2025-01-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har jag väl heller inte påstått….
Nej men sluta att påstå att vetenskapen bevisat att inget paranormalt finns.

Människor har sådana erfarenheter men det är naturligtvis ingenting någon vetenskap kan avgöra sanningshalten på.

Vilken disciplin skulle det vara? Fysik? Neurologi?
Citera
2025-01-12, 15:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Två möjliga och mest sannolika naturliga förklaringar torde då bli…

1. Du kör en anekdot om nåt du bara hittar på….

2. Den där högen har du sullat runt med på nåt sätt så du tror att de var där du trodde den var, men inte var det.
Lite samma sak som när man letar febrilt efter nåt och är tvärsäker på att det ska vara på en viss plats, men sen visar det sig att man råkar lagt det på nån annan plats, eller trots letandet missat att det ändå låg där det skulle.
Inget övernaturligt alls utan som det är sånt som kan ske i vardagen, vi luras av våra sinnen, vi lurar våra sinnen…

Både 1 och 2 förnekar jag å det bestämdaste.

Alla högar hade "sin" egna, rätta plats. Arkivhögen försvann. Endast underlaget syntes. Sen uppenbarade den sig åter.
Citera
2025-01-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej men sluta att påstå att vetenskapen bevisat att inget paranormalt finns.

Människor har sådana erfarenheter men det är naturligtvis ingenting någon vetenskap kan avgöra sanningshalten på.

Vilken disciplin skulle det vara? Fysik? Neurologi?

Var har jag påstått att vetenskapen bevisat att inget paranormalt finns…? Kan du citera…?
Citera
2025-01-12, 16:15
Medlem
Citat:
Var har jag påstått att vetenskapen bevisat att inget paranormalt finns…? Kan du citera…?
Nej bra. Om du inte har gjort det så är det OK.
Citera
2025-01-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Både 1 och 2 förnekar jag å det bestämdaste.

Alla högar hade "sin" egna, rätta plats. Arkivhögen försvann. Endast underlaget syntes. Sen uppenbarade den sig åter.

Så vad vill du säga med det…? Du säger ju själv att det sannolikt finns en naturlig förklaring… Och vad skulle då vara det mest sannolika…? Nåt väldigt märkligt eller att du gjort nåt så enkelt att du misstagit dig på denna hög?
Citera
2025-01-12, 16:21
Avslutad
Citat:
Så du kan inte påvisa att vetenskapen bara handlar om påhittade samband…? Bra då vet vi att du bara är ännu en tomte som kör samma uttjatade mässande om att vetenskapen är värdelös som ett mycket pinsamt försök att skylla faktumet att inga som helst bevis för det paranormalas existens någonsin kunnat presteras av någon över huvud taget. Flum svammel anekdoter, det kryllar det av såklart, men det är inga bevis….

Dessutom har vetenskapen rätt bra koll på medvetande och hur vår hjärna och sinnen fungerar, så även om vetenskapen inte kan förklara allt så får man vara bra korkad om man tror det skulle vara ett bevis på att det paranormala skulle existera, eller att vetenskapen inte skulle veta nåt alls om medvetandet och hur hjärna och sinnen fungerar och hur lätt de kan luras.

Du har alltså inget bevis på att vetenskapen inte är något annat än en påhittad sambandsmodell över antaganden och gissningar.

Vad har vetenskapen bevisat angående medvetandet då? Hur uppstår medvetandet och vad består det av?
Citera
2025-01-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du har alltså inget bevis på att vetenskapen inte är något annat än en påhittad sambandsmodell över antaganden och gissningar.

Vad har vetenskapen bevisat angående medvetandet då? Hur uppstår medvetandet och vad består det av?

Vetenskapen menar på goda grunder att medvetandet uppstår i hjärnan. Exakt hur vet man ännu inte. Men att som de paranormalt troende ta det som ett bevis för nåt paranormalt blir helt fel
Citera
2025-01-12, 16:41
Avslutad
Citat:
Vetenskapen menar på goda grunder att medvetandet uppstår i hjärnan. Exakt hur vet man ännu inte. Men att som de paranormalt troende ta det som ett bevis för nåt paranormalt blir helt fel

"På goda grunder", precis som jag skrev, vetenskapen består endast av antaganden.

