2025-01-12, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
XC60 T6/T8

För de pengar kan du hitta en hybrid maxutrustad med 6000-8000 mil på som är 3-4 år gammal

Håller minst 15000 mil vilket borde räcka med din körning

Starkt andrahandsvärde, efterfrågad även som begagnad. En bil man orkar ha i 10 år

15000 mil för en halvmiljons bil låter uselt.

Hur vet du hur bra dessa hybrider håller i 10 år förövrigt? Det är en stor gamble att köpa bilar med dubbla drivlinor. Det är bara upplagt för problem .
Citera
2025-01-12, 09:18
Medlem
gubbhorans avatar
Volkswagen Passat 2.0 TDI 4motion uppfyller väl de flesta kraven förutom markfrigången och möjligtvis skatten då. Går ju ta nån chassi-pryl som höjer den nån extra cm.

Vet inte vad du får för XC70n men Passaten landar väl nånstans mellan 500-550k beroende på hur mkt lulllull du väljer till.
Citera
2025-01-12, 09:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Tack för inspel!

Vilket motoralternativ blev det till din A4? Lagerbil eller beställning? Du råkar inte ha bränslevärmare installerad, styrs den via app isf? Vet med mig att den är ganska låg, men det är en trevlig bil helt klart.

CX-60 kan vara ett alternativ som fyller mina skallkrav helt klart, men den lokala återförsäljaren lämnar en del att önska i mitt tycke..

Då det var lite bråttom att få ut ny bil så blev det en lagerbil men hittade en som hade exakt vad jag ville ha. Då A4 var på väg bort och inte tillverkades längre så hade jag tur.

Jag har dieseln på 190hk eller vad det nu är. Inte så superintresserad av hk men det är quattro och går bra. Dieselvärmare var ett krav så givetvis finns detta.
Tänk bara på att Audi använder sig av abonnemangsmodellen vad det gäller Apple Carplay (kostar 2500kr för 3år) och GPS och möjlighet att styra värmare via app ligger på ett annat abonnemang och kostar ännu mera. Detta får man gratis första året men sen försvinner det.
Så betalar man inte så får man starta värmaren via skärmen i bilen eller med fjärrkontroll.

Jag betalade för Apple Carplay och använder GPS från telefonen som jag gillar bättre än bilens dyra helvete, kör Waze.

Min Audi har även så att den känner av hastighetsbegränsningar så farthållaren ställer automatiskt in sig om hastigheten höjs eller sänks, otroligt smidigt även om det inte är 100% perfekt under viadukter då den ibland kan ta hastigheten på vägen ovanför som exempel. Detta system är jag rädd att det också kommer försvinna när GPS-abonnemanget försvinner efter sitt gratisår men hoppas inte.

Ett svinigt system skulle jag säga om man inte är medveten om det och givetvis sa ”missade” säljaren att nämna den informationen och slutade dessutom på jobbet i samma veva som jag hämtade bilen😤

Nu finns inte A4 längre så nu heter samma bil A5.
A4:an är låg och inte heller enorm i bagaget så är det ett krav så får du titta på en begagnad A4/A6 allround (deras modell av XC70) som inte heller tillverkas längre.

Lycka till.
Citera
2025-01-12, 09:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Är på jakt efter en fabriksny bil. Har idag en XC70 D5 AWD (2011 med 32.000 mil i mkt bra skick) som börjar bli lite daterad i mitt tycke.

Har styvt 400k + inbytesvärdet av XC70n att röra mig med.

Söker en ny fyrhjulsdriven diesel- eller bensinhybrid med OK markfrigång. Mina absoluta krav är:
- AWD
- Diesel eller hybrid
- Automat
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar
- Dragvikt min 1500 kg
- Välutrustad
- Bra ljudsystem
- Bra komfort med sköna säten
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat.
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig
- Rimliga servicekostnader
- Gärna en längre nybilsgaranti

Jag kör ca 3500 mil/år, varav 90% är på landsväg.

Vad har ni för förslag? Märket är inte avgörande för mig.

En ny Subaru Outback kan vara något. Ser ut enligt hemsidan att man kan få "toppmodellen" för ca 480. Vet inget om ljudet dock men Subaru brukar ha nöjda kunder
Citera
2025-01-12, 09:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Outback, tyvärr rasar varannan Subarumotor dock.

Det där måste vara en myt. Har flera vänner och familjemedlemmar som haft Subaru och ingen av dem har haft ras på sina motorer
Citera
2025-01-12, 09:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Tack för inspel!

Vilket motoralternativ blev det till din A4? Lagerbil eller beställning? Du råkar inte ha bränslevärmare installerad, styrs den via app isf? Vet med mig att den är ganska låg, men det är en trevlig bil helt klart.

CX-60 kan vara ett alternativ som fyller mina skallkrav helt klart, men den lokala återförsäljaren lämnar en del att önska i mitt tycke..

Du kommer aldrig hitta en fabriksny audi a4(a4 slutar tillverkas så den heter a5 nu) under 500. Den börjar på något högre än det och audi är som vw ett märke där utrustningen är rätt dålig vid basutbud och sen får man lägga på säkert minst 100 till för att få det man vill ha. Ingen dålig bil dock men audi är i regel dyrast att äga/köpa
Citera
2025-01-12, 09:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Toyota RAV4 borde klara dom kraven du har.

Citat:
- AWD ✅
- Diesel eller hybrid ✅HEV
- Automat ✅
- Praktisk förarmiljö där klimat helst styrs med fysiska vred och knappar ✅
- Dragvikt min 1500 kg ✅1650kg
- Välutrustad ✅
- Bra ljudsystem ✅
- Bra komfort med sköna säten ✅
- Gärna snygg, men diskret. Vill inte ha någon bil som sticker ut för mycket eller signalerar något nischat. -Tycker personligen inte om SUVars utseende, men många verkar gilla det
- Fordonsskatt som inte ruinerar mig -Vet inte vad skatten är
- Rimliga servicekostnader ✅Ja, det är Toyota
- Gärna en längre nybilsgaranti ✅ Garantin behöver inte utnyttjas, det är Toyota
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-01-12 kl. 09:51.
Citera
2025-01-12, 10:18
Medlem
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4 uppfyller nog alla dina krav.
Citera
2025-01-12, 10:31
Medlem
immenhusens avatar
Valfri Toyota eller Mazda. Inget snack om saken. Då får du dessutom ett problemfritt bilägande sett till verkstadsbesök m.m.

/AI
Citera
2025-01-12, 12:34
Medlem
En xc 60 sticker inte ut fastän det är Sveriges fulaste bil, bara köp.
Citera
2025-01-12, 12:50
Medlem
Facades avatar
Lexus RX450h.
Betala för kvalitet, inte för teknik i beta stadie som hos tyskjävlarna.
Köp en gång och köp rätt.

Såg nu att du ska ha fabriksny, ja då får du gå ”ned” på Toyota RAV4.
Citera
2025-01-12, 13:41
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det där måste vara en myt. Har flera vänner och familjemedlemmar som haft Subaru och ingen av dem har haft ras på sina motorer

Varför finns det då inga nyare subarus med mer än 25k på mätaren? Motorerna pajar runt 20k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in