2025-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
(Jag förstår)

Jag gissar att processen är dyr och således främst används om ekonomiska vinster kan göras. Man undrar hur deras dricksvatten smakar? Folket konsumerar nog mer vatten på flaska importerade från andra ställen än tjänligt lokalt vatten.

Ja det låter rimligt utifrån hur korkade vi människor är.
Jag tänkte främst att det avsaltade vattnet skulle användas till bevattning. Gröna växter brinner inte bra, speciellt om marken är fuktig.

Men visst, som jag skrev, jag är inte optimist men jag är säker på att de tekniska lösningarna finns om bara den politiska och ekonomiska viljan finns.
Citera
2025-01-12, 11:14
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Kalifornien ser ganska kört ut med andra ord ?
Kört vet jag inte, men generellt så är vilar de flesta av våra moderna samhällen på extremt lös grund. Både bildligt och bokstavligen. När katastrofen är framme så visar det sig att vi borde gjort si, men har gjort så istället eftersom det var "kostnadseffektivt". Oftast kodord för kortsiktigt ekonomiskt berikande för några få.

Los Angeles är ju en synnerligen onaturlig storstad.
Citera
2025-01-12, 11:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tänkte främst att det avsaltade vattnet skulle användas till bevattning. Gröna växter brinner inte bra, speciellt om marken är fuktig.

Men visst, som jag skrev, jag är inte optimist men jag är säker på att de tekniska lösningarna finns om bara den politiska och ekonomiska viljan finns.

Nej man använder vanligt gråvatten för bevattning. Desaliniserat vatten är för dricksvatten, det är dyrt.

Majoriteten av allt dricksvatten i USA läcker ut ur ledningarna i marken innan det når konsumenterna, kommer inte håg procenten men det är mer än 50%.
Citera
2025-01-12, 11:15
Medlem
Citat:
(Jag förstår)

Jag gissar att processen är dyr och således främst används om ekonomiska vinster kan göras. Man undrar hur deras dricksvatten smakar? Folket konsumerar nog mer vatten på flaska importerade från andra ställen än tjänligt lokalt vatten.

Ja det låter rimligt utifrån hur korkade vi människor är.
De håller på att tömma grundvattnet (och någon flod tror jag) och det är ett oändligt mycket större hot mot Kalifornien än några hus som brinner ner då och då.
Citera
2025-01-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej man använder vanligt gråvatten för bevattning. Desaliniserat vatten är för dricksvatten, det är dyrt.

Majoriteten av allt dricksvatten i USA läcker ut ur ledningarna i marken innan det når konsumenterna, kommer inte håg procenten men det är mer än 50%.
Ja OK. Det föll alltså på ekonomin.

Jag är ofta allt för optimistisk.
Citera
2025-01-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Ja eller om bankerna blir sittandes med dem?
Känns ju som stadsplaneringen är helt åt där, km efter km med hus utan några parker eller likande, nu verkar ju vindarna har varit extrema

Det kanske är som i Sverige?
Kommunen behöver skatteintäkter och godkänner för mycket byggande.
Citera
2025-01-12, 11:25
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Kört vet jag inte, men generellt så är vilar de flesta av våra moderna samhällen på extremt lös grund. Både bildligt och bokstavligen. När katastrofen är framme så visar det sig att vi borde gjort si, men har gjort så istället eftersom det var "kostnadseffektivt". Oftast kodord för kortsiktigt ekonomiskt berikande för några få.

Los Angeles är ju en synnerligen onaturlig storstad.
Mycket som kan gå snett. Jordbävning, bränder mm
Citera
2025-01-12, 11:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ja du har rätt. Lantbruket tar massor av vatten. Även uppe i Sacramento är det torka oftare.
Därifrån kommer ju normalt vattnet som ska hjälpa vattenbristen i Los Angeles.
Hur många miljarder film och TV än drar in kan man inte äta pengar.
Kalifornien är på tok för överbefolkat.

Skulle inte säga överbefolkat, men att resurser används ineffektiv och felaktigt i kombination med att det är på tok för glesbefolkat. Befolkningstäthet i metropolitan area L.A. är 2800 per Km2 jämfört med 20 000 per Km2 för N.Y. metropolitan area
Citera
2025-01-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vattnet används till att odla mandel, avokado och andra väldigt törstiga grödor. Det har förmodligen en större betydelse för Kaliforniens ekonomi än några kändisars, och för all del okändas, hus.

Nja... spel och film och TVindustrin lär ju dra in mer pengar än frukt.
Och hade inte den industrin varit där hade inte folk med höga inkomster bott där och inga dyra hus.
Så ett trevligt klimat och jobb har skapat överbefolkning som inte naturen klarar av.
Citera
2025-01-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle inte säga överbefolkat, men att resurser används ineffektiv och felaktigt i kombination med att det är på tok för glesbefolkat. Befolkningstäthet i metropolitan area L.A. är 2800 per Km2 jämfört med 20 000 per Km2 för N.Y. metropolitan area

Ja det finns ju de som vill ersätta de nedbrutna husen med stora lägenhetshus. Jag undrar om det blir så ?
Efterfrågan på lyxhus finns ju pga den stora mängden rika.

2022 drog Hollywood in 900 miljarder kr på film och video. Till det kommer data och tvspel som är lika stora eller större.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-01-12 kl. 11:44.
Citera
2025-01-12, 11:36
Medlem
karlsoons avatar
Om SMHI får rätt igen så kommer det inte blåsa upp som brandmännen befarade.
Citera
2025-01-12, 11:38
Medlem
Citat:
Det kanske är som i Sverige?
Kommunen behöver skatteintäkter och godkänner för mycket byggande.

Både och men ser man ju hur byggbolag där smäller upp 200-300bostäder på en gång, känns som det är en kombination av girighet och dålig lagstiftning.

Nått som facaninerat mig om man jämför mot våra katastrofer är folkets handlingskraft,
Här i Sverige så räknar vi med att samhället ska servera allt samtidig som man ser där privatpersoner ta egna initiativ till och flytta bilar osv, likaså vid andra katastrofer där så
Hjälper folk till med privata helikoptrar osv.
Men nu verkar det ha gått över till en annan fas där många bara gett upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in