2025-01-09, 20:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Min kusin hade en Saab 95 med rattväxell. Är rätt säker på att den hade koppling. Enda skillnaden var att spaken satt vid ratten. Det är FÖ en mkt smartare lösning än att ha spaken på golvet. Man kan ju tex sitta tre fram el ha hur mkt plats som helst. I min S90 så sitter spaken på golvet men i Cadillacen så har den rattväxel. E n manuell sitter dock bäst på golvet.

Vad jag kan minnas så var det väl synkro så att man släppte gasen och då kunde man växla.
Citera
2025-01-09, 20:12
Avslutad
En väldigt naturlig utveckling då lådorna har blivit betydligt bättre samt på grund av el-motorerna.

Tittar man på blocket på nyare bilar så är det nästan uteslutande automat lådor som säljs nu och blivit den nyare standarden på alla nya bilar.

Min förra sambo tog automat körkort och var lite tvekande men förklarade att hon fick ta vilket den hon själv ville men jag som har haft körkort i över 20 år kommer aldrig någonsin att köpa en manuell bil igen då det är för jäkla skönt när man sitter i köer.
Citera
2025-01-09, 20:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det finns väl fortfarande mer bilar som är äldre än 2010 än nyare än 2010 i Sverige just nu. Utgår man ifrån att de som skaffar körkort inte får en relativt ny bil av sina föräldrar då de inte bör har kapital att köpa en nyare bil så finns det fortfarande en funktion med manuell växellåda. Det är många här som är lite yngre inte känner till är att automatlådan inte var så jäkla bra förr. Det var mer vanligt med trasiga automatlådor än manuella lådor och jag skulle vilja påstå att de började få till lådorna hyfsat efter 2016. Innan dess så var de antingen rätt dåliga funktionellt eller hållbara. Men det kanske fortfarande är samma problem men att vi byter bilar oftare så vi har inte bilarna tillräckligt länge för att problemen ska uppstå. Elbilar fungerar på ett annat sätt så de är uteslutna i min gissning
Citera
Medlem
Vet inte om detta varit uppe i tråden redan, men det tajmar ju rätt bra med det jag skrev i nåt inlägg tidigare, att kraven runt körkorten såklart kommer att ändras med tiden för att passa med hur fordonsparken etc utvecklar sig

https://feber.se/bil/folk-med-automatkorkort-kan-fa-kora-manuella-bilar/475543/
Citera
Medlem
Jokerswes avatar
Perfekt, så kanske man äntligen kan fynda en sommarbil när gubbarna dör ut och dagens unga inte kan köra manuellt, det här kommer bli perfekt!
Citera
2025-01-09, 20:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
En väldigt naturlig utveckling då lådorna har blivit betydligt bättre samt på grund av el-motorerna.

Tittar man på blocket på nyare bilar så är det nästan uteslutande automat lådor som säljs nu och blivit den nyare standarden på alla nya bilar.

Min förra sambo tog automat körkort och var lite tvekande men förklarade att hon fick ta vilket den hon själv ville men jag som har haft körkort i över 20 år kommer aldrig någonsin att köpa en manuell bil igen då det är för jäkla skönt när man sitter i köer.

Elbilar använder inte växellådor på samma sätt det är inte jämförbart men en fossildriven bil. Man växlar inte så det är inte en växellåda
Citera
2025-01-09, 20:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Perfekt, så kanske man äntligen kan fynda en sommarbil när gubbarna dör ut och dagens unga inte kan köra manuellt, det här kommer bli perfekt!

Har några grannar som är 80+ och de har äldre Volvos och saabar och de är nästan i bättre skick än en 3 år gammal v90 eller v60. De sköter om dem som bebisar och de kanske kör några hundra mil per år och servar bilarna 2 ggr per år. Hittar du någon sån bil så köp direkt
Citera
2025-01-09, 20:42
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Automat är, måste jag erkänna fast kuken minskar lite, jävligt bekvämt.

