2025-01-11, 18:35
Medlem
Tror ofta det är droppen som faller över och så hugger de till. Begår man onda gärningar mot folk så ska man inte tro att alla går vidare som om ingenting har hänt.
Citera
2025-01-11, 20:10
Medlem
freddags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
Inget svar alltså

Jag drog den från röven. Hittade statistik som verkar visa 26% sitter pga psykossjukdom.
Citera
2025-01-11, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Jag drog den från röven. Hittade statistik som verkar visa 26% sitter pga psykossjukdom.
påståendet jag var intresserad av var dessutom ang att höra röster, och inte minst GÖRA SOM DE SÄGER. vilket du menade skulle vara anledning till att de flesta sitter på rättpsyk, om jag förstod saken korrekt. dessutom att de faktiskt begått hemska handledningar.

men tack för erkännandet o skål på dig en så här fin kväll
Citera
2025-01-12, 08:17
Medlem
Muppetys avatar
Minns att Hasse Aro hade (det var väl på TV3) en TV-serie som hette "Ondska" i sex(?) avsnitt, där han tog upp en diagnos per avsnitt som bidrog till grova brott så som mord.

Hittade en kort tråd om serien här; (FB) "Ondska" med Hasse Aro Om den finns kvar på TV3:s hemsida vet jag inte.

De diagnoser jag minns var:
-Psykopati
-Borderline
-Asperger
-Schizofreni
-Bipolär

Möjligen någon mer. Det klagades mycket på dem, särskilt på avsnittet om Asperger minns jag, eftersom jag själv är diagnosticerad med det, att folk tyckte de målade ut alla med diagnosen som "onda", men givetvis nämner Hasse Aro att det är långt ifrån alla med diagnosen som är brottsliga.
Citera
2025-01-12, 08:36
Medlem
Det verkar vara överrepresenterat att vara man.
Citera
2025-01-13, 16:01
Medlem
pn222jws avatar
Det finns ett tänkvärt gammalt citat:

“The guilty one is not the person who has committed the sin, but the person who has created the shadow.” Les Miserables/Hugo

(Ungefärligen...'Den mest skyldige är snarast den som skapat det ondskefulla mörkret').
Citera
2025-01-14, 16:15
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

“The guilty one is not the person who has committed the sin, but the person who has created the shadow.” Les Miserables/Hugo

(Ungefärligen...'Den mest skyldige är snarast den som skapat det ondskefulla mörkret').
Känns som att det där går att göra till diverse filosofiska frågeställningar av. Ex. om ansvar.
Citera
2025-01-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Chatgpt säger att det var Wilde xD

Lite "den som är fri från skuld kastar den första stenen"
Citera
2025-01-16, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
De flesta grova kriminella våldsbrottslingar lider av.... känslighet.

De är så känsliga att den minsta kränkning eller oförrätt ger upphov till en överreaktion. En blick, som upplevs som nedlåtande eller kränkande kan räcka för att bli knivhuggen.

Så hur konstigt det än kan verka så är de grövsta våldsbrottslingarna de mest svaga människorna i samhället, de har små svaga trasiga psyken, som stora aggressiva småbarn, mer känsliga än kvinnor som faller i gråt för ingen anledning alls.
Det är män med borderline som reagerar så. Ja de blir oerhört lättkränkta, men kan även bli misstänksamma, svartsjuka osv. De kan också tycka att något ska ske på ett visst sätt, men som de inte har makt över att bestämma, så om någon säger till så kan det slå hus i helvete bokstavligt talat. Alla möbler utkastade på altanen osv
Citera
2025-01-16, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Man hör ju ofta att knasbollar hörde röster som tvingade dem att vara dumma.

Läser man vidare är det schizofreni och psykoser som hör röster.
Men samtidigt läser man att schizofrena mest skadar sig själva
Och psykos är ju en väldigt bred term?

Så vad har de egentligen för gemensamma nämnare?
En intressant teori är att många slutar ta sin medicin och får "delusions"

Intressant artikel
"Schizophrenia and Dangerous Behaviour

It is one of the commonest and most enduring myths around schizophrenia that all people suffering from this condition are violent. In public opinion schizophrenia is most often associated with violence than with any other type of disordered behaviour."
https://livingwithschizophreniauk.org/information-sheets/schizophrenia-and-dangerous-behaviour/

annat
" 10.1% of all suicides had schizophrenia."
Borderline Personality Disorder - 10%
i fängelse är adhd andelen väsentligt hög
Min empiriska undersökning säger att du har delvis rätt.
Jag vet två pers där den ena var schizofren och den andre drag av det hela ien kombination. Den med dragen skadade sig själv genom självskadebeteende medan skador på andra var av psykiska drag.
Den som var helt schizofren däremot misshandlade sin sambo riktigt grovt. Så grovt att hon använde smink och en scarf för att dölja strypmärkena. I övrigt fick han vansinnesutbrott på sina hundar. Killen i fråga var i övrigt väldigt charmerande och i dag är hans fd sambo lesbisk medan han är en efterfrågad hundinstruktör och föreläsare.
Men ska vi börja titta på diagnoser och brott så är min killgissning att våra anstalter är fulla av människor med ADHD då schizofrena personer oftast tar vård medan de med ADHD inte bryr sig då det oftast är en lättare sjukdomsbild.
Citera
2025-01-17, 06:23
Medlem
Pungsvings avatar
Personlighetsklyvning eller hjärntvätt. Man kan bli hjärntvättad av religion eller staten, tex.
Citera
2025-01-17, 06:31
Medlem
Vansinnesdåd känns egentligen mest som människor som inte kan skilja mellan fantasi och verklighet, psykos dvs.

Den vanligaste nämnaren är droger, alkohol och/eller mediciner.

Empatistörning är också vanligt.

Sedan så finns det olika saker som gör att vissa tappar det helt men den enskilt definitivt vanligaste gemensamma nämnaren bör vara att det främst är pojkar och män som drabbas av behovet av att ha ihjäl folk plötsligt.

Ja jag vet att det finns kvinnor också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in