2025-01-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skogen där branden som ökade igår vid Brentwood hade varit orörd i över 50år sa dom… 3 meter från närmsta hus. okej tycker det är bra att det finns skog när städer som är orörda för naturen och djuren men dom kunde kanske kunde brandsäkra området omkring husen Ja.!

Problemet är ju att marken är så dyr. Endast de rikaste rika här råd med stora trädgårdar.
Citera
2025-01-12, 10:27
Medlem
Hur stora förluster kommer kommer dom lokala bankerna att göra på denna branden.
Har nån sett nån siffra?
Citera
2025-01-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Något måste förändras i grunden. Bygga lyxvillor tätt omgivna av torra buskar och träd funkar ju inte.
Jag fick för mig att stora reservoarer med havsvatten, vore bra att ha för att snabbt släcka bränder.

Möjligen finns det mer kostnadseffektiva lösningar som jag inte känner till.
Citera
2025-01-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det har jag ingen information om tyvärr.
Nej. Det är något den du citerar hittat på.
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
USA drivs av girighet. Enorma inkomster i L.A från film och TV skapar givetvis inflation i huspriser.
Inget fel med det, men vad jag hörde så skulle den federela staten ersätta folk. Vilket isåfall inte är från filminkomster utan vanligt folks plånböcker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Men du får ta i beaktning att det är inte vilka hus som helst som brunnit ner och inte vilka personer som helst som drabbats. Det är en del av USA:s elit som dessutom sägs stå oförsäkrade i vissa fall.

Som du säkert vet är både aktiemarknaden och bankväsendet uppbyggt av "låtsaspengar", om alla vill ta ut det de äger på en och samma gång kraschar allt, för alla de pengarna finns inte tillgängliga egentligen. Det är inga småsummor vi pratar om direkt.
Så du tror att hela aktiemarknaden kommer att krascha för att några tusen har blivit av med sina hus? Marknaden är lite mer robust än så.
Citera
2025-01-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja i sammanhanget har ingenting viktigt brunnit för ekonomin. Snarare lär det bli en sjuhelsikes byggboom som stimulerar ekonomin. Turismen kan få en viss nedgång men har ändå inte sin prime på vintern och lär stimuleras av alla som tar in på hotell osv. Tuffast blir som vanligt för dom fattigaste som till vardags klipper häckar och gör rent pooler i dessa områden.

Ja, det är ju detta folk inte begriper ang den moderna ekonomin. BNP ökar ju fruktansvärt när man ska bygga upp allt igen. Fattar inte varför inte fattiga länder bara river ner eller spränger av befintlig infrastruktur och bebyggelse och får igång ekonomin igen.
Citera
2025-01-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag fick för mig att stora reservoarer med havsvatten, vore bra att ha för att snabbt släcka bränder.

Möjligen finns det mer kostnadseffektiva lösningar som jag inte känner till.

Saltvatten vill de inte släcka med för det skadar utrustning och dödar växter.
Citera
2025-01-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, det är ju detta folk inte begriper ang den moderna ekonomin. BNP ökar ju fruktansvärt när man ska bygga upp allt igen. Fattar inte varför inte fattiga länder bara river ner eller spränger av befintlig infrastruktur och bebyggelse och får igång ekonomin igen.

Det är väl det krig är till för...
Citera
Medlem
Citat:
Problemet är ju att marken är så dyr. Endast de rikaste rika här råd med stora trädgårdar.
Behöver ju inte var trädgård .. utan staten som sköter området runt om området ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Men du får ta i beaktning att det är inte vilka hus som helst som brunnit ner och inte vilka personer som helst som drabbats. Det är en del av USA:s elit som dessutom sägs stå oförsäkrade i vissa fall.

Som du säkert vet är både aktiemarknaden och bankväsendet uppbyggt av "låtsaspengar", om alla vill ta ut det de äger på en och samma gång kraschar allt, för alla de pengarna finns inte tillgängliga egentligen. Det är inga småsummor vi pratar om direkt.
Det är väl bra att många är oförsäkrade, då drabbas inte försäkringsbolagen (som ändå drog sig ur innan branden). Börserna brukar vara känsliga och förutseende, har du noterat någon börskrasch pga att Tom Hanks hus brunnit upp?
Citera
2025-01-12, 10:34
Medlem
Citat:
Saltvatten vill de inte släcka med för det skadar utrustning och dödar växter.
Nej det är nog riktigt.

Då borde man satsa på avsaltning av havsvatten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avsaltning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in