2025-01-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tänker att han brukar ju lösa det mesta.
I det här fallet krävs investeringar som skattebetalarna måste stå för.
Citera
2025-01-10, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Branden borde verkligen vara anlagd. Men väldigt många skyller fortfarande på "naturliga orsaker".

Det var 14 grader i Los Angeles på kvällen den 7e januari. Det är rentav lite krispigt. Inte optimala förutsättningar för eld att uppstå.

En gnista kan färdas 1-2 kilometer. Upp till 5 kilometer under extrema omständigheter.
Det är ca. 20 km mellan de olika bränderna. Inte alls sannolikt att det är samma gnista som förflyttat sig till fyra olika platser.

Samtidigt är det också ett väldigt spänt läge i omvärlden. Det ligger i MÅNGAS intresse att USA får problem på hemmaplan.

Om man tror på "naturliga orsaker" så är man lite hjärntvättad och lite konspirationsteoretiskt lagd som tror att "climate change" är roten till precis allting ont.
Jag är lite inne på samma spår som dig.
Min spontana tanke om att det va anlagt kom ganska så direkt, vilket i sin tur gynnar klimatagendan.
Citera
2025-01-10, 13:25
Medlem
5549s avatar
Citat:
Oavsett om husen kostar en del så finns ju marken kvar som husen är byggda på, och det är väl framförallt marken som är värdefull och kostar i "rätt" område. Så brinner ett hus upp så är det säkert vara halva värdet som försvinner om ens det om man ska hårddra det. Nog inte många som tänker på.
Ändå en stor kostnad att brösta om man inte har försäkring som täcker. Dessutom är det många som hyr och saknar sparade pengar, för dom är det tack och hej.

Och marksaneringen kommer inte att vara nådig. Även om ditt hus står kvar bredvid grannens nedbrunna så är det nog obeboeligt på många år.
Senast redigerad av 5549 2025-01-10 kl. 13:28.
Citera
2025-01-10, 13:26
Medlem
Citat:
Branden borde verkligen vara anlagd. Men väldigt många skyller fortfarande på "naturliga orsaker".

Det var 14 grader i Los Angeles på kvällen den 7e januari. Det är rentav lite krispigt. Inte optimala förutsättningar för eld att uppstå.

En gnista kan färdas 1-2 kilometer. Upp till 5 kilometer under extrema omständigheter.
Det är ca. 20 km mellan de olika bränderna. Inte alls sannolikt att det är samma gnista som förflyttat sig till fyra olika platser.

Samtidigt är det också ett väldigt spänt läge i omvärlden. Det ligger i MÅNGAS intresse att USA får problem på hemmaplan.

Om man tror på "naturliga orsaker" så är man lite hjärntvättad och lite konspirationsteoretiskt lagd som tror att "climate change" är roten till precis allting ont.

Japp, tänker samma sak.. just nu i kaoset är det väl också rätt enkelt att tända på olika platser när det tex blivit mörkt… elavbrott osv. Lätt att kunna slippa bli upptäckt.

Om inte annat så är kommentarsfältet på tex TikTok fullt med ordet ”Karma” .. många njuter nog av att se detta!
Senast redigerad av Menea 2025-01-10 kl. 13:29.
Citera
2025-01-10, 13:27
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Jag är lite inne på samma spår som dig.
Min spontana tanke om att det va anlagt kom ganska så direkt, vilket i sin tur gynnar klimatagendan.
Det är alltså såhär det kommer hanteras. "Naturfenomen pga långvarig torka låter inte troligt, det måste vara en psy-op av vänstern".
Citera
2025-01-10, 13:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Uppskattar ditt svar även om jag inte håller med.
Det håller på att utvecklas till en av USA:s värsta skogsbränder någonsin.
Det är total förödelse i en av världens största städer.
Ett perfekt tillfälle att få opinion för att få USA att sluta sponsra krig runtom i världen.
Ah jag vet inte, rent krasst är väl allting möjligt.
Citera
2025-01-10, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Du får ha i åtanke att det inte regnar där på 8 månader.
Vilket i sin tur gör det väldigt enkelt för den/dem som medvetet har startat det.

Framtiden får utvisa 🙂
Citera
2025-01-10, 13:31
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Du får ha i åtanke att det inte regnar där på 8 månader.

Japp, det är sant. Torkan och blåsten (som i sin tur mycket väl kan ha med klimatförändringarna att göra) har definitivt förvärrat situationen. Men det förklarar inte hur fyra olika gnistor uppstår av sig själv, orelaterat till varandra, samma kväll.
Citera
2025-01-10, 13:34
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Varför måste den vara anlagd? Eld kan färdas och hoppa.

Det kan också finnas flera orsaker. Elden kan ha startats pga naturliga omständigheter, och uppståndelsen kan ha lockat fram pyromaner på andra håll.

Jag skrev *borde*, inte *måste*. Ingen större detalj men ändock.

En gnista kan färdas 1-2 km. Under extra omständigheter såsom vulkanutbrott och liknande, 5 km.
Det är ca. 20 km i snitt mellan de olika bränderna.

Att eld skulle "färdas" 20km till tre olika platser, runtomkring Hollywood hills och västs kulturella epicentrum, tycker du att det känns sannolikt?

Jag har aldrig hört talas om att någonting liknande har skett överhuvudtaget i världshistorien. Inte för att jag är expert men vad jag vet har detta aldrig skett. Så då frågar jag mig hur sannolikt, om ens teoretiskt möjligt, det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja. Om delstaten vill slippa sånt här måste de investera i infrastruktur som garanterar vattentillgång i områdena.

Gör de inte det kommer vi att se många fler sådana här bränder.
Vatten är en del.
Röja nära hus en annan del. Finns goda erfarenheter från tex Australien.
Kontrollerade mindre avbränningar en annan. Nevada lär göra detta med resultat mindre antal stora bränder.
Sprinklersystem som tar vatten från egen pool kan skydda enskilda hus tillfälligt.

Det finns många delar men det räcker inte med en enda lösning. Med dessa starka vindar och torra marker, är ju nästan öken, är det ett extremt ställe att bo på och tro att bränder inte kommer att ske.

De har ju använt vattenbombning och det verkar ju inte räcka till mycket vid så här stor brand.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför är BelAir så hatat, mycket hippies och woke människor?

Det rikaste postnumret i USA? Iaf var det det när jag bodde där. Mycket woke människor dessutom.
Citera
2025-01-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vatten är en del.
Röja nära hus en annan del. Finns goda erfarenheter från tex Australien.
Kontrollerade mindre avbränningar en annan. Nevada lär göra detta med resultat mindre antal stora bränder.
Sprinklersystem som tar vatten från egen pool kan skydda enskilda hus tillfälligt.

Det finns många delar men det räcker inte med en enda lösning. Med dessa starka vindar och torra marker, är ju nästan öken, är det ett extremt ställe att bo på och tro att bränder inte kommer att ske.

De har ju använt vattenbombning och det verkar ju inte räcka till mycket vid så här stor brand.
Ja det finns säkert mycket man kan göra.

Frågan är om politikerna kan övertyga väljarna om de skattehöjningar som kommer att krävas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in