• 1
  • 2
2025-01-11, 06:02
Medlem
VeraCrypts avatar
Om du bor i ett tätbebyggt område måste du ha tillstånd från kommunen; utanför tätbebyggt område är det länsstyrelsen.
Citat:
Du som vill sätta upp en reklamskylt inom vägområdet till en allmän väg måste ha tillstånd av väghållningsmyndigheten för en statlig väg.

Utanför vägområdet är det Länsstyrelsen som beslutar om tillstånd, förutom inom detaljplanelagt område, där kommunen beslutar om bygglov inom ramen för plan- och bygglagen. Länsstyrelsen är skyldig att höra Trafikverkets uppfattning (54 § vägkungörelsen).

Kommunen samråder med Trafikverket i samband med bygglovgivningen. I samråd med väghållningsmyndigheten kan kommunerna också utarbeta riktlinjer för skyltning utanför planlagt område. Det är också kommunen som ansvarar för tillsyn av skyltar utan tillstånd.

Trafikverkets grundinställning är att reklam inom vägområdet ska undvikas i möjligaste mån. Undantag kan göras på rastplatser och för allmän information, som valaffischer och utmärkning av vattenskyddsområde. I övrigt grundar Trafikverket bedömningen utifrån platsen och reklamens utformning. Det är reklamens inverkan på trafiksäkerheten som påverkar inställningen.
https://bransch.trafikverket.se/for-...Reklamskyltar/
Citera
2025-01-13, 14:38
Medlem
Tack så mycket. OK jag är förbannad på min hyresvärd! De ställer inte upp efter 2 års prat fram o tillbaka. Stena Fastighet! Ge mig ett bra svar, men ni har redan har gjort det innan. Tack.
Citera
2025-01-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21512
Äh. Sätt upp den bara. Det hade dom gjort i Frankrike.
Citera
2025-01-17, 01:59
Medlem
Så här blev det. Den fick sitta uppe i 2 timmar! Mail till Stena. Tack.

Angående olaglig borttagning av min banderoll

Till XXXXXXXXXXX och övriga på Stena Fastigheter.
Jag är djupt upprörd över den incident som nyligen inträffade där två individer, enligt deras egna ord på uppdrag av Stena Fastigheter, olovligen tog bort min banderoll från min balkong. Banderollen, som uttryckte min åsikt om Stena Fastigheters hantering av min boendesituation, var tydligt placerad på min balkong.
Detta agerande är oacceptabelt och utgör ett intrång på min rätt att uttrycka min åsikt, en rättighet som är skyddad enligt grundläggande demokratiska principer. Jag finner det dessutom anmärkningsvärt att ingen från Stena Fastigheter kontaktade mig direkt, via telefon eller på plats, för att diskutera saken. Att istället skicka två okända personer för att fysiskt avlägsna min egendom utan föregående dialog är både respektlöst och mycket oroande!
Jag kräver nu följande:
1) En skriftlig och tydlig förklaring på vilka juridiska eller policybaserade grunder detta ingrepp utfördes.

2) Omedelbar återlämning av min banderoll, då den är min personliga egendom.

3) En kopia av de regler eller policies som ni hänvisar till och som ni påstår gav er rätt att agera på detta sätt.

Ert agerande underminerar ytterligare förtroendet för Stena Fastigheter och visar en total brist på respekt för mig som hyresgäst. Jag vill också påminna er om att jag har dokumenterat hela händelsen, inklusive den bild på banderollen som ni själva skickade till mig innan den avlägsnades, vilket gör det uppenbart att ni var medvetna om dess existens.
Jag förväntar mig en utförlig och professionell redogörelse från er inom kort. Om jag inte får tillbaka min egendom eller får ett tillfredsställande svar, kommer jag att överväga ytterligare åtgärder för att säkerställa att mina rättigheter respekteras.

"Kan det verkligen anses acceptabelt att Fastighetsskötaren XXXXXXXXX agerar på detta sätt i en situation som direkt påverkar både ett multinationellt företag som Stena Fastigheter och förtroendet hos övriga hyresgäster?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in