2012-03-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Skulle tro att denna tar hand om läget gällande saken
"Avfallsförordningen (2011:927) 26 § och 39 §"

Samt ev kommunala bestämmelser gällande transport av avfall.
Onekligen anser ju den som slängt saker i en icke återvinningsbar container att det är avfall.
Och avfall får man ej transportera, tex i gbg, om man ej har i uppdrag av kommunen att göra detta.

Det har ingen som helst betydelse i detta fall.

Den förordningen styr bara den yrkesmässiga transporten av avfall.

Sen blandar du också ihop hushållsavfall och vanligt avfall. Hushållsavfall får man inte transportera hur som helst, det är t ex tekniskt sett olagligt för en pizza-bagare att köra hushållsavfall hem till sig själv osv.

Vanligt avfall får däremot vem som helst transportera. Gör man det yrkesmässigt (dvs tar betalt för det) så krävs det ett tillstånd.

Om vi bortser från alla andra lagbrott man kan bryta mot, t ex olaga intrång, skadegörelse, åverkan, nerskräpning osv, så är det i bästa fall en gråzon.
Citera
2012-07-13, 17:46
Medlem
Dreamerss avatar
Ställer frågan i annan tråd, mod kan ta bort.
Senast redigerad av Dreamers 2012-07-13 kl. 17:48.
Citera
2012-10-21, 23:00
Medlem
SistaRyckets avatar
Är Dumpster diving olagligt

En Dumpster divare är någon som letar bla mat i containrar utanför mataffärer.

I vissa fall är dessa containrar inhägnade och Dumpster divaren måste då klättra över stängslet, och vi tror att man då gör sig skyldig till olaga intrång.
Gör man sig skyldig till fler brott?
Om containern inte är inhägnad, är det ett brott då och vad kallas det?
Om en vanlig soptunna står på gatan (som är allmän) dvs inte på någons tomt, får man enl lag söka igenom den då efter saker att spara?
Citera
2012-10-21, 23:08
Medlem
Det är inte olagligt att ta något som är slängt för att göra det enkelt.

Observera dock att olaga intrång är olagligt.
Senast redigerad av Bourdeu 2012-10-21 kl. 23:13.
Citera
2012-10-21, 23:09
Medlem
namgrebs avatar
Trådar sammanfogade.

/MOD
Citera
2012-10-21, 23:13
Medlem
DrNobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bourdeu
Kära frigan.

Det är inte olagligt att ta något som är slängt för att göra det enkelt.

Observera dock att olaga intrång är olagligt.
Äh, det är feting-olagligt att gå till exempelvis grovsoprummet i föreningen där man bor och "ta något som är slängt".
Citera
2025-01-15, 14:54
Medlem
En kompis dök i natt i en container utanför ett Dollarstore
En sån där blå öppen container
Dom hade precis fyllt hela bakluckan
Då kom snuten
Dom fick vänta en timme på att andra snutar skulle komma med sopsäckar
Dom blev topsade
Sen fick dom åka
Vad händer nu
Citera
2025-01-15, 16:39
Medlem
Det är väl tekniskt sett brottsligt eftersom det slängda kan anses ha ett värde beroende på omständigheterna. Jag vet inte om det nånsin har prövats i domstol.
Citera
2025-01-15, 18:45
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är väl tekniskt sett brottsligt eftersom det slängda kan anses ha ett värde beroende på omständigheterna. Jag vet inte om det nånsin har prövats i domstol.

Ja, alltså även om man slänger något äger man det ju, tänker jag. Om jag vill att det jag äger ska slängas ska det slängas och inget annat. Skiter i och för sig personligen om någon tar mitt skräp men det är jag det.

Prövats i domstol? Snart så. Säger bara en sak, det stora containerdyket vid Dollarstore häromsistens …
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-15 kl. 19:03.
Citera
2025-01-15, 19:11
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
En kompis dök i natt i en container utanför ett Dollarstore
En sån där blå öppen container
Dom hade precis fyllt hela bakluckan
Då kom snuten
Dom fick vänta en timme på att andra snutar skulle komma med sopsäckar
Dom blev topsade
Sen fick dom åka
Vad händer nu

Kan ju vara mer än containerdyket (ja, jag vet, det är ingen juridisk term) som de utreder om din kompis gjort sig skyldig till.

Antar att Dollarstore har sina containers inhängande? Då är det väl möjligtvis fråga om olaga intrång.

Sopsäckarna antar jag snuten kom med för att samla ihop vad din kompis kommit över. Här vore ju intressant att veta från någon av toppjuristerna på Flashback om polisen här räknar ihop värdet av det på liknande sätt som de gjort vid ett inbrott i butiken. Räknas väl hur eller hur som stöldgods.

Har din kompis berättat vad han försökt ta med sig från sitt försök till container-heist?
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-15 kl. 19:19.
Citera
2025-01-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Kan ju vara mer än containerdyket (ja, jag vet, det är ingen juridisk term) som de utreder om din kompis gjort sig skyldig till.

Antar att Dollarstore har sina containers inhängande? Då är det väl möjligtvis fråga om olaga intrång.

Sopsäckarna antar jag snuten kom med för att samla ihop vad din kompis kommit över. Här vore ju intressant att veta från någon av toppjuristerna på Flashback om polisen här räknar ihop värdet av det på liknande sätt som de gjort vid ett inbrott i butiken. Räknas väl hur eller hur som stöldgods.

Har din kompis berättat vad han försökt ta med sig från sitt försök till container-heist?

Ingenting
Container är en öppen blå rostig container som står öppet på en parkering bakom Dollarstore
Ej inhängnad eller något
Ej heller låst
Nej dom kastade bara ner allting i svarta sopsäckar
Polisen alltså
Citera
2025-01-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort

Det var bortslängda julsaker och halloween saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in