligt rykte, men jag vill bara överleva nu när allting blivit dyrare.
Citera
2025-01-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laper
För al-burkar tar det 500 år att brytas ner
Du vet att aluminium inte gör nån skada va?
Det är som att slänga din rostiga cykel i skogen, det enda den gör är att bryts ner i marken,det är inte som plast som åker med vattnet eller att andra djur äter det så när du äter en fisk så får du massa microplast i dig
Citera
2025-01-16, 18:42
Medlem
calvinclowns avatar
Ja hundra procent fler invandrare.

Om man skulle pantat en 20 år gammal burk idag hade maskinen fortf tagit den för 50 öre? Kanske är off topic men är nyfiken
Citera
2025-01-16, 18:59
Avstängd
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Ja hundra procent fler invandrare.

Om man skulle pantat en 20 år gammal burk idag hade maskinen fortf tagit den för 50 öre? Kanske är off topic men är nyfiken

Ja det hade den. Jag pantade burkar från 50 öres-tiden just när de höjt till 1 krona och de gick för 50 öre
Citera
2025-01-16, 19:05
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Ja det hade den. Jag pantade burkar från 50 öres-tiden just när de höjt till 1 krona och de gick för 50 öre

Tråk då..tänkte om vi skulle se massa tiggare sparades på sina pantsäckar
Citera
2025-01-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!
Ja, då kanske fler svenskar pantar och det blir mindre pant för rumänerna. Vad är problemet?
Citera
2025-01-16, 19:16
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samma här, alla jag känner pantar. Kanske slängs pant högt upp i norra Sverige där det är långt till livset?

Synd om det ska bli dyrare att köpa en läsk i livset pga de här dumheterna. Vi betalar ju för panten när vi handlar.
Ja exakt, vettefan vilka det är som inte pantar... oavsett vad så är det så att någon slängs så kommer väl någon pantsamlare och plockar upp det? Har svårt att få det att gå ihop...

Ja, det blir dyrt när åtminstone jag gillar att köpa burkar...
Citera
2025-01-16, 19:23
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man får stationera ut sig vid pantautomaterna och när de har fyllt 2 kassar med pant trycker man på biståndsknappen. Då har de gjort 2 goda gärningar. Städat upp panten och gett till behövande.
Om man anser att det är en god gärning att göda "bistånds"organisationernas ledningar och anställda så visst......
Själv tycker jag att mina pantpengar gör större nytta hos mig själv än div Bengan Westerberg och Janne Eliasson-typer.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-01-16 kl. 19:26.
Citera
2025-01-16, 19:58
Medlem
Svartskäggs avatar
Så om jag väntar med att panta min säck med burkar till i höst så får jag dubbelt så mycket betalt?
Citera
2025-01-16, 20:26
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Så om jag väntar med att panta min säck med burkar till i höst så får jag dubbelt så mycket betalt?

Nej, eftersom den "nya panten" bara gäller de burkar du betalt den "nya panten" på...Ganska självklart.

Från https://press.pantamera.nu/posts/pre...ngar-hojs-2025

Citat:
– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.
Senast redigerad av hibernalhatt 2025-01-16 kl. 20:28.
Citera
2025-01-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Ha ha. Idiot.
Citera
2025-01-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Öka på storleken”?? Jag köper endast 33cl burkar för jag hatar när kolsyran går ur. Vad vill du se för storlekar? 1L-öl och 5L-läsk?

Jag skulle kunna tänka mig 63cl flaskor som i thailand. Där man ofta delar på en flaska.
Eller 1.25 l pet som i Norge .. smidigt om man är några som delar. Eller är snabb.
1.25 liters med skruvkork behåller kolsyran bra när man dricker ngra öl en kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in