2025-01-09, 23:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfobi
Fast det håller ju just nu på att utredas om den dumpen gör är olagligt eller inte. Någon liknande cirkus har ju aldrig blivit skådad förut och det är ganska ovanligt att det finns lagar för sånt som inte har hänt än. Kan du förklara vad du menade med att polisen inte vill samarbeta då? Troligen lär det ju vara för att det finns tveksamheter kring om det dumpen gör faktiskt är ok. Av ditt inlägg tolkade jag det som att du tycker att det då bara är att köra på och ta saker i egna händer. Om alla gjorde så så skulle man ju också kunna starta blogg där man man hänger ut de man tycker är skattefifflare eller sysslar med något annat skumt.
Vad menar du med "ovanligt att det finns lagar för sånt som inte har hänt än"?

Gällande Kalmarpolisen: https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/135916/dumpen-vansinniga-pa-kalmarpolisen-de-vill-inte-utreda-brott-mot-barn/

Hittar inte artiklarna som låg på Dumpen just nu. Vill du leta, be my guest.

Gällande din analogi med blogg: Ja i teorin kan man det. Men det måste fortfarande vara försvarligt att lämna uppgifterna. Och man ska helst ha ett utgivningsbevis om man vill åtnjuta lagens fulla skydd.
Kan personligen anse att sådant agerande i alla fall fyller ett redaktionellt syfte jämfört med skräpsidor som Lexbase och annat. Men det är en annan femma.
Citera
2025-01-09, 23:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte han menar att de jagar barn på darknet.
Bra att du förtydligar.
Citera
2025-01-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det dumpen gör är inte olagligt. Precis som att det gäddorna gör är inte olagligt. Så vet inte riktigt hur du kopplar det till "pöbelmentalitet på 1700-talet".
Publiceringen kan mycket väl vara olaglig (förtal).
Om jag kommer ihåg rätt ska väl rättegången ske i maj,
Citera
2025-01-09, 23:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totenhosen
Sara är ju enligt uppgift inne, och kanske även ansvarig, på den Telegramgrupp som önskar självmord av personer som de anser begått övergrepp. Hon har, i vilket fall, på intet sätt helt fördömt detta, utan anser, vad som framkommit i tidningsartiklar och hennes egen utsago, att detta inte är fel även om anhöriga och barn drabbas av detta självmord.
Det stämmer att Dumpen och deras företrädare inte fördömt att "gäddorna" drivits till självmord med hänvisning till att även utsatta barn drivs till självmord i och med de övergrepp de utsatts för som unga.

Det är såklart beklagligt om en människa väljer att ta livet av sig. Jag är ju av åsikten att skiter sig ens rykte totalt så kan man alltid utvandra till ett annat land och slippa stigman. Men det är min personliga åsikt om lämplig exitstrategi.
Citera
2025-01-09, 23:27
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Pedofilvurmare? Verkar krylla av dom i denna tråd. Anyway - var skrev jag att vi skulle uppmana eller hetsa dom till självmord? Dom 11 som tagit livet av sig har knappast hetsats till självmord. Dom har letat barn online och åkt dit, och därefter tagit livet av sig.

Finns ju fortfarande i mitt citat Du sökte efter en väg att öka andelen självmord till 20%, vilket vore ca 100 ytterligare självmord.

Pedofilvurmare, bra argument för...vad du nu argumenterar för. Du är välkommen att kalla mig precis vad du vill, det spelar ingen som helst roll.

Edit: Skitkul att du ändrade på ditt inlägg och tog bort det inkriminerande, tar det som en personlig komplimang.
Senast redigerad av AEggkartongen 2025-01-09 kl. 23:34.
Citera
2025-01-09, 23:28
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Jag tror inte han menar att de jagar barn på darknet.

Du hittar inga barn på darknet... Vill du ha småflickor så finns de på andra ställen. Roblox, snap, tiktok osv... Det är där ungarna hänger.
Citera
2025-01-09, 23:30
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Publiceringen kan mycket väl vara olaglig (förtal).
Om jag kommer ihåg rätt ska väl rättegången ske i maj,
Du tänker på målet där uppgifter publicerats på någon social media? Ja, det är inte osannolikt. Men då är det för att ansvarig utgivare inte har redaktionell kontroll över andra plattformar än den egna man förfogar över (i detta fallet dumpen.se). Således gäller inte yttrandefrihetsgrundlagens/tryckfrihetsförordningens skydd vad gäller uppgifter man publicerar på andras plattformar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Och om man förlitar sig blint på vad någon random person på internet utger sig för att vara är man dum i huvudet eller boomer.

Och att du sitter och säger att gäddorna inte kan vara synska och veta om den dom pratar med är fiktiv eller inte men samtidigt utger dig själv för att vara synsk då du tydligen vet vad dom tänker är ännu mer dumt i huvudet.

Inte förlitar sig blint
Snarare benefit och the doubt

Tänker du att när fiskarna skriver att dom är 13 eller 14, skickar bilder på ai-genererade barn så tror gäddorna då att det är vuxna? Det låter ju int särskilt sannolikt
Och även om dom är osäker, varför skulle dom riskera sexchatta/skicka kukbilder till någon som KAN vara ett barn?

Sen är kukbilderna inget som vuxna heller vill ha, tyvärr så utreds knapps sexuella ofredanden så möjligheterna att få dom åtalade för det är väldigt låg
Citera
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är väl så gäddorna tänker.

Tack, det var lite poängen. Sen om det är en aktivt manifesterad tanke eller en passiv insikt låter jag vara osagt.

Måhända är Monsieur Candy en sådann? Vad vet jag, hen har ju tankesättet.
Citera
2025-01-09, 23:31
Medlem
Bananfobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vad menar du med "ovanligt att det finns lagar för sånt som inte har hänt än"?

Gällande Kalmarpolisen: https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/135916/dumpen-vansinniga-pa-kalmarpolisen-de-vill-inte-utreda-brott-mot-barn/

Hittar inte artiklarna som låg på Dumpen just nu. Vill du leta, be my guest.

Gällande din analogi med blogg: Ja i teorin kan man det. Men det måste fortfarande vara försvarligt att lämna uppgifterna. Och man ska helst ha ett utgivningsbevis om man vill åtnjuta lagens fulla skydd.
Kan personligen anse att sådant agerande i alla fall fyller ett redaktionellt syfte jämfört med skräpsidor som Lexbase och annat. Men det är en annan femma.

Är en ”artikel” från dumpen alltså en pålitlig källa att hänvisa till för någon typ av sanning tycker du?

Det jag menar med att det är ovanligt att det finns lagar för sånt som inte har hänt än i det här fallet är att det dumpen har gjort är ju att hitta en spricka mellan två lagstolar där de kan göra det de gör utan konsekvenser genom att agera bakom ett utgivningsbevis. Ingen annan har ju tidigare hängt ut folk på det här sättet i redaktionellt syfte, i alla fall inte med samma spridning, och eftersom det inte har hänt tidigare så är det så klart möjligt tills det kommer en lag som säger stopp. Vilket nu håller på att utredas.

Ja, det är en helt annan femma vad du personligen anser. Fint att du inser det!
Citera
2025-01-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Du hittar inga barn på darknet... Vill du ha småflickor så finns de på andra ställen. Roblox, snap, tiktok osv... Det är där ungarna hänger.
Herregud vad har du mellan öronen. Givetvis finns det inga barn på darknet och det påstår jag inte hellre. Det jag säger är att dom svenska pedofilerna diskuterar om pedofili om var och hur dom träffar barn eller byter bilder. Och varnar för dumpen.
Citera
2025-01-09, 23:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Är en ”artikel” från dumpen alltså en pålitlig källa att hänvisa till för någon typ av sanning tycker du?

Det jag menar med att det är ovanligt att det finns lagar för sånt som inte har hänt än i det här fallet är att det dumpen har gjort är ju att hitta en spricka mellan två lagstolar där de kan göra det de gör utan konsekvenser genom att agera bakom ett utgivningsbevis. Ingen annan har ju tidigare hängt ut folk på det här sättet i redaktionellt syfte, i alla fall inte med samma spridning, och eftersom det inte har hänt tidigare så är det så klart möjligt tills det kommer en lag som säger stopp. Vilket nu håller på att utredas.

Ja, det är en helt annan femma vad du personligen anser. Fint att du inser det!
Vem skulle annars vara källa om inte Dumpen, tycker du? Polisen får ju inte - med hänvisning till objektivitetsprincioen - utåt ta ställning mot Dumpens verksamhet. Så någon annan källa kommer ju inte vara möjlig.

Såvitt jag vill minnas har både Aftonbladet, Expressen och liknande hängt ut politiska företrädare för brott som de begått bakåt i tiden. I synnerhet mot Sverigedemokratiska sådana. Så att det saknar motstycke delar jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in