2025-01-12, 15:10
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Biden har redan skyllt på klimatförändringarna. Ingen alls tanke att det alltid varit varmt där. Palisades tex var en ranch 1920. 1925 var det 100 byggnader där. Nu är det alltså 10-tusentals.

Det är exakt samma som detta med översvämningar osv. Det hände förr också men det var mindre antal människor och de undvek att bo i riskområden. Nu ibland beroende på fattigdom måste folk det, eller då som i Palisades pga rikedom och att det är fint väder buntas folk ihop där.
Jag skiter väl i Bidens slutsats, han är mig veterligen inte en expert på området. Och om du tror att hans efterträdare är det så har jag dåliga nyheter. Jag tänker att det säkert finns hundratals variabler här, och att de flesta av oss inte har någon kunskap om mer än ett fåtal. Torka, nedskärningar, dålig skogshållning, privatägt vatten etc.
Citera
2025-01-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mp8585
Är en gel som förhindrar brand.
Finns utförligt beskrivet här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_retardant

/T
Citera
2025-01-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag skiter väl i Bidens slutsats, han är mig veterligen inte en expert på området. Och om du tror att hans efterträdare är det så har jag dåliga nyheter. Jag tänker att det säkert finns hundratals variabler här, och att de flesta av oss inte har någon kunskap om mer än ett fåtal. Torka, nedskärningar, dålig skogshållning, privatägt vatten etc.
Om hade läst hela Zaedrews inlägg hade du sett att denne nämnde just några av dessa variabler. Men det kan förstås vara en utmaning om det brinner till i huvudet så fort du ser namnet Biden.
Senast redigerad av HalHandyman 2025-01-12 kl. 15:30.
Citera
2025-01-12, 15:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om hade läst hela Zaedrews inlägg hade du sett att denne nämnde just några av dessa variabler. Men det kan förstås vara en utmaning om det brinner till i huvudet så fort du ser namnet Biden.
Det som lockade mig att svara var att svt sades "yra om klimatförändringar", vilket nu Biden också skulle göra, vilket jag anser är att avfärda ett väldigt komplext fenomen av fel skäl. Troligtvis ligger en personlig övertygelse till grund.

Ingen kan i det här läget säga att (av människan påskyndade) klimatförändringar inte skulle vara en variabel i dessa bränder.
Citera
2025-01-12, 16:08
Medlem
Bilder från flygplan som visar utbredning och intensitet av branden i Pacific Palisades, ser inte bra ut:

https://x.com/WallStreetApes/status/1878412123992195110
Citera
2025-01-12, 16:13
Medlem
Hade inte förvånat mig att det är 100000 döda eller mer.
Med så många hemlösa, pundare, folk som gömmer sig och olagliga invandrare är det fullt möjligt.
Det gick så snabbt att dem omöjligt kunde evakuera någon, förutom de rikaste och mest alerta.
Citera
2025-01-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bilder från flygplan som visar utbredning och intensitet av branden i Pacific Palisades, ser inte bra ut:

https://x.com/WallStreetApes/status/1878412123992195110

Då det visar brand inne i brandsektorerna är ju inget konstigt där låter man det brinna, jag tycker det ser ganska bra ut att det ser betydligt lugnare ut i yttre brandfronter.
Citera
2025-01-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Biden har redan skyllt på klimatförändringarna. Ingen alls tanke att det alltid varit varmt där. Palisades tex var en ranch 1920. 1925 var det 100 byggnader där. Nu är det alltså 10-tusentals.

Det är exakt samma som detta med översvämningar osv. Det hände förr också men det var mindre antal människor och de undvek att bo i riskområden. Nu ibland beroende på fattigdom måste folk det, eller då som i Palisades pga rikedom och att det är fint väder buntas folk ihop där.
Kraftigt överbryggt
Konstigt de tillåtit så många hus men ”money talks”
Undras hur mkt skatt de rika betalar egentligen med tanke på hur mkt besparingar det varit
Så kul med USAs unga historia att det två generationer bort var byar i området ned Mexikanska kloster
Citera
2025-01-12, 16:24
Medlem
Har nåt kommit fram om orsaken? Det var ju mitt i Pacific Palisades den ena stora branden startade och inte från bergen
Citera
2025-01-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mp8585
Är en gel som förhindrar brand.
Lite sent
Borde gjort det första dygnet
Men kul att se att de vaknat
Citera
2025-01-12, 16:27
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har nåt kommit fram om orsaken? Det var ju mitt i Pacific Palisades den ena stora branden startade och inte från bergen

Står på otaliga ställen i tråden: Santa-Ana vindar i kombination med torkan...
En inkompetent borgmästare och de flesta hus byggda i mestadels trä...

Sen räcker det med en liten glasbit i solen för att gräset skall ta eld...
Citera
2025-01-12, 16:36
Medlem
Måste prata om det här med SKORSTENARNA
De flesta står ju kvar! Varför inte bygga in skyddsrum i dessa?? (För föremål)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in