Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Att Malmö släppte Sergio Peña så billigt till Grekland 350 tusen euro förvånar mig. Värde 3 miljoner euro på transfermarket.com även om jag vet att det ej alltid är att lita på. Men Malmö betalade 1 miljon euro för han. Varför var hans huvud på rea? Dålig förhandling. Dom sålde förfan en grekisk mittbackstalang i somras den klubben för cirka 12 miljoner euro nog har dom deg att kunna dela från också. Hur tänkte Malmö som inte var kalkylerade vid förhandlingsbordet överhuvudtaget vad det verkar?
Komplicerat, men kort så här.
I somras hade Peña ett halvår kvar på kontraktet och ville lämna. Han kunde också börja förhandla med andra klubbar om att lämna gratis i januari.
Klubben ville behålla om honom året ut. För att hålla honom nöjd erbjöd man honom kontraktsförlängning på ett år, så klart med bättre ekonomisk kompensation samt transferklausul.
Alternativet hade varit att han lämnat gratis nu eller att vi sålt honom i somras med ett halvår kvar, det vill säga för ungefär lika mycket som vi fick nu. För att skriva ett längre kontrakt hade vi nog blivit tvungna att spränga vår lönebudget.
Jag är nöjd att vi fick ut så mycket sportsligt som vi fick.