2025-01-16, 09:59
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Märkligt är att man endast har pant på aluminiumburkar och dryckesflaskor i plast?
Varför inte ha pant på glasburkar typ de som har saltgurka eller sylt?
1 krona för plåtlocket och 8:- för glasburken.
Då skulle garanterat alla burkar komma tillbaks.
OCH att standardisera storlekarna på dessa burkar. 100 gram 250 gram 500, 750 och 1000 gram.
De skulle kunna återanvändas likt läsk och ölflaskor gjorde tidigare då de var av glas.
ÄVEN plastleksaker om det nu är så jävla skadligt med alla plaster. HUR kan dessa leksaker som är 99% av plast ens vara tillåtna? Sätt en pantavgift på alla varor och man får tillbaks pant då de kasseras/återlämnas. Men då tappar ju kommuner sina inkomster på sophämtningen...

Det finns väl inga pantbara glasflaskor längre? Men jag håller klart med! Standardisera alla förpackningar i affären och sätt pant på dem!
Problemet jag ser är främst att jag inte vill lägga en kvart på att panta förpackningar inför varje veckohandling..

Så istället borde man ha en pantscanner i soptunnan hemma så att man registrerar sina burkar så fort man lagt dem i sin soptunna! När en burk är scannad så kan den inte längre stjälas och scannas igen.. Då kommer vi ifrån folk som skulle åka runt och rota i soptunnorna!

Sen i nästa steg kan socialförsäkringen kopplas till dina matvanor och har du bara druckit tillräckligt med ekologisk mjölk kan du gå före i kön till levertransplantation men har du bara pantat vinflaskor får du skylla dig själv!
Senast redigerad av Dille24 2025-01-16 kl. 10:02.
Citera
2025-01-16, 10:02
Medlem
PorrePonks avatar
Vem är det som har klubbat igenom det här?
Inte kan väl Tidösamarbetet gått med på detta?
Citera
2025-01-16, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det finns väl inga pantbara glasflaskor längre? Men jag håller klart med! Standardisera alla förpackningar i affären och sätt pant på dem!
Problemet jag ser är främst att jag inte vill lägga en kvart på att panta förpackningar inför varje veckohandling..

Så istället borde man ha en pantscanner i soptunnan hemma så att man registrerar sina burkar så fort man lagt dem i sin soptunna! När en burk är scannad så kan den inte längre stjälas och scannas igen.. Då kommer vi ifrån folk som skulle åka runt och rota i soptunnorna!

Sen i nästa steg kan socialförsäkringen kopplas till dina matvanor och har du bara druckit tillräckligt med ekologisk mjölk kan du gå före i kön till levertransplantation men har du bara pantat vinflaskor får du skylla dig själv!
Ha ha du skulle kunna vara en minister av något slag. Helt geniala idéer!
Citera
2025-01-16, 10:10
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorrePonk
Vem är det som har klubbat igenom det här?
Inte kan väl Tidösamarbetet gått med på detta?

Det är ingen politisk fråga utan bestäms av Returpack AB. Är ett privatägt företag som ägs av branschorganisationerna Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna.
Citera
2025-01-16, 10:23
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Ha ha du skulle kunna vara en minister av något slag. Helt geniala idéer!
Skulle passa bra i miljöpartiet.
Totalidioten har säkert en bra lösning på hur man får en unik qr-kod på varje förpackning. Kanske han kan rita dit dem med en ekologisk blyertspenna?

Jag tror Dildon har en hel paket skruv lös.
Senast redigerad av BombaMoskva 2025-01-16 kl. 10:25.
Citera
2025-01-16, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Skulle passa bra i miljöpartiet.
Totalidioten har säkert en bra lösning på hur man får en unik qr-kod på varje förpackning. Kanske han kan rita dit dem med en ekologisk blyertspenna?
Svaret heter STANDARDISERING... men det kommer aldrig hända.
Våra politiker gör sällan något som är en fördel för folket.
Att du reagerar så hårt torde vara en defekt i dig som du får arbeta med.

Det är väl bra med pant på produkter eller vad tycker du om den ursprungliga frågan?
Citera
2025-01-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Vet inte om det gör någon skillnad då man brukar se rätt många fattigpensionärer tillika svenskar som går runt och rotar i soptunnorna.

Lösningen vore att helt enkelt förbjuda soptunnor ute i det allmänna där man kan stoppa ned armen. Bra också för att motverka att fåglar river upp sopor.
Bara för att de pantar burkar är de inte fattiga. I en mellansvensk stad gick en gammal man och plockade pant överallt. Han ägde en mycket stor gård utanför staden.
Citera
2025-01-16, 10:32
Medlem
Hela pantsystemet är en jättebra grej som verkligen fungerar. Även för folk som vill tjäna en extra slant på det faktum att en del bara slänger sin burk/flaska i soptunnan.

När det är publika soptunnor som folk gräver i så är det såklart inte så trevligt att se det, men de gör ändå nytta rent miljömässigt och ser till att städa upp efter det slarviga folket.

Däremot om vi ser inbrott i soprum för att folk vill åt panten, då har det gått snett.

Jag ser egentligen inte behovet av att höja panten. Men antar att man ser att fler och fler slarvar med att återvinningen och inte bryr sig om panten, då kan en höjning motivera bättring.

Menar alltså att det är de som slarvar som är orsaken till att höja panten.
Citera
2025-01-16, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendbortbentlyn
Då måste man bunkra nu innan det är försent. Går det att köpa läsk på dunk annars? Jäkla dumheter för det kommer knappast motivera folk att panta med att man får 2 kr för 1 burk

Hur var det förra gången när panten höjdes från 50 öre till 1 kr? Fanns det någon möjlighet till arbitrage-affär då?

Vad som kommer att hända är att det kommer att hamna mindre pant i soptunnorna och folk kommer att panta sina flaskor själv och därmed mindre problem med tiggare, som iof gör en heroisk insats för miljön med sitt burksamlande.
Citera
2025-01-16, 10:38
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur var det förra gången när panten höjdes från 50 öre till 1 kr? Fanns det någon möjlighet till arbitrage-affär då? ...

Då fick man ändå bara 50 öre för 50 öresburkarns.. fortfarande så om du har några gamla burkar kvar..
Citera
2025-01-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Jag lägger min röst på ditt förslag!
Jag tycker det är ett jäkla elände med att det har blivit så poppis leta efter burkar på stan bland ziggisar odyl. samt att de ska storpanta i affärer som de ändå inte handlar i.
Det rimliga borde väl vara just detta att kunna pantscanna direkt på sopkärlet och just de som köper burkarna till 100% återvinna, samt får sina pengar tillbaka och inte ett system som bygger på att de som köper burkarna av olika anledningar inte vill lämna igen dem i affären och det hela ska hållas upp av allt löst folk som är ute och letar burkar för att dryga ut sin egen ekonomi.
Dessa borde för övrigt betala skatt eftersom det är till 100% vinst för dem eftersom det egentligen inte är de som betalat panten från allra början.
Citera
2025-01-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man får stationera ut sig vid pantautomaterna och när de har fyllt 2 kassar med pant trycker man på biståndsknappen. Då har de gjort 2 goda gärningar. Städat upp panten och gett till behövande.

Haha så har jag gjort några gånger! Vilket jävla liv det blir haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in