2024-07-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Värt att beakta är att de domarna som Iknowafewthings länkade till dig alltså är domar från HD.
Det innebär att de praxis för de lägre rätterna.
Att man skall ta hänsyn till andra faktorer än enbart alkoholhalten är alltså fastslagen praxis från högsta domstolen, flera gånger om. Det gäller både om man är över "gränsen" för grovt rattfylleri eller under.
Det känner väl alla till. "parkeringssupen" Blir du tagen på bar gärning så är det kört. Promillen avgör vilket straff det blir.
Citera
2024-07-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Det känner väl alla till. "parkeringssupen" Blir du tagen på bar gärning så är det kört. Promillen avgör vilket straff det blir.

Fast det är inte så enkelt, grunden är att man går efter promillen men försvårande och förmildrande omständigheter påverkar och kan till och med påverka så mycket att det påverkar brottsrubriceringen.
Det är alltså inte korrekt att det är enbart promillen som avgör hur många gånger du än påstår det.
Citera
2024-07-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast det är inte så enkelt, grunden är att man går efter promillen men försvårande och förmildrande omständigheter påverkar och kan till och med påverka så mycket att det påverkar brottsrubriceringen.
Det är alltså inte korrekt att det är enbart promillen som avgör hur många gånger du än påstår det.
Ja, men dom är ganska få % sett till vad polisens rapport säger. Transportstyrelsen går bara på promillen.

2,780 på ett år som blir dömda, då förstår du nog själv hur fattigt det låter. Finns alltid luffare som försöker, men någon jäkel kan alltid slinka igenom.
Citera
2024-07-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ja, men dom är ganska få % sett till vad polisens rapport säger. Transportstyrelsen går bara på promillen.

2,780 på ett år som blir dömda, då förstår du nog själv hur fattigt det låter. Finns alltid luffare som försöker, men någon jäkel kan alltid slinka igenom.

Att 2870personer dömdes för rattfylleri inklusive grovt(år 2020) säger inget alls om hur andra omständigheter än promillen påverkar.
Har du gått igenom några av dessa domar och läst domskälen? har du sett vad dessa dömts till?

Du vet om hur straffskalan ser ut va? från böter upp till 6månader för normal grad och fängelse upp till 2år för grovt rattfylleri.
Det finns utrymme för väldigt stor skillnad i hur man döms, promillen är oftast den viktigaste faktorn, men inte på något sätt den enda avgörande som du påstår.
Citera
2024-07-20, 22:09
Medlem
Citat:
Körkortet ryker i två år, sen med hjälp av alkolås får du tillbaka det på dagen spärrtiden har gått ut om du har skött dina åtaganden.

Sverige har varit tvunget att tagit bort dubbelbestraffning tack vare EU.

Ok där ser man blivit förmånligare att torska för grov rattfylla.
Citera
2024-07-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb

Beroendeavsnus har så mycket fel i den här tråden att det börjar bli löjligt.

EU har inte haft någon som helst påverkan på spärrtid eller indragning av körkort.
Tvärt om har Europadomstolen(Nilsson v. Sweden - 73661/01 (dec. 2005)) slagit fast att straff av domstol och körkortsingripande INTE utgör dubbelbestraffning.
Citera
2024-07-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Ja,, vad det gäller alkolås så har det blivit det. Sverige var tvungna att ändra sina bestämmelser 2018 och nu får man tillbaka kortet efter två år om man klarar alla prover. Tidigare var du tvungen att fortsätta lämna prover i minst 12 månader efter att ditt straff har löpt ut och alla prover var godkända.

Stor skillnad!
Citera
2024-12-18, 13:12
Medlem
Min situation är följande..
Korkad som jag är så körde jag bil full.
Körde av vägen..
Polis tog mig självklart
0,83 i utandningsluften så grov rattfylla.

Imorgon har jag möte med Kriminalvården för en personutredning.

Aldrig tidigare straffad och har aldrig kört bil påverkad innan.

Fått brev från Transportstyrelsen där jag fick komma med min åsikt varför jag inte ska få körkortet indraget.
Har skickat iväg mitt svar där jag bland annat nämner jag ska ansöka om alkolås då jag är beroende av körkort till jobbet.

Vad kan min påföljd bli?

Fängelse, böter??

Har dessutom ett barn som bor hos mig varannan vecka som jag inte vill ska bli lidande för att jag är en idiot.

Lite sent att tänka på det nu men lätt att vara efterklok.

Min förhoppning är ju att jag inte behöver tillbringa tid i ett riktigt fängelse utan att det blir fotboja men är ju bara att avvakta helt enkelt
Citera
2024-12-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Körde av vägen..
Polis tog mig självklart

Fått brev från Transportstyrelsen där jag fick komma med min åsikt varför jag inte ska få körkortet indraget.
Har skickat iväg mitt svar där jag bland annat nämner jag ska ansöka om alkolås då jag är beroende av körkort till jobbet.

Vad kan min påföljd bli?

Fängelse, böter??

Har dessutom ett barn som bor hos mig varannan vecka som jag inte vill ska bli lidande för att jag är en idiot.

Min förhoppning är ju att jag inte behöver tillbringa tid i ett riktigt fängelse utan att det blir fotboja men är ju bara att avvakta helt enkelt

Fängelse är på radarn men eftersom du är ostraffad blir det nog möjligt med fotboja om du skulle åka på fängelse. Dock har det stor påverkan från personutredningen. Under personutredningen får du förklara sitsen med barnet och att du är beredd att få den hjälp du behöver och göra så gott intryck som du kan.

Det är en tuff sits men det är bara att kämpa på. Och lägg ned alkoholen för alltid.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2024-12-19 kl. 13:53.
Citera
2025-01-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Körde av vägen..
Polis tog mig självklart

Vad kan min påföljd bli?

Fängelse, böter??

Hur gick det för dig?
Citera
2025-01-16, 14:29
Medlem
[quote=Bliavmedsvampen|90690866]Hur gick det för dig?[/QUOTE

Åklagaren yrkade på 1 månads fängelse.
Dom meddelas dock senare.

Misstänker jag borde kunna avtjäna den månaden med fotboja men det lär vi ju märka
Citera
2025-01-18, 20:40
Medlem
[quote=NorrlandsKocken|90718885]
Citat:
Ursprungligen postat av Bliavmedsvampen
Hur gick det för dig?[/QUOTE

Åklagaren yrkade på 1 månads fängelse.
Dom meddelas dock senare.

Misstänker jag borde kunna avtjäna den månaden med fotboja men det lär vi ju märka

Det är nog ganska troligt med 1 månad. Boja går.om du uppfyller kraven för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in