Citat:
Ursprungligen postat av
Colorgreenandpink
Vilket i sin tur gör det väldigt enkelt för den/dem som medvetet har startat det.
Framtiden får utvisa 🙂
Citat:
Ursprungligen postat av
trillian
Japp, det är sant. Torkan och blåsten (som i sin tur mycket väl kan ha med klimatförändringarna att göra) har definitivt förvärrat situationen. Men det förklarar inte hur fyra olika gnistor uppstår av sig själv, orelaterat till varandra, samma kväll.
Nä, det har jag inget svar på. Men att leta info om denna brand, så gör ett par dagar efter man verkligen insett hur jävla omfattad den är. Så är det som att leta efter en nål i en höstack.
Sen får man väga in att I USA är brandkårens standar väldigt olik vår i väst Europa.
Det va väl inte mer än 4 år sen där var ännu en mega brand i samma område. Man kan ju tycka att dom borde vara med förbereda. Men har man en utbildning på 6 månader för att bli brandman I det landet. Så säger rätt mycket sig själv.
Dom har ingen generell standard på utrustning heller.
Har en vän som jobbat som brandman I England. Dom hade amerikanska brandmännen som besökte dom. Och min vän sa, att han hade aldrig velat jobba med dom. Otroligt låg standar och saknade det mest grundläggande för att jobba med det yrket. Nämligen säkerhet och förebyggande.
Men har man kunnat säkerställa vad det var som började branden?
Tänker lite pö branden i Sidneys nationalpark. Där brann det i 7-8 år har jag för mig. Inget regn på lång tid. Där bran det under jorden i alla rötter. Så detta kak bli en långdragen historia.
Kul att flera försäkringensbolagen har tagit bort försäkringen mot brand
Det kommer bli ett ekonomiskt haveri vi sällan skådat...