2025-01-10, 13:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag skrev *borde*, inte *måste*. Ingen större detalj men ändock.

En gnista kan färdas 1-2 km. Under extra omständigheter såsom vulkanutbrott och liknande, 5 km.
Det är ca. 20 km i snitt mellan de olika bränderna.

Att eld skulle "färdas" 20km till tre olika platser, runtomkring Hollywood hills och västs kulturella epicentrum, tycker du att det känns sannolikt?

Jag har aldrig hört talas om att någonting liknande har skett överhuvudtaget i världshistorien. Inte för att jag är expert men vad jag vet har detta aldrig skett. Så då frågar jag mig hur sannolikt, om ens teoretiskt möjligt, det är.

När det sker såna här bränder uppstår de på många platser samtidigt. Jag rekommenderar alla skeptiker som tror att de är anlagda kolla på brandsatellitsystem som Copernicus och dylikt varje säsong så ni får se hur många småbränder det är som dyker upp hela tiden, det är inte fyra stycken nu utan typ 50-100 stycken varav 4-5 stycken stora.
Citera
2025-01-10, 13:38
Medlem
Citat:
Branden borde verkligen vara anlagd. Men väldigt många skyller fortfarande på "naturliga orsaker".

Det var 14 grader i Los Angeles på kvällen den 7e januari. Det är rentav lite krispigt. Inte optimala förutsättningar för eld att uppstå.

En gnista kan färdas 1-2 kilometer. Upp till 5 kilometer under extrema omständigheter.
Det är ca. 20 km mellan de olika bränderna. Inte alls sannolikt att det är samma gnista som förflyttat sig till fyra olika platser.

Samtidigt är det också ett väldigt spänt läge i omvärlden. Det ligger i MÅNGAS intresse att USA får problem på hemmaplan.

Om man tror på "naturliga orsaker" så är man lite hjärntvättad och lite konspirationsteoretiskt lagd som tror att "climate change" är roten till precis allting ont.
Nja en del av bränderna verkar vara konstaterat anlagda.

Med det sagt är det möjligt att vissa har uppstått er av slarv eller olyckor i elsystemet mm.
Citera
2025-01-10, 13:39
Medlem
5549s avatar
Citat:
Jag skrev *borde*, inte *måste*. Ingen större detalj men ändock.

En gnista kan färdas 1-2 km. Under extra omständigheter såsom vulkanutbrott och liknande, 5 km.
Det är ca. 20 km i snitt mellan de olika bränderna.

Att eld skulle "färdas" 20km till tre olika platser, runtomkring Hollywood hills och västs kulturella epicentrum, tycker du att det känns sannolikt?

Jag har aldrig hört talas om att någonting liknande har skett överhuvudtaget i världshistorien. Inte för att jag är expert men vad jag vet har detta aldrig skett. Så då frågar jag mig hur sannolikt, om ens teoretiskt möjligt, det är.
Du tar fram siffror som jag inte känner till, och inte heller kan invända mot.

Vidare spekulerar du fritt från ditt egna minne.

Jag/vi i får nog helt enkelt erkänna att det är tidigt i händelseförloppet ännu, och att uttala sig säkert om någonting gällande orsak är svårt.
Citera
2025-01-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det finns säkert mycket man kan göra.

Frågan är om politikerna kan övertyga väljarna om de skattehöjningar som kommer att krävas.
Det tror jag inte. När de inte ens själva fattar att försäkringsbolagen måste ha täckning för ev kostnad vid stora bränder så kommer det inte att ske. Vem är förvånad att försäkringsbolagen ger upp?

Vilken politiker törs kräva att nån ska stå för sina egna kostnader?
Citera
2025-01-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det tror jag inte. När de inte ens själva fattar att försäkringsbolagen måste ha täckning för ev kostnad vid stora bränder så kommer det inte att ske. Vem är förvånad att försäkringsbolagen ger upp?

Nej men då avskaffar de ju delstaten och i förlängningen sig själva.
Citera
2025-01-10, 13:46
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Vilket i sin tur gör det väldigt enkelt för den/dem som medvetet har startat det.

Framtiden får utvisa 🙂

Citat:
Japp, det är sant. Torkan och blåsten (som i sin tur mycket väl kan ha med klimatförändringarna att göra) har definitivt förvärrat situationen. Men det förklarar inte hur fyra olika gnistor uppstår av sig själv, orelaterat till varandra, samma kväll.

Nä, det har jag inget svar på. Men att leta info om denna brand, så gör ett par dagar efter man verkligen insett hur jävla omfattad den är. Så är det som att leta efter en nål i en höstack.
Sen får man väga in att I USA är brandkårens standar väldigt olik vår i väst Europa.

Det va väl inte mer än 4 år sen där var ännu en mega brand i samma område. Man kan ju tycka att dom borde vara med förbereda. Men har man en utbildning på 6 månader för att bli brandman I det landet. Så säger rätt mycket sig själv.

Dom har ingen generell standard på utrustning heller.
Har en vän som jobbat som brandman I England. Dom hade amerikanska brandmännen som besökte dom. Och min vän sa, att han hade aldrig velat jobba med dom. Otroligt låg standar och saknade det mest grundläggande för att jobba med det yrket. Nämligen säkerhet och förebyggande.

Men har man kunnat säkerställa vad det var som började branden?

Tänker lite pö branden i Sidneys nationalpark. Där brann det i 7-8 år har jag för mig. Inget regn på lång tid. Där bran det under jorden i alla rötter. Så detta kak bli en långdragen historia.

Kul att flera försäkringensbolagen har tagit bort försäkringen mot brand
Det kommer bli ett ekonomiskt haveri vi sällan skådat...
Citera
2025-01-10, 13:46
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Törs? Politikerna är försäkringsbolagen idag, och vice versa. Systemet är genomkorrupt, riggat för att de få ska tillskansa sig mycket. Förlorarna är det vanliga arbetande fotfolket. Alltid alltid alltid.
Citera
2025-01-10, 13:50
Medlem
Detta är västkustens nien-eleven. Utan tvekan anlagd, frågan är bara av vem eller vilka. Bränderna startade dagen innan LA Kings skulle möta Calgary Flames i ishockey. Israel har t.ex tidigare blivit utsatta för pyro-terrorism också.
Citera
2025-01-10, 13:51
Medlem
Citat:
Japp, det är sant. Torkan och blåsten (som i sin tur mycket väl kan ha med klimatförändringarna att göra) har definitivt förvärrat situationen. Men det förklarar inte hur fyra olika gnistor uppstår av sig själv, orelaterat till varandra, samma kväll.
Nu tror jag också att en del av bränderna är startade av idioter och pyromaner men i USA är elledningar ofta oisolerade vilket kan ge gnistbildning när kablarna slår ihop i hårde vind.
Citera
2025-01-10, 13:57
Medlem
Live över brandområdet för er som vill se.. https://www.youtube.com/watch?v=KCR_X11ZxKQ
Citera
2025-01-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Moder jord slår tillbaka. Nuff said.

Om det inte är anlagd brand..🔥
Citera
2025-01-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Live över brandområdet för er som vill se.. https://www.youtube.com/watch?v=KCR_X11ZxKQ
Ser fint ut på håll😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in