Men jag gillar också att köra i gamla vrak från 60-70 och det kommer säkert finnas folk i framtiden som ser tjusningen i dessa fina bilar.
Citera
2025-01-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ju vända lite på det där med fastkörning…
Det går bra att ta sig loss även med en automat genom att ”gunga” bilen fram och tillbaka, men det kan krävas lite mer teknik för det än med en manuell, och om jag förstått det rätt så är det för er manuella fantaster en hederssak att behärska tekniken själva. Alltså är i detta fall en automat mer utmanande än en simpel manuell. Så är det inte bra det då…? Det enkla slappa är ni ju emot verkar det som…?

Jag har personligen klantat till det och fastan rejält i snön, t o m med 4WD, när jag varit lite för optimistisk. Och tagit mig loss även med automat med lite trixerier…
Kul diskussion! 😃
I oväder måste man vara kapabel till att kunna ta sig loss. Förstås.
Det går att gunga med automat också, men det hela är en mjukare och bekväm körning med förlust av kontroll i skarpa lägen när man behöver det.

Sen visst, som boende i stcklm nu klarar man det mesta ändå. 😅 Men menar lite kargare klimat där bilen och föraren sätts på prov. Isiga uppförsbackar osv.
Då är det bra att kunna finjustera med dragläge och gas på ett sätt som är svårt att få till med en automat?
Citera
2025-01-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Kul diskussion! 😃
I oväder måste man vara kapabel till att kunna ta sig loss. Förstås.
Det går att gunga med automat också, men det hela är en mjukare och bekväm körning med förlust av kontroll i skarpa lägen när man behöver det.

Sen visst, som boende i stcklm nu klarar man det mesta ändå. 😅 Men menar lite kargare klimat där bilen och föraren sätts på prov. Isiga uppförsbackar osv.
Då är det bra att kunna finjustera med dragläge och gas på ett sätt som är svårt att få till med en automat?

Nja… tycker det mest handlar om vana, att vänja sig vid varje individuella fordon, så klarar man det mesta med dem alla ändå.

En automat kan ju på många sätt vara bättre i många situationer på vintern. T ex när folk i manuella ska försöka finna svagt och mjukt dragläge för att tassa iväg försiktigt i hal uppförsbacke för att inte tappa greppet på drivhjulen, så kan man med automat i princip bara släppa på bromsen så börjar automaten själv stilla tassa framåt, och räcker inte det så smeker man gaspedalen en smula och får lite mer. Egentligen mycket smidigare än att sitta och labba med två pedaler…
Citera
2025-01-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det finns väl fortfarande mer bilar som är äldre än 2010 än nyare än 2010 i Sverige just nu. Utgår man ifrån att de som skaffar körkort inte får en relativt ny bil av sina föräldrar då de inte bör har kapital att köpa en nyare bil så finns det fortfarande en funktion med manuell växellåda. Det är många här som är lite yngre inte känner till är att automatlådan inte var så jäkla bra förr. Det var mer vanligt med trasiga automatlådor än manuella lådor och jag skulle vilja påstå att de började få till lådorna hyfsat efter 2016. Innan dess så var de antingen rätt dåliga funktionellt eller hållbara. Men det kanske fortfarande är samma problem men att vi byter bilar oftare så vi har inte bilarna tillräckligt länge för att problemen ska uppstå. Elbilar fungerar på ett annat sätt så de är uteslutna i min gissning

Så är det ju. Tar man körkort idag och vill köpa en första egen bil med automat så behöver man lägga ganska mycket pengar om man inte vill ha en Passat kombi eller liknande som första bil.

Har du manuellet kort så kan du få en bra bil för 25k
Citera
2025-01-09, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja… tycker det mest handlar om vana, att vänja sig vid varje individuella fordon, så klarar man det mesta med dem alla ändå.

En automat kan ju på många sätt vara bättre i många situationer på vintern. T ex när folk i manuella ska försöka finna svagt och mjukt dragläge för att tassa iväg försiktigt i hal uppförsbacke för att inte tappa greppet på drivhjulen, så kan man med automat i princip bara släppa på bromsen så börjar automaten själv stilla tassa framåt, och räcker inte det så smeker man gaspedalen en smula och får lite mer. Egentligen mycket smidigare än att sitta och labba med två pedaler…
Nja, alltså den situation du beskriver stämmer, men jag har svårt att se hur "gungandet" när man sitter lite fast skulle kunna åstadkommas på en automat. Jag har iaf inte lyckats med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in