2025-01-12, 13:56
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tror det var vid det senaste ovädret, det som drabbade Florida och södra kusten bla, där en politiker höll sin presskonferens framför en hög med bråte som medarbetarna hade "byggt upp". Allt för syns skull. (edit: länk)

USA och främst L.A är ju ytlighetens hemvist. Tyvärr så sprids fenomenen där borta även till vårt egna samhälle via media, som kommenterats ovan.
Att göra goda gärningar i det tysta är inget de vill göra. Det måste synas så att omvärlden ser hur duktig de är.
Citera
2025-01-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mp8585
Okej 😅 fortsätt titta men hänvisa inte till den som en livesändning.. denna är flera dagar gammal.

Du behöver inte kolla .. men andra kanske vill se! Fortfarande live sändning som varit igång i flera dagar..
Citera
2025-01-12, 14:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Markbränder är svåra att släcka... det kryper ner i jorden och kräver oftast massor med vatten ... kan ligga och pyra i veckor och blossa upp igen. Krävs mycket regn och lång tid för att vatten ska tränga långt ner i jorden. Har en bekant som är branman och just markbränder är knepiga enligt honom.. man tror man släckt elden men sen när man börjar gräva är det glöd under..
Jo, jag minns något om diskmedel i släckvatten för att lättare kunna penetrera marken. på motsvarande sätt gissar jag att saltvatten, som kan vara lättillgängligt i vissa fall, fungerar sämre.
Och från den där branden i Västmanland(?) minns jag någon bild där själva markytan hade brunnit upp, kvar fanns stenar och aska.
Citera
2025-01-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, jag minns något om diskmedel i släckvatten för att lättare kunna penetrera marken. på motsvarande sätt gissar jag att saltvatten, som kan vara lättillgängligt i vissa fall, fungerar sämre.
Och från den där branden i Västmanland(?) minns jag någon bild där själva markytan hade brunnit upp, kvar fanns stenar och aska.

Kommer det inte ordentligt med regn lär dom väl få hålla på i månader med detta..
Citera
2025-01-12, 14:11
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Kommer det inte ordentligt med regn lär dom väl få hålla på i månader med detta..
Hur skiljer sig bränder som tex på savannen i Afrika mot dessa? Går väl antagligen snabbare där än i LA.
Citera
2025-01-12, 14:12
Medlem
Citat:
Du behöver inte kolla .. men andra kanske vill se! Fortfarande live sändning som varit igång i flera dagar..

Där har du livesändning. Kanske är lite mer intressant än en gammal livesändning 😂

https://www.youtube.com/live/cDrkoD3vy4M?si=ZzS2Y0554lbrMHpq
Citera
2025-01-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ja i vår Svenska barrskog är det översta lagret av marken brännbar, om det är mycket torrt.
Citera
2025-01-12, 14:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Marken är dyr. Man ser ju tex på Paris Hiltons hus att det stod 3 m från grannens hus. Svårt att stoppa bränder då.

Ja dom klämmer in kåkar så det knappt finns mark mellan. Sedan ska det gå snabbt med byggen också. Så det blir trä och viktiga är att det ser snyggt och dyrt ut.

Lägg till som i Frankrike bränderna för några år sedan kom det fram att det var en massa pyromaner som tände på. SVT yrade då om träd som självantänder pga klimatförändringarna. Samma visa denna gång. SVT och likadan media yrar om klimatförändringarna medan det alltså finns helt logiska orsaker som detta med hur det byggs och hur mycket samt att det är människor som tuttat på.
Citera
2025-01-12, 14:38
Avslutad
En av PGA tourens höjdpunkter - Genesis Invitational på Riviera Country Club - ser ut att inte bli av.

https://www.msn.com/en-us/sports/golf/genesis-invitational-wildfires-threaten-pga-tour-event/ar-BB1ri96Q
Citera
2025-01-12, 14:40
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja dom klämmer in kåkar så det knappt finns mark mellan. Sedan ska det gå snabbt med byggen också. Så det blir trä och viktiga är att det ser snyggt och dyrt ut.

Lägg till som i Frankrike bränderna för några år sedan kom det fram att det var en massa pyromaner som tände på. SVT yrade då om träd som självantänder pga klimatförändringarna. Samma visa denna gång. SVT och likadan media yrar om klimatförändringarna medan det alltså finns helt logiska orsaker som detta med hur det byggs och hur mycket samt att det är människor som tuttat på.
Klimatfrågan har blivit helt snedvriden. Det måste kunna gå att ta in att vårt levnadssätt är problematiskt och påverkar vår omgivning och oss själva negativt, även om man inte "tror" på den vetenskapliga modellen om klimatförändringar och orsaker till global uppvärmning.

Att det är torrt i Kalifornien och att bränder kan ödelägga hela områden är en effekt av både ignorans och att vi lever i trots till naturen. Jag tror att det värsta som skulle kunna komma från den här katastrofen vore om klimatfrågan blev ännu mer polariserad.
Citera
2025-01-12, 14:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Klimatfrågan har blivit helt snedvriden. Det måste kunna gå att ta in att vårt levnadssätt är problematiskt och påverkar vår omgivning och oss själva negativt, även om man inte "tror" på den vetenskapliga modellen om klimatförändringar och orsaker till global uppvärmning.

Att det är torrt i Kalifornien och att bränder kan ödelägga hela områden är en effekt av både ignorans och att vi lever i trots till naturen. Jag tror att det värsta som skulle kunna komma från den här katastrofen vore om klimatfrågan blev ännu mer polariserad.

Biden har redan skyllt på klimatförändringarna. Ingen alls tanke att det alltid varit varmt där. Palisades tex var en ranch 1920. 1925 var det 100 byggnader där. Nu är det alltså 10-tusentals.

Det är exakt samma som detta med översvämningar osv. Det hände förr också men det var mindre antal människor och de undvek att bo i riskområden. Nu ibland beroende på fattigdom måste folk det, eller då som i Palisades pga rikedom och att det är fint väder buntas folk ihop där.
Citera
2025-01-12, 15:07
Medlem
Citat:

Om inte annat saltvatten kommer förstöra mycket och är inte bra för växter markförsuning osv.. men dom har väl inget val nu antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in