Citat:
Ursprungligen postat av
Trollmia
Läser man kommentarer på bl.a X men även under tidningsartiklar som tillåter kommentarer så är det återkommande temat att torrt under-buskage inte röjts ordentligt och det är det som är problemet. Och så har det varit under många år och att det inte röjts skylls på klimat/natur-fanatiker som motsätter sig sådan röjning p.g.a. diverse orsak de tar till varje gång.
Hur sant ovan fetade är vet jag ej, jag bara vidarebefodrar information/kommentarer jag läst.
Nämen ....
Var det inte hela wokevänstern i Hollywood (och Sverige) som skrattade sig harmynta när Trump påpekade detta under sin förra mandatperiod som president. Som jämförde med Finland - som ju har ett AKTIVT skogsbruk med oerhört mycket mindre dödved och undervegetation i sina skogar. Kort - mycket mindre brännbart material.
Detta med att man i Nordamerