2025-01-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tom Hanks hus såg ju inte direkt ut att vara byggt i trä. Dock en del oroväckande stora buskage runt knutarna.

Dom kanske blev särbehandlade med räddningstjänsten eller privat som dom hyrde in för att rädda husen.
Citera
2025-01-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Två äldre par runt 80-90 år fick sin försäkring avskriven en månad innan.. hela deras hus och allt dom äger är borta! Vad i helvete är detta… visste försäkringsbolag vad som skulle hända?
Försäkringsbolag har inte råd ed inställningen "vi såg det inte komma!"

Naturligtvis insåg de att den här katastrofen riskerade att inträffa förr eller senare. Redan 2023 verkar försäkringsbolagen ha dragit öronen åt sig, i området.
Citera
2025-01-10, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Läste en kommentar under en artikel från ...
Bra att analysera vidare vad de boende där tänker och uttrycker. Låter som en förvirrad relation till naturen om de tror att de inte kan ta bort lättantändliga kvistar för att det skulle finnas nån utrotningshotad blomma i närheten.
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Hm intressant. Myndigheterna vill alltså ha bränder.
Det tror jag nog inte. Men det blir intressekonflikter när människan brer ut sig på ett sådant här enormt område - artificiell tillväxt versus naturens ekosystem. Visst kan man avverka den biologiska mångfalden och asfaltera bort träd och växter och andra djurarter. Men personligen så är jag övertygad om att det är döfött och att vi endast kan frodas i harmoni med vår omgivning, inte i strid mot den.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom kanske blev särbehandlade med räddningstjänsten eller privat som dom hyrde in för att rädda husen.
Ja det låter inte alls omöjligt. Lovade säkert donera en större summa pengar än grannen.
Citera
2025-01-10, 13:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja det brinner i West Hills nu, ny brand. Det är ett stenkast från Calabasas.

Jag köper inte riktigt att det verkar vara anlagda bränder, varför hade man isåntfall inte valt ut den mest hatade delen Bel Air? Finns ju flera ställen att tutta på där.
Varför är BelAir så hatat, mycket hippies och woke människor?
Citera
2025-01-10, 13:01
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Trump vill ju skära ner staten till ett minimum. Hur menar du att det ska kunna ”lösa problemen”? I Georgia som har de lägsta skatterna i USA måste delstaten låna pengar av staten för att ha råd med löner till brandmännen.
Tänker att han brukar ju lösa det mesta.
Citera
2025-01-10, 13:02
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det tror jag nog inte. Men det blir intressekonflikter när människan brer ut sig på ett sådant här enormt område - artificiell tillväxt versus naturens ekosystem. Visst kan man avverka den biologiska mångfalden och asfaltera bort träd och växter och andra djurarter. Men personligen så är jag övertygad om att det är döfött och att vi endast kan frodas i harmoni med vår omgivning, inte i strid mot den.
Var ju iaf ganska vettigt tänkt.
Citera
2025-01-10, 13:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Ja det ska bli mycket intressant att se hur han löser denna och kommande bränder i Kalifornien.
Citera
2025-01-10, 13:04
Medlem
5549s avatar
Citat:
En president är en mer en sorts talesperson, en skådespelare. Här krävs gediget arbete i alla lager av samhälle och myndigheter. Jag tror att Trump är på golfbanan idag faktiskt.
Citera
2025-01-10, 13:06
Medlem
trillians avatar
Branden borde verkligen vara anlagd. Men väldigt många skyller fortfarande på "naturliga orsaker".

Det var 14 grader i Los Angeles på kvällen den 7e januari. Det är rentav lite krispigt. Inte optimala förutsättningar för eld att uppstå.

En gnista kan färdas 1-2 kilometer. Upp till 5 kilometer under extrema omständigheter.
Det är ca. 20 km mellan de olika bränderna. Inte alls sannolikt att det är samma gnista som förflyttat sig till fyra olika platser.

Samtidigt är det också ett väldigt spänt läge i omvärlden. Det ligger i MÅNGAS intresse att USA får problem på hemmaplan.

Om man tror på "naturliga orsaker" så är man lite hjärntvättad och lite konspirationsteoretiskt lagd som tror att "climate change" är roten till precis allting ont.
Citera
2025-01-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Branden borde verkligen vara anlagd. Men väldigt många skyller fortfarande på "naturliga orsaker".

Det var 14 grader i Los Angeles på kvällen den 7e januari. Det är rentav lite krispigt. Inte optimala förutsättningar för eld att uppstå.

En gnista kan färdas 1-2 kilometer. Upp till 5 kilometer under extrema omständigheter.
Det är ca. 20 km mellan de olika bränderna. Inte alls sannolikt att det är samma gnista som förflyttat sig till fyra olika platser.

Min tanke med.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2025-01-10 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in