Citat:
Ursprungligen postat av
Karlhakansson
Han måste ju fattat det bakom kameran iallafall, han tyckte kriminalitet var coolt och ville ha status. Nja han är inte känd för att vara smart direkt.
Tror inte han tyckt det varit häftigt att bryta mot lagen. Tror att hans skattebrottslighet är ett resultat av samma kortsiktiga tänkande som ledde fram till att han hamnade i ett skuldberg. Jag kan ta de här lånen, det löser sig på något sätt senare.
När han väl hade skuldberget över sig började han dra in pengar på YouTube. Om allt gick rätt och riktigt till hade pengarna blivit utmätta, och då hade han inte kunnat leva loppan för dem. Så istället tog han dem direkt i egen ficka, och tänkte att eventuella problem löser vi någon annan dag. Åren gick och han skippade att bokföra och beskatta intäkter tillsynes obemärkt. Bara det att det kan ta många år innan Skatteverket kontrollerar sånt där.
Jag ser förövrigt att många som följer det här pratar som att nu kommer Chrippa få ett hårt straff. Vissa skriver om Kumlafängelset, de spånar om straff över 3 år i längd. Vad grundar man dessa slutsatser på?
De grova skattebrotten är troligen de allvarligaste gärningarna han misstänks för. Det är runt 500 000 och uppåt som rubriceras som grovt. Det kan vara lägre också, om det skett systematiskt. Jag skulle tro att intäkterna från YouTube inte ens behöver överstiga några 500 000 på ett år, och att han misstänks för grova skattebrott eftersom han gjort det några år i rad. Om inte annat är summorna i de lägre spannet för att det ska bli rubricerat som grovt.
Det är alltså inte ens säkert att det Chrippa gjort kommer anses vara grova skattebrott. Men är de det då är de inte de mest allvarliga gärningarna. Det finns inte på kartan att han kommer sitta inne någon längre stund. Det är fråga om dåligt planerade gärningar och det är fråga om max någon miljon. Jag tror Chrippa är ute redan under 2026, och det kommer ha föregåtts av en relativt trivsam anstaltsvistelse med andra ekobrottslingar och tandlösa pundare.