• 1
  • 2
2024-12-26, 11:26
Medlem
Närmare 100 tusen om år lägger jag nog på jakten. Bygger om vapen, köper ammo, tankar bilen, köper foder, betalar arrende osv.

Bygger om vapen. Är ju en hobby också. Men nya kikarsikten, stockar, trycken, plastbäddningar, choker till hagelgevär osv. Säkert 2000:- i månaden. (Köpte kikarsikten för 135 tusen under 2023 och 2024).

Ammo på skjutbanan. ca 500 skott i månaden á 5kr styck blir nog snittpris, mestadels hagel och 22lr men även en hel del klass 1. Så ca 2500kr i månaden.

Bränsle. Säg 1500 i månaden.

Foder ca 800kr i månaden.

Jaktbil. skatt och försäkring osv. Givetvis kontantbetald men ca 800kr i månaden.

Vacuumpåsar, knivar osv. Säkert ett par hundra i månaden i snitt.

Sen där utöver har vi kostnaden för åteln, alltså solceller, batterier, belysningar, vakkoja. Osv.

Nu har jag termiskt kikarsikte, termisk handkikare och ett digitalt sikte så belysningen är bara för mysfaktor och gäster men den sitter där och är betald. Så det är nog också ett par hundra i månaden i snitt.

Sen är det ju alla 6 vapen i inköp också men det är ju något man har en livstid så dom räknas nog inte riktigt in.
Citera
2024-12-26, 21:22
Medlem
25Decembers avatar
Jagar kanske en till två gånger om året. Men då blir det oftast en längre resa så kanske 25-30 tusen med allt inräknat. Ser det mer som upplevelse.
Citera
2025-01-05, 16:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Nu har visserligen inte jag jagat på några år, men förr så gick det ungefär en 45-50.000 SEK per år.
Citera
2025-01-05, 16:21
Medlem
Det är väldigt olika vars i Sverige vi pratar om, vad för slags marker också (ägare)
Jag betalar runt 1500kr om året, då räknar jag med skott/fällavgift/medlemsavgift i våran jaktförening.
Jag har en vuxen älg och en kalv i frysen.
Så vi pratar om proppfulla frysar med enbart älgkött.

Min bössa är värd 1000kr. vacumpåsar för 400kr per år, bränsle? Vette fan, men kanske 40 mil totallt under hela jaktsäsongen (Till och från jaktkojjan, samt ut till pass)

Du ser det finns folk som kan ha utgifter utan desslike när man ser här i tråden, jag är väldigt intresserad i jakt, men prylarna berör mig inte. Utan det roliga är själva tiden ute i skogen. Inte att ha dyraste bössan, dyraste kläderna, fetaste terrängbilen.

Det är privata marker jag jagar på, bolagsmarker kostar däremot mer än det smakar.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-01-05 kl. 16:30.
Citera
2025-01-08, 22:10
Medlem
idiamindadas avatar
Jag bor mitt i skogen så all ”jakt” sker från huset. En titt i fönstret, gå och hämta vapen, välja djur i lugn och ro, skjuta och släpa in i garaget för slakt. Kostar skottet.
Citera
2025-01-10, 21:46
Medlem
Jag betalar 5000 om året för att få tillgång till 100 hektar där jag mestadels jagar rådjur med min x95 Tavor. 3 stycken fällda förra året!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in