Varför tar det sådan lång tid för vetenskapen att bevisa vad medvetandet är och hur det uppstår? Håller de på och värker fram en påhittad formel eller vad sysslar de med?
Citera
2025-01-12, 17:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Så vad vill du säga med det…? Du säger ju själv att det sannolikt finns en naturlig förklaring… Och vad skulle då vara det mest sannolika…? Nåt väldigt märkligt eller att du gjort nåt så enkelt att du misstagit dig på denna hög?

Jag vill gärna veta förklaringen. Jag har vittnen till att högen var borta. Jag jobbade sen på och kanske en 10-15 min senare var högen tillbaka, på sitt ställe.

Det var BARA JAG i rummet och JAG gjorde inget alls med högen.

Hade jag verkligen beskrivit detta i en tråd om övernaturligt på Flashback om jag gjort det själv? Skärpning. Jag vill ju ha en förklaring. En riktig.

Kan tillfällig, temporär blindhet/chimär uppstå hos flera samtidigt? Kan en portal ha öppnats precis där högen var som visade hur det såg ut innan högen placerades där?
Citera
2025-01-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
"På goda grunder", precis som jag skrev, vetenskapen består endast av antaganden.

Varför tar det sådan lång tid för vetenskapen att bevisa vad medvetandet är och hur det uppstår? Håller de på och värker fram en påhittad formel eller vad sysslar de med?

De som hittar på är ju ni troende…
Vetenskapen vet betydligt mer om hur hjärnan och våra sinnen fungerar, ink medvetandet, än ni paranormalt troende någonsin gjort.
Annars borde väl ni kunna hjälpa vetenskapen genom att visa att ni vet mer, och hur det funkar… Börja gärna med att påvisa nåt paranormalt, vad som helst, slagrutor t ex. Bli världsberömda och tjäna många miljoner… Vore inte det oerhört mycket vettigare och seriösare än att sitta och dagdrömma med flummerier på sidor och forum för inbördes ryggdunkande…?
Citera
2025-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag vill gärna veta förklaringen. Jag har vittnen till att högen var borta. Jag jobbade sen på och kanske en 10-15 min senare var högen tillbaka, på sitt ställe.

Det var BARA JAG i rummet och JAG gjorde inget alls med högen.

Hade jag verkligen beskrivit detta i en tråd om övernaturligt på Flashback om jag gjort det själv? Skärpning. Jag vill ju ha en förklaring. En riktig.

Kan tillfällig, temporär blindhet/chimär uppstå hos flera samtidigt? Kan en portal ha öppnats precis där högen var som visade hur det såg ut innan högen placerades där?

Ja vad menar du att en full frisk person skulle mena är det mest sannolika?

1. Att man trots allt misstagit sig, inbillat sig’

Eller….

2. Det måste vara nåt övernaturligt, magiskt, annan dimension, vålnader, spöken…?

Och detta sett i perspektivet att det är mycket välkänt och vetenskapligt belagt att människor misstar sig och inbillar sig titt som tätt, men ännu har ingen någonsin kunnat påvisa nåt som helst övernaturligt.

Vilket är då mest sannolikt…?
Citera
2025-01-12, 18:49
Avslutad
Citat:
De som hittar på är ju ni troende…
Vetenskapen vet betydligt mer om hur hjärnan och våra sinnen fungerar, ink medvetandet, än ni paranormalt troende någonsin gjort.
Annars borde väl ni kunna hjälpa vetenskapen genom att visa att ni vet mer, och hur det funkar… Börja gärna med att påvisa nåt paranormalt, vad som helst, slagrutor t ex. Bli världsberömda och tjäna många miljoner… Vore inte det oerhört mycket vettigare och seriösare än att sitta och dagdrömma med flummerier på sidor och forum för inbördes ryggdunkande…?

Men paranormala fenomen observeras hela tiden, har du missat det?

Vad gäller de observationerna så är ju de mer tillförlitliga pga oberoende observatörer, till skillnad från ex få utvalda vetenskapsmän som tror sig finna ex en Higgspartikel i en egenbyggd accelerator bearbetad med påhittad data och fantasifulla illustrationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in