2024-08-04, 14:17
Medlem
Jag har satt igång 2 av mina gamla spel via VirtualBox (Windows XP). Ljudet hörs men det sprakar och knastrar varenda gång jag spelar och det gör så att spelen laggar konstant.

Vad ska jag göra för att bli av med detta? Jag testade att aktivera 3D Acceleration men det hjälpte inte
Citera
2024-08-04, 14:19
Avstängd
Finnj-vels avatar
Du behöver byta till någon ordentlig virtualiseringsprogramvara som VMware Player.
Citera
2024-08-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Du behöver byta till någon ordentlig virtualiseringsprogramvara som VMware Player.
Är den bättre än Virtualbox?
Citera
2024-08-04, 14:50
Medlem
Jag får problem med detta till och från bara på virtualbox, och det verkar aldrig finnas en lösning.

Prova VMware Player
Citera
2024-08-04, 14:55
Avstängd
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Är den bättre än Virtualbox?
Ja VirtualBox är en typ 1 virtualisator
Citera
2024-08-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeEnFemma
Jag får problem med detta till och från bara på virtualbox, och det verkar aldrig finnas en lösning.

Prova VMware Player
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Ja VirtualBox är en typ 1 virtualisator
Okej, tack för tipsen👏🏻
Citera
Igår, 01:28
Medlem
BUMP !!
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Jag har satt igång 2 av mina gamla spel via VirtualBox (Windows XP). Ljudet hörs men det sprakar och knastrar varenda gång jag spelar och det gör så att spelen laggar konstant.

Vad ska jag göra för att bli av med detta? Jag testade att aktivera 3D Acceleration men det hjälpte inte

Du behöver troligen installera Guest Additions, en file/mapp som du kopierar in till din Windows XP virtuella maskins filsystem. Den kan också monteras som en virtuell CD/DVD-enhet så att din virtuella XP kan se den.
Den heter på de senare versionerna VBoxGuestAdditions.iso

Med Autorun aktiverat på den virtuella CD/DVD-enheten så får du frågan om du ska köra den.
Den lägger alltså in alla de drivare som XP behöver för att skjutsa ut ljudet, den allra viktigaste är chipset, men också grafikemulatorn så att du kan använda flera skärmar, tror att XP Pro kan klara av att använda 2 skärmar, med max 2048x1536, dvs 4:3 format.

Sedan kan det ju vara lite kul att leta upp någon 32-bits webbläsare som fortfarande fungerar.
Den kan i och för sig inte presentera alla nyare webbsidor men det finns ju några gamla man kan surfa in på.

Tex det jättelika public service bolaget BBC hade för några år sedan fortfarande kvar intakta och fullt läsbara webbsidor från början av 2000-talet.

Ganska kul att läsa vad som var aktuellt då, eller hur ?

Här finns en guide om Guest Additions på Oracles hemsida:
https://www.virtualbox.org/manual/ch...itions-windows

VirtualBox är en kompetent emulator/virtualiseringsverktyg men som kanske är klumpig att använda.
Många kommandon kan bara skötas från kommandotolken. Det finns relativt få GUI-dialoger i VBox.
VirtualBox tillåter flera VMs som rullar samtidigt förutsatt att du har mkt RAM och tillräcklig diskprestanda så att det räcker.

Du måste kanske investera i en gammaldags vanlig mus för att få musfunktionerna att fungera fint i dina virtuella Windows XP.
Du får då två muspekare på din skärm.

Det ser ut som att Windows 10 och Windows 11 stjäl alla kommandon på pekplattan på laptops och att det inte går att mappa dessa till den virtuella maskinen.
Jag gissar att det är någon inställning i VBox, och man får experimentera en hel del här, innan man hittar något som man trivs med.

Å andra sidan så har föregående postare alldeles rätt att VMWare Player är ett mycket mera ¨
kompetent virtualiseringssystem, där det finns större databaser för många olika maskinmiljöer.
Även för tex smartphones, Androids och iPhones.

Tyvärr ser det ut som den fria gratisversionen WMWare Player är borttagen från VM Wares hemsida.

Men en kopia finns kvar här:
https://www.techspot.com/downloads/1...re-player.html

För närvarande råder en strid mellan NetFlix och VM Wares ägare Broadcom. NetFlix menar att VM Wares verktyg gör det möjligt att fulstreama tex NetFlix till abbonnenter som betalar betydligt lägre
priser. Pengar som NetFlix alltså säger sig förlora.
Broadcom har svarat med att höja NetFlix egna licensavgifter för deras produkter.

NetFlix använder alltså VM Wares produkter i stor utsträckning själva.
Det är alltså en strid i likhet med rättighetsinnehavarna och Piratebay.
Serverfarmerna som lagrar fulstreamarna på sina servrar tjänar förstås en hel del
på detta.

VM Wares hemsida här, men det krävs att du skapar ett konto för att ladda hem Hypervisorn, ett annat namn för en virtuell maskinhanterare:
https://www.vmware.com/products/desk...ion-and-fusion
Senast redigerad av DrSvenne Igår kl. 01:39.
Citera
Igår, 08:55
Medlem
Pusts avatar
Du måste stänga av Hyper-V i bakgrunden. När Hyper-V är aktiverat stör det andra virtualiseringsprogram. Öppna CMD eller PowerShell som administratör i Windows och skriv:

Kod:
bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

Sedan startar du om datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in