2025-01-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Aha, en raritet minsann! Det tackar vi för! Här kommer nästa, vi söker en stad som:

1) Är känd för sitt båtbyggeri.
2) Har vackra sandstränder.
3) Första gången platsen för staden är beskriven var för att vi svenskar var där och brände och plundrade och sabbade en anläggning på platsen, fast det var innan staden fanns. Det är ingen gammal stad.
3.1) Anklagelsen om svensk vandalism kommer från unionstiden. Så man kanske ska ta de utsattas påståenden om "svenskar" med en nypa salt. Nu är det ju möjligt att kverulanterna var stora etnografer men åtminstone jag skyller på danskar och norrmän, tills motsatsen bevisats.
Citera
2025-01-19, 01:49
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
3.1) Anklagelsen om svensk vandalism kommer från unionstiden. Så man kanske ska ta de utsattas påståenden om "svenskar" med en nypa salt. Nu är det ju möjligt att kverulanterna var stora etnografer men åtminstone jag skyller på danskar och norrmän, tills motsatsen bevisats.

Lite brist på gissningar, börjar bli dags för en ledtråd till, så jag kör en högoddsare som chansning.

Danskar och norrmän härjat runt, känns som brittiska öarna, men dåligt med unga städer. I Londonderry, Nordirland, byggdes Titanic fick vi lära oss på På Spåret. Men det är en för gammal stad.

Får ändå bli ett långskott (tåfjutt) från egen mållinje på Nystad, Finland där båtar byggts, svenskar har härjat och vad namnet anbelangar är det ju ingen gammal stad i alla fall.
Citera
2025-01-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Lite brist på gissningar, börjar bli dags för en ledtråd till, så jag kör en högoddsare som chansning.

Danskar och norrmän härjat runt, känns som brittiska öarna, men dåligt med unga städer. I Londonderry, Nordirland, byggdes Titanic fick vi lära oss på På Spåret. Men det är en för gammal stad.

Får ändå bli ett långskott (tåfjutt) från egen mållinje på Nystad, Finland där båtar byggts, svenskar har härjat och vad namnet anbelangar är det ju ingen gammal stad i alla fall.

Det är ingen dålig gissning. Fast enligt Wikipedia grundades Nystad 1617. Den stad vi söker grundades mer än 300 år senare.

4) För 80 år sedan eller mer var staden vi söker en viktig importhamn under en period.

Och tack för att du kickade igång tråden igen.
Senast redigerad av Destbar 2025-01-19 kl. 10:29.
Citera
2025-01-19, 10:51
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Det är ingen dålig gissning. Fast enligt Wikipedia grundades Nystad 1617. Den stad vi söker grundades mer än 300 år senare.

4) För 80 år sedan eller mer var staden vi söker en viktig importhamn under en period.

Tycker det luktar Polen/Baltikum, men import under krigsslutet? Räknas krigsmateriel dit?
Citera
2025-01-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Tycker det luktar Polen/Baltikum, men import under krigsslutet? Räknas krigsmateriel dit?
Krigsmateriel är import om det producerats någon annanstans och skeppas in. Hamnstäder bryr sig inte om det juridiska, de bara lossar skeppens last. Och tankar skeppen och sånt.

2.1 Det lär vara vanligare att invånarna går en promenad med hunden på stadens sandstrand än att de badar. Och utländska turister kommer vara sällsynta i staden.
Senast redigerad av Destbar 2025-01-19 kl. 11:22.
Citera
2025-01-19, 11:23
Medlem
Citat:
...
Postade ny ledtråd.
Citera
2025-01-19, 11:28
Bannlyst
Gdynia
Citera
2025-01-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Gdynia
Nej. Men bra med konkret gissning, gör det lättare att dela ut en ledtråd till

3.2 Den anläggning svenskarna påstås ha bränt under unionstiden var ett kloster. Fast då fanns som sagt inte staden. Staden grundades först många hundra år senare, som sagts tidigare i ledtrådarna. (Gdynia är en mycket äldre stad än den vi söker).

Redigering:
Aha, läste på om Gdynia. Det var en väldigt bra gissning eftersom det går att se det som att Gdynia blev en stad på 1900-talet.
Senast redigerad av Destbar 2025-01-19 kl. 12:09.
Citera
2025-01-19, 12:06
Medlem
horomhebs avatar
Världsmetropolen Dziwnów då?
Citera
2025-01-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Världsmetropolen Dziwnów då?

Inte heller Dziwnów är den stad vi söker. Men jag får erkänna att ledtråd 3), stadens ringa ålder, inte var en sån fantastiskt stark ledtråd som jag trodde. Och nu när jag läst på så var VoldemortZelenskyjs gissning Gdynia med dess cisterienskloster en ännu bättre gissning än jag först förstod. Men vare sig Dziwnów eller Gdynia är speciellt kända för sitt båtbyggeri, mig veterligen.
1.1) Medan just båtbyggeriet kan sägas vara den sökta stadens huvudsysselsättning, även om det byggs fartyg där också.

Knuffar:
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
...
Citat:
...
Senast redigerad av Destbar 2025-01-19 kl. 12:23.
Citera
2025-01-19, 13:52
Medlem
Den här frågan verkar ha blivit mycket svårare än vad jag hade tänkt. Jag sammanställer alla ledtrådar och hoppas på att de är bra nog.

1.1) ... just båtbyggeriet kan sägas vara den sökta stadens huvudsysselsättning, även om det byggs fartyg där också.

2.1) Det lär vara vanligare att invånarna går en promenad med hunden på stadens sandstrand än att de badar. Och utländska turister kommer vara sällsynta i staden.

3) Första gången platsen för staden är beskriven var för att vi svenskar var där och brände och plundrade och sabbade en anläggning på platsen, fast det var innan staden fanns. Det är ingen gammal stad.
3.2 Den anläggning svenskarna påstås ha bränt under unionstiden var ett kloster. Fast då fanns som sagt inte staden. Staden grundades först många hundra år senare...

Citera
2025-01-19, 14:13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Den här frågan verkar ha blivit mycket svårare än vad jag hade tänkt. Jag sammanställer alla ledtrådar och hoppas på att de är bra nog.

1.1) ... just båtbyggeriet kan sägas vara den sökta stadens huvudsysselsättning, även om det byggs fartyg där också.

2.1) Det lär vara vanligare att invånarna går en promenad med hunden på stadens sandstrand än att de badar. Och utländska turister kommer vara sällsynta i staden.

3.2 Den anläggning svenskarna påstås ha bränt under unionstiden var ett kloster. Fast då fanns som sagt inte staden. Staden grundades först många hundra år senare...

Drar till med Murmansk för en ny ledtråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in