2025-01-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Märks att det är många gamla gubbar i tråden. "Ynge Malmsten" "Janne Schaffer" Jävlar vad dammigt.

För att dessa "gamla gubbar" - till skillnad från tonårsfjunen - vet vad det innebär att ha musikalisk talang? De yngre nämner ju artister som inte ens vet vad tonart är för något.
Citera
2025-01-12, 00:00
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
För att dessa "gamla gubbar" - till skillnad från tonårsfjunen - vet vad det innebär att ha musikalisk talang? De yngre nämner ju artister som inte ens vet vad tonart är för något.
Är helt enig med dig att de yngre inte förstår att tonart och musik inte är detsamma som att rappa.
Men TS trådstart är intressant men den borde begränsas till årtal eller musik inriktning.
Schlager, punk, rock eller annat musikaliskt fack.
Googla " Gotländske musikern Edward Forslund " vem fan är det?
Här är länken om du inte orkar googla.
https://www.horisontmagasin.se/2024/11/22/gotlanning-en-av-145-som-far-stimpengar/
Citera
2025-01-12, 00:01
Medlem
Lucas Brar tycker jag bör nämnas. Killen är galet talangfull
Citera
2025-01-12, 00:05
Medlem
Morrazs avatar
Benny Andersson är ett geni.
Citera
2025-01-12, 00:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Birgit Nilsson och Jussi Björling är fortfarande välkända, uppskattade och högt respekterade sångare inom operavärlden, många decennier efter respektives död.

Min mor berättade att det första programmet hon såg på TV var Jussis begravning, så han torde ha dött kring 1960, så 65 år senare och still going strong så att säga.
Citera
2025-01-12, 00:13
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Birgit Nilsson och Jussi Björling är fortfarande välkända, uppskattade och högt respekterade sångare inom operavärlden, många decennier efter respektives död.

Min mor berättade att det första programmet hon såg på TV var Jussis begravning, så han torde ha dött kring 1960, så 65 år senare och still going strong så att säga.
Där är jag enig med dig, men stämmer dom in på TS trådstart?
Till Havs..
Citera
2025-01-12, 00:18
Medlem
kalkryggars avatar
Jag slänger ut ett namn som bör vara med i någon topp 100 lista:
Christian Falk

Citat:
Ursprungligen postat av Alfahanen63
jag skulle säga att Einar är den mest talangfulla musikern i Sveriges historia. Han var känd länge och släppte mycket musik. Tyvärr dog han men duktig var han. Han mötte många motgångar i form av kidnappning och gängbråk. Allt detta resultera i en tidig död

Det här måste ju vara ett skämt? Han kunde ju inte ens hålla takten.

Tonartsmässigt så var han närmare tondöv.
Citera
2025-01-12, 00:20
Medlem
StudiumValors avatar
Frans Berwald och Jussi Björling
Citera
2025-01-12, 00:26
Medlem
kaerakels avatar
Det är en tvetydig frågeställning. Vi behöver operationaliseringar! Musiker, innefattar det lyriker, tonsättare, instrumentalister? Jag gör en fri tolkning.

Som låtskrivare, Max Martin. Världens genom tiderna främsta låtskrivare sett till mätbar framgång. Dock ingen markvärdig instrumentalist.

Salem Al Fakir är också duktig låtskrivare, dessutom multi-instrumentalist, vilket kanske resonerar mer vad gäller ”talang”?

Icke att förglömma Ludwig Göransson, kanske min personliga favorit. Han är otroligt hajpad i Hollywood och har vunnit Oscars. Musiken i Mandalorian är otroligt bra. Talangfull kille.

Tråkigt att lista tre män, men jag är ett barn av min tid.
Citera
2025-01-12, 00:53
Medlem
Blaskas avatar
Ingen kan ångest som tåström.
Citera
2025-01-12, 00:53
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Det är en tvetydig frågeställning. Vi behöver operationaliseringar! Musiker, innefattar det lyriker, tonsättare, instrumentalister? Jag gör en fri tolkning.

Som låtskrivare, Max Martin. Världens genom tiderna främsta låtskrivare sett till mätbar framgång. Dock ingen markvärdig instrumentalist.

Salem Al Fakir är också duktig låtskrivare, dessutom multi-instrumentalist, vilket kanske resonerar mer vad gäller ”talang”?

Icke att förglömma Ludwig Göransson, kanske min personliga favorit. Han är otroligt hajpad i Hollywood och har vunnit Oscars. Musiken i Mandalorian är otroligt bra. Talangfull kille.

Tråkigt att lista tre män, men jag är ett barn av min tid.

Ludvig kom upp i tanken när jag funderade på att svara första inlägget.
Citera
2025-01-12, 00:54
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Ingen kan ångest som tåström.

Han har gjort samma låt och skiva 11 gånger. Det är en slags talang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in