2025-01-12, 00:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Ted var inte musiker han hade rösten hans bror var musikern.
Ted gjorde musiken till texterna brorsan skrev. Otroligt bra båda två.

Dessa två samt Cornelis och Bellman ligger högt på min lista
Även Meshuggah ligger högt.
Citera
2025-01-12, 01:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Ted var inte musiker han hade rösten hans bror var musikern.

Lite som roxett då, det var Per som var musikern och Marie hade rösten även om hon skrev några låtar också men då mest till sin solokarriär. Ska tilläggas att jag inte är direkt förtjust i Pers musik på svenska men med Marie så blev det jävligt bra. Frågan är vad det blir nu när Lena PH ska ta över Maries plats.

En bra musiker är annars Peter LeMarc skulle jag säga eller våra mest kända Denniz Pop och Max Martin som gjort det mesta som går.
Citera
2025-01-12, 01:08
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Kan det vara Viktor och den andra som ser ut som en fågel i fejan?
Citera
2025-01-12, 01:08
Medlem
Slints avatar
Harry Viktor https://youtu.be/XugQONZi63k
Citera
2025-01-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Kastar ut en frågan som jag länge funderat på. Vem är den mest talangfulla svenska musiker? Kan det vara Ted Gärestad, Tim Bergling eller någon helt annan?

Thåström utan tvekan. Få artister om ens någon som besitter hans musikaliska mångsidighet.
Citera
2025-01-12, 01:16
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Utan inbördes ordning:
Björn & Benny
Max Martin
Per Gessle
Tim Bergling
Axwell/Ingrosso/Angelo
Jussi Björling
Citera
2025-01-12, 01:17
Medlem
Jan Johansson skulle jag säga kommer rätt nära vad man brukar kalla ett geni. Tragisk bortgång i relativt ung ålder.
Citera
2025-01-12, 01:22
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Utan inbördes ordning:
Björn & Benny
Max Martin
Per Gessle
Tim Bergling
Axwell/Ingrosso/Angelo
Jussi Björling
De enda jag har hört talas om av dem är Björn & Benny, Per Gessle och Jussi Björling. Ingen aning om vilka de andra är.
Citera
2025-01-12, 01:25
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
De enda jag har hört talas om av dem är Björn & Benny, Per Gessle och Jussi Björling. Ingen aning om vilka de andra är.

De andra är några av landets största musikexporter under 2000-talet (åtminstone tror jag det). Men de är nog större utomlands än här.

Jussi Björling tog jag med trots att han är sångare. Men en sån talang måste ju vara med. Han är ju ändå ansedd som typ den ”bästa”.
Citera
2025-01-12, 01:30
Medlem
bullbulles avatar
Ingen som nämner Allan Pettersson? Han har gjort den enda svenska symfoni som kommer vara relevant om hundra år. Och är relevant ens idag. Tyvärr nådde han inte till den höjden igen utan fokuserade för mycket på dissonans vad det verkar.

Annars är Birgit Nilsson och Jussi Björling bra namn just på framförandebiten. Håller med om Thomas Haake och adderar Reine Fiske på gitarr.
Citera
2025-01-12, 01:33
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
De andra är några av landets största musikexporter under 2000-talet (åtminstone tror jag det). Men de är nog större utomlands än här.

Jussi Björling tog jag med trots att han är sångare. Men en sån talang måste ju vara med. Han är ju ändå ansedd som typ den ”bästa”.
Jag bor utomlands sedan länge och har aldrig hört talas om dom så jag tror inte att de är särskilt stora exporter.
Kanske är det lite som 'Zlatan är världens största fotbollsspelare i Sverige'.
Citera
2025-01-12, 01:42
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Utan inbördes ordning:
Björn & Benny
Max Martin
Per Gessle
Tim Bergling
Axwell/Ingrosso/Angelo
Jussi Björling

+1 på den. Dock så gäller den listan låtskrivare och inte instrumentalister. Vi har ju två otroliga gitarrister i Malmsteen IA Eklundh t.ex. så det beror ju lite på då vad man menar med skicklig musiker.
Per Gessle kan inte lira gitarr som Malmsteen men å andra sidan tvivlar jag starkt på att Yngwie har samma känsla för att knåpa ihop en dunderhit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in