2025-01-15, 09:33
Medlem
ormbitens avatar
Tror inte att jag har pantat en enda gång under dom 50 år jag har varit på den här planeten och jag kommer förmodligen inte att göra det under dom år jag har kvar.
Burkar och flaskor åker direkt i soptunnan.
Kanske har handlat om 50-100 kr per år... Och nu blir det då det dubbla... Vem fan orkar...
Citera
2025-01-15, 09:36
Medlem
Jag förstår inte vad problemet är? Även om man slänger burken på gatan eller till och med i en granodling ute i djupaste skogen så kan man ge sig på att den snart är borta, upplockad av någon ambitiös burksamlare. Jag själv är för lat för att panta, så jag ställer kassen med pantburkar vid återvinningsstationen. Den är mycket begärlig och står aldrig kvar när jag kommer hem från jobbet.

Annars kan man slänga dem i metallåtervinningen, eller varför inte direkt i brännbart om man är ännu latare. Jag har för mig att de går över askan sen med en stor magnet. Och ärligt talat är det så mycket mer effektivt om vi sköter sånt där på en industriell skala istället för att svensson ska stå och skölja ur och sortera allt och känna sig skyldig för att man använder hushållspapper istället för disktrasa eller vad som nu är den värsta synden.

Plastflaskorna är väl en annan femma, men återvunnen plast är mycket värre att använda ur miljösynpunkt eftersom det släpper mycket mer mikroplaster och annat skit. Förbjud plast så långt det går inom livsmedelsindustrin. Finns det inte aluminium så det räcker till alla drycker?
Citera
2025-01-15, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Kul att bära kassar fyllda med glasburkar i alla möjliga storlekar. Tungt och dessutom farligt om man skulle tappa dem. Att ta med några få stycken varje gång man handlar är dessutom något gemene man aldrig skulle orka genomföra.

Tanken var god men fungerar inte i realiteten.
Jag tänkte mer att de placerades i backar som fanns förr för glasflaskor.
Insamlingsstationer på ett flertal platser som finns i dag.
Bemannade.
Citera
2025-01-15, 09:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Märkligt är att man endast har pant på aluminiumburkar och dryckesflaskor i plast?
Varför inte ha pant på glasburkar typ de som har saltgurka eller sylt?
1 krona för plåtlocket och 8:- för glasburken.
Då skulle garanterat alla burkar komma tillbaks.
OCH att standardisera storlekarna på dessa burkar. 100 gram 250 gram 500, 750 och 1000 gram.
De skulle kunna återanvändas likt läsk och ölflaskor gjorde tidigare då de var av glas.
ÄVEN plastleksaker om det nu är så jävla skadligt med alla plaster. HUR kan dessa leksaker som är 99% av plast ens vara tillåtna? Sätt en pantavgift på alla varor och man får tillbaks pant då de kasseras/återlämnas. Men då tappar ju kommuner sina inkomster på sophämtningen...

Detta är såklart framtiden! Jag såg Vetenskapens Värld om nåt projekt i ett fattigt land där de i en region hade pant på ALLT avfall. Detta fungerar alldeles utmärkt i dubbel bemärkelse. Dels får de fattiga en inkomst och dels samlas nästan allt skräp upp och lämnas in för återvinning.

Det kostar såklart att införa och driva ett sånt system men vinsterna blir också stora i längden.
Citera
2025-01-15, 09:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tjena tjena, hej hej!

Andra halvan 2025 höjs panten på burkar 100%:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRPO5o/panten-hojs

Är detta verkligen rätt väg att gå om vi vill slippa EU-migranter som går runt och skramlar med sina pantburkar och tigger?

Kommer den höjda panten leda till att vi får fler EU-migranter som samlar burkar och tigger i Sverige? Diskutera!

Allt fler affärer tar bort möjligheten att få ut cash för panten så du behöver inte oroa dig över EU-migranter som kommer hit pga detta.
Citera
2025-01-15, 09:47
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Märkligt är att man endast har pant på aluminiumburkar och dryckesflaskor i plast?
Varför inte ha pant på glasburkar typ de som har saltgurka eller sylt?
1 krona för plåtlocket och 8:- för glasburken.
Då skulle garanterat alla burkar komma tillbaks.
OCH att standardisera storlekarna på dessa burkar. 100 gram 250 gram 500, 750 och 1000 gram.
De skulle kunna återanvändas likt läsk och ölflaskor gjorde tidigare då de var av glas.
ÄVEN plastleksaker om det nu är så jävla skadligt med alla plaster. HUR kan dessa leksaker som är 99% av plast ens vara tillåtna? Sätt en pantavgift på alla varor och man får tillbaks pant då de kasseras/återlämnas. Men då tappar ju kommuner sina inkomster på sophämtningen...

Pant på plastkassar hade kanske varit något med tanke på hur de enligt vad jag för några år sedan åtminstone dumpades hejvilt runt omkring i Sveriges skärgårdar. Var det inte något i den stilen som var orsaken till den extra skatten på plastpåsar infördes?
Citera
2025-01-15, 09:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Tror inte att jag har pantat en enda gång under dom 50 år jag har varit på den här planeten och jag kommer förmodligen inte att göra det under dom år jag har kvar.
Burkar och flaskor åker direkt i soptunnan.
Kanske har handlat om 50-100 kr per år... Och nu blir det då det dubbla... Vem fan orkar...

I vårt hem handlar det i dagsläget om långt över 1000kr per år.

Jag har pantat varenda PET-flaska och varenda burk jag konsumerat i hemmet under hela mitt liv. Ibland har jag dock varit för bakis för att panta och då har jag bara ställt pantpåsen vid pantmaskinen.
Citera
2025-01-15, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta är såklart framtiden! Jag såg Vetenskapens Värld om nåt projekt i ett fattigt land där de i en region hade pant på ALLT avfall. Detta fungerar alldeles utmärkt i dubbel bemärkelse. Dels får de fattiga en inkomst och dels samlas nästan allt skräp upp och lämnas in för återvinning.

Det kostar såklart att införa och driva ett sånt system men vinsterna blir också stora i längden.
Intressant. I thailand kan man få betalt för allt. Plast, glas, metall och så vidare.
De kommer och hämtar med en kärra och man får en liten slant, ibland rätt så bra betalt.
Allt sorteras upp på en plats i byn och avhämtas senare då en lastbil kan fyllas. Kul att se denna positiva syn på "avfall" som kan ge lite inkomst också!
Citera
2025-01-15, 09:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
När burkpanten infördes 1 april 1984 var den på 50 öre vilket idag torde motsvara ca 1,50 kr. Så nuvarande panten är ca 30% lägre än då.
Citera
2025-01-15, 09:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Intressant. I thailand kan man få betalt för allt. Plast, glas, metall och så vidare.
De kommer och hämtar med en kärra och man får en liten slant, ibland rätt så bra betalt.
Allt sorteras upp på en plats i byn och avhämtas senare då en lastbil kan fyllas. Kul att se denna positiva syn på "avfall" som kan ge lite inkomst också!

Jag tror att detta är enda lösningen på världens skräpproblem.

Nu var det några år sen jag var på Roskildefestivalen men där införde de också ett system där de gav pant för det mesta som kunde köpas på festivalen. Burkar, glas, tallrikar, bestick osv samlade folk in och fick pröjs för. Har aldrig sett en renare festivalplats och fattiga festivalbesökare kunde käka och supa ”gratis”.
Citera
2025-01-15, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tror att detta är enda lösningen på världens skräpproblem.

Nu var det några år sen jag var på Roskildefestivalen men där införde de också ett system där de gav pant för det mesta som kunde köpas på festivalen. Burkar, glas, tallrikar, bestick osv samlade folk in och fick pröjs för. Har aldrig sett en renare festivalplats och fattiga festivalbesökare kunde käka och supa ”gratis”.
Mycket klokt. Danskarna är ett begåvat folk.
Citera
2025-01-15, 10:11
Medlem
Blaskas avatar
Om fler folk pantar finns det färre burkar att samla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in