2025-01-16, 12:46
Medlem
Man kan säga att tiggarna ökar sin lön med 100% alltså.
Gör panten digital så man måste använda svenskt bankkort och inte kan ta ut det i kontanter.
Måste ju göra det så svårt som möjligt för tiggare.
Citera
2025-01-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dröm vidare om en pantscanner i din egen soptunna.

Att allmänt löst folk går runt på stan och rotar i soptunnor handlar ENDAST om att tio procent av befolkningen (många i denna tråd) är så förbannat lata och hatar återvinning att de slänger pantburkar/flaskor i vanliga soptunnan för brännbart.

Skyll inte på uteliggarna. Skyll på slappa Svenssons.
Jag pantar och sorterar men om jag dricker en cola utomhus så kommer jag inte spara den i fickan i flera timmar utan då slänger jag den i en soptunna. Det gör mig inte förbannat lat
Citera
2025-01-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Dröm vidare om en pantscanner i din egen soptunna.

Att allmänt löst folk går runt på stan och rotar i soptunnor handlar ENDAST om att tio procent av befolkningen (många i denna tråd) är så förbannat lata och hatar återvinning att de slänger pantburkar/flaskor i vanliga soptunnan för brännbart.

Skyll inte på uteliggarna. Skyll på slappa Svenssons.
Äkta svenskar sorterar nog betydligt bättre än blattar ska du se..
Citera
2025-01-16, 12:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Jag pantar och sorterar men om jag dricker en cola utomhus så kommer jag inte spara den i fickan i flera timmar utan då slänger jag den i en soptunna. Det gör mig inte förbannat lat

Jag tror ytterst få sparar pant i fickan när de druckit en läsk ute. Då jag bor i en större stad brukar jag ställa burken på ett elskåp eller lägga den bredvid papperskorgen. Den försvinner inom 30 sek.
Citera
2025-01-16, 13:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Helvete, pantade sex kassar för inte så längesedan, hade ju varit fint att vänta in, lite som Bitcoinen, 100% ökning!

Du får bara det dessa burkar är pantade för. Det står i streckkoden.
Citera
2025-01-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
https://youtu.be/v2m4V6FUseQ

Exakt den där jag fick upp i huvudet haha.
Citera
2025-01-16, 13:32
Avslutad
Dåliga nyheter.

Pant-nivån är redan mättad pga. migranter och hemlösa. Vi kommer inte att nå högre höjder med ökad pant.

Problemet med pantning är inte att folk kastar bort burkar för att de inte har något värde. Bortkastade burkar pantas redan av människor som lever i marginalen. Problemet är det enorma priset i energi som krävs för att smälta ner aluminium. Detta är den verkliga kostnaden.

Konsekvensen, för mig, blir enbart att jag lånar ut 100% mer i "pant" till butiken mellan inköpstillfället och den stunden när min burk pantas. I bästa fall kan detta stimulera till bättre pant-infrastruktur i butiker. Många butiker nära mig har inte i närheten av den sortens infrastruktur som krävs för att panta allt som de säljer. De svarar bara med att höja priserna på varorna för att motverka den kostnaden som pantning innebär, istf. att köpa in modern pant-utrustning som är pengar i sjön. Vilket är rationellt på den här konstgjorda marknaden.
Senast redigerad av löktårta 2025-01-16 kl. 13:36.
Citera
2025-01-16, 13:44
Medlem
Orka bry sig.
Minns när de va 4kr pant på de tjocka PET flaskorna innan dem togs bort. Då. Kände man sig rikt när man va mindrrårig och pantade ett gäng sådanna.

Så med tanke på inflation sen panten på PET flaskor sattes så inte speciellt orimligt att höja. Kanske lite konstigt att höja för alu burk men som sagt orka bry sig.
Alla normala människor pantar endå sina flaskor själva och vägrar sen använda sosseknappen med.

Angående tiggare så tycker jag problemet med dessa minskat markant men det kanske är jag som ändrat livsmönster snarare än tiggarna.
Citera
2025-01-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tror inte att jag har pantat en enda gång under dom 50 år jag har varit på den här planeten och jag kommer förmodligen inte att göra det under dom år jag har kvar.
Burkar och flaskor åker direkt i soptunnan.
Kanske har handlat om 50-100 kr per år... Och nu blir det då det dubbla... Vem fan orkar...

Ja, är man korkad på ditt sätt, så är man.
Citera
2025-01-16, 15:19
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilketskitsnack
Ja, är man korkad på ditt sätt, så är man.

Varma vänliga ord som vanligt på Flashback när man säger vad man tycker om något.
Citera
2025-01-16, 15:27
Medlem
Karmans avatar
Lönehöjning med 100% över en natt. Grattis alla burksamlare!
Citera
2025-01-16, 15:28
Medlem
Giant Squids avatar
Det blir ju billigare att köpa opantbara glasflaskebärs istället,.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in