2025-01-10, 04:05
Medlem
Det viktigaste för att brandmän, eller underhållare av vattenledningar, och brandförebyggande åtgärder, brandgator osv ska kunna få utföra sitt jobb korrekt, eller alls - är att de alla är "fullt vaccinerade" mot covid.

Helt seriöst. Det var så logiken lät för något år sedan...Nu vet jag inte om förberedelser och förebyggande för sånt här har fått lida i någon stor omfattning på grund av coronapoltikens absurda vansinne och korruption, men det skulle faktiskt inte förvåna..

Men när det är känt att såna här områden utsätts för omfattande bränder ibland, vilket har varnats för många gånger att om förhållandena är rätt med vind och eld så kommer sådant här ske förr eller senare i områden som dessa. Har hört det mer än en gång. Då måste ju det prioriteras ny design i stadsplaneringen, lite sent nu, men till nästa gång... räckte inte Maui som väckarklocka?

Det behövs vattentorn, dimnäts-nätverk för att hålla marken fuktigare, dimnätsvattentorn, fler dammar överallt, små som stora. Nätverk av rör med enorm pumpkapacitet av vatten till brandposter, akvedukter, regnvattenssamling från tak till tunnor runt husen som kan tömmas ut i såna här situationer, underhåll av vegetation(ta bort växter i områden så att det inte kan spridas eld förbi olika zoner), bredare vägar, med mera. Fyll på med förslag på fler delar till lösningar och design...
Citera
2025-01-10, 04:09
Medlem
JustTrollings avatar
En person tagen till förhör, misstanke om mordbrand för Kenneth-branden.

The Los Angeles Police Department has confirmed to NewsNation that the Kenneth Fire is now being investigated as an arson case, and one person is in custody.
Citera
2025-01-10, 04:20
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Bränderna som spinner på högvarv i LA förväntas bli minst 10x dyrare än något annat liknande förlopp i världshistorien (exklusive bränderna till följd av Chernobyl, som är de överlägset dyraste med 700 miljarder USD).

Samtliga bränder i hela Europa under året 2023 hade en uppskattad kostnad på 4.8 miljarder USD. Med andra ord förväntas kostnaderna för dessa bränder bli minst 30 gånger mer omfattande än samtliga bränder som spred sig över hela denna kontinenten 2023. https://knowhow.distrelec.com/internet-of-things/the-cost-of-european-wildfires-2023-report/

Många hus som ch byggnadens som stryk med andra ord?

2018 branden var det en hel del hus som ströks med men inte jättemånga sett till ytan som brann.
Citera
2025-01-10, 04:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Många hus som ch byggnadens som stryk med andra ord?

2018 branden var det en hel del hus som ströks med men inte jättemånga sett till ytan som brann.

Yes, så måste det vara. Samtidigt lite paradoxalt med "bara" 5-7 döda kontra 85 döda i bränderna 2018, då dessa bränderna är långt allvarligare sett till kostnad och rimligen långt fler bostäder som slukats av lågorna. Förmodligen förklaras den låga dödssiffran av att myndigheterna ännu inte lyckats identifiera en uppsjö av döda, då bränderna fortsatt härjar mer eller mindre obehindrat. Gissningsvis är "mörkertalet" omfattande.
Senast redigerad av anwe8 2025-01-10 kl. 04:33.
Citera
2025-01-10, 04:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Trädkramande antifaluffare som tänt eld som vanligt, inget nytt i usa. För att sätta fokus på klimatet.
Jag har för mig att 2018 branden berodde på elfel med kablar som inte var nedgrävda ordentligt. Sen händer det ofta när det blir bränder att det lockar folk till att göra kaos och tända på ännu mer, oavsett trädkramare eller hemlös.
Citera
2025-01-10, 04:37
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Yes, så måste det vara. Samtidigt lite paradoxalt med "bara" 5-7 döda kontra 85 döda i bränderna 2018, då dessa bränderna är långt allvarligare sett till kostnad och rimligen långt fler bostäder som slukats av lågorna. Förmodligen förklaras den låga dödssiffran av att myndigheterna ännu inte lyckats identifiera en uppsjö av döda, då bränderna fortsatt härjar mer eller mindre obehindrat. Gissningsvis är "mörkertalet" omfattande.
Gud vad gräsligt jag skrev, ett under att att någon kunde tyda det🚬😗

Vi får hoppas dödstalet inte behöver stiga alltför mycket iaf. Jag har inte följt den här branden förens nu. Trodde dom skulle få ordning på den ganska omgående när jag läste om den för nån vecka sen.
Citera
2025-01-10, 04:39
Avslutad
Citat:
Gud vad gräsligt jag skrev, ett under att att någon kunde tyda det🚬😗

Vi får hoppas dödstalet inte behöver stiga alltför mycket iaf. Jag har inte följt den här branden förens nu. Trodde dom skulle få ordning på den ganska omgående när jag läste om den för nån vecka sen.

Om vi ser till andra liknande katastrofer, som bränderna i Australien 2019-2020, så avled 34 direkt som följd av bränderna och 445 avled indirekt av röken (smoke inhalation). Oavsett om man hittar fler döda kroppar eller inte i Kalifornien så lär dessvärre hundratals, eller rentav tusentals, stryka med som följd av rökskador.
Citera
2025-01-10, 04:40
Medlem
karlsoons avatar
2018 fanns det en "firemap" som tydligt pekade ut var det brann någonstans och hur mycket. Är det någon som har lyckats rota fram en sån den här gången med?
Citera
2025-01-10, 04:43
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Om vi ser till andra liknande katastrofer, som bränderna i Australien 2019-2020, så avled 34 direkt som följd av bränderna och 445 avled indirekt av röken (smoke inhalation). Oavsett om man hittar fler döda kroppar eller inte i Kalifornien så lär dessvärre hundratals, eller rentav tusentals, stryka med som följd av rökskador.
Oj, du tror det är så många alltså. Ja det var ju inte så bra.
Citera
2025-01-10, 04:49
Avslutad
Citat:
Oj, du tror det är så många alltså. Ja det var ju inte så bra.

Alltså, en forskningsstudie som fokuserade på bränderna i Kalifornien 2018 upptäckte att bränderna låg bakom 3600 dödsfall, varav den stora majoriteten i form av rökskador. Bland de 3600 dödsfallen så var det bara 85-103 personer vars död kunde kopplas direkt till bränderna, resterande dog av att ha andats in röken.

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adl1252
Citera
2025-01-10, 04:50
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Alltså, en forskningsstudie som fokuserade på bränderna i Kalifornien 2018 upptäckte att bränderna låg bakom 3600 dödsfall, varav den stora majoriteten i form av rökskador.

Jäklar. Trots att dom tjatade om evakuering hur mycket som helst. Fattar folk verkligen så dåligt.
Citera
2025-01-10, 04:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Alltså, en forskningsstudie som fokuserade på bränderna i Kalifornien 2018 upptäckte att bränderna låg bakom 3600 dödsfall, varav den stora majoriteten i form av rökskador.

Jäklar. Trots att dom tjatade om evakuering hur mycket som helst. Fattar folk verkligen så dåligt.

Jag menar, alla har ju nånstans att ta vägen(i princip) får ju ta bussen eller bilen iväg och sova nånstans eller på en parkering eller uppställt nödcenter i värsta fall. Typ alla skolor, kyrkor, idrottsarenor stängde ju och användes som evakueringscenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in