2025-01-16, 14:23
Medlem
Troians avatar
Hur gammal är eleven?
Citera
2025-01-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quatzimodo
Ja till att börja med att han lägger ut det öppet och för alla på flera plattformar. Blir ens fru knivhuggen är väl det sista man tänker att man ska basunera ut det för hela världen. Men likes, handhjärtan och hjärtemojis väger tungt hos vissa.

Fast det är väl relativt. Alla tänker ju inte som du. Han verkar ju ha lagt ut lite då och då om livet så att han då väljer att be om hjälp när nått hemskt händer känns knappast suspekt i mina öron utan snarare rätt naturligt. Av de lilla jag sett honom lägga ut så verkar han heller inte som nån med problem utan snarare rätt harmonisk person. Kan ha fel dock.
Citera
2025-01-16, 14:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Läraren som skadades är utskriven från sjukhuset.

” Den kvinnliga lärare som attackerades i det knivdådet i Upplands Väsby berättar för Expressen att hon såg hur mannen närmade sig en av skolans elever. När hon bad mannen lämna skolgården gick han på henne i*stället. Kvinnan blev knivhuggen i magen.
– Jag blev jättevarm i kroppen. Jag förstod inte vad det var som hände, säger hon till tidningen.
Kvinnan fördes till sjukhus i ambulanshelikopter. Under torsdagen fick hon lämna sjukhuset. För Expressen berättar hon att hon fortfarande tänker på det som hänt.
– Jag känner mig rädd och gråter när jag tänker på det som har hänt, säger hon.”

Denna kvinna är helt klart veckans hjälte! Hoppas hon får en rejäl löneförhöjning och en medalj från kungen.
Citera
2025-01-16, 14:30
Medlem
Citat:

” Den kvinnliga lärare som attackerades i det knivdådet i Upplands Väsby berättar för Expressen att hon såg hur mannen närmade sig en av skolans elever. När hon bad mannen lämna skolgården gick han på henne i*stället. Kvinnan blev knivhuggen i magen.
– Jag blev jättevarm i kroppen. Jag förstod inte vad det var som hände, säger hon till tidningen.
Kvinnan fördes till sjukhus i ambulanshelikopter. Under torsdagen fick hon lämna sjukhuset. För Expressen berättar hon att hon fortfarande tänker på det som hänt.
– Jag känner mig rädd och gråter när jag tänker på det som har hänt, säger hon.”

Dock obehagligt att han sagt : du ska få se, jag kommer tillbaka..
Känns ju som att han var ute efter någon annan?
Citera
2025-01-16, 14:33
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Läraren skall ha knivhuggits när hon gick emellan ett bråk mellan två elever... så hon va inte måltavlan.
https://omni.se/sakerhetschef-lararen-anfolls-nar-hon-skyddade-elev/a/JbMA8b

Det stämmer inte.
Sluta sprid fake news
Citera
2025-01-16, 14:36
Medlem
Citat:

Hon är en jätte fin person..
Citera
2025-01-16, 14:39
Avslutad
Eleven som hon skyddade var en ung pojke
Yngre än tio år

Vad man ännu inte vet är om pojken skulle attackeras av mannen eller om mannen redan hade börjat föra pojken därifrån och då hotade honom med kniven för att han skulle gå.
Citera
2025-01-16, 14:41
Medlem
Ni kanske redan har sett? https://www.threads.net/ @micke.bouchnak /post/DE30WEfoi83
Citera
2025-01-16, 14:45
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Ska göra lite klargörande kring området etc.

Skolan ligger uppe på något som heter Runby backar. Det är en stor skola med ca 1000 elever och personal. Låg, mellan och högstadie tillsammans med förskola och en speciell skola för barn med svårigheter (NPF diagnoser etc)

Precis vid skolan finns ett större skogsområde med tillhörande joggingspår. Detta område blev känt 2015 efter ett mord på en ung tjej.
Det är dock också ett välkänt område där många motionerar dagligen.

Rent generellt i Väsby så har det funnits lite speciella individer med psykiska störningar. Det finns också ett rättpsyke i Upplands Väsby (dock på andra sidan av Väsby från Runby).

Det mest troliga just nu är att GM har psykiska problem. Som bara tagit någon helt random. Varför jag tror det?

Tidpunkt, plats, val av offer (först ett barn men det blev en lärare).
Signalementet från BO antyder också på det.

Någon person som tagit en promenad i skogen för att släppa på ångesten men dom inre rösterna blev för starka och då blev det perfekt med en välfylld skola.
Citera
2025-01-16, 14:53
Medlem
Det verkar som att skyddande av elev ännu inte är bekräftat, man har nu backat från detta (nedan från Aftonblandet)

Tidigare under torsdagen gick Uppland Väsbys kommun ut med att kvinnan blivit attackerad då hon försökte skydda en elev, något som flera medier rapporterade om.

Men när Aftonbladet sökte kommunen backade de från uttalandet.

”Jag har precis pratat med polisen och det visade sig vara obekräftade uppgifter”, skriver kommunens säkerhetschef till Aftonbladet.

Obehagligt att ingen är gripen...

Artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ey51nG/uppgifter-flera-teorier-om-knivattacken-ingen-misstankt
Citera
2025-01-16, 14:53
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Eleven som hon skyddade var en ung pojke
Yngre än tio år

Vad man ännu inte vet är om pojken skulle attackeras av mannen eller om mannen redan hade börjat föra pojken därifrån och då hotade honom med kniven för att han skulle gå.
.nu finns de ju inget som tyder på att hon skyddade någon elev..
Citera
2025-01-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
.nu finns de ju inget som tyder på att hon skyddade någon elev..

Det var kommunen som gick ut med det till media innan det var bekräftat. Det kan dock fortfarande vara så, enbart att Polisen sagt att de uppgifterna är obekräftade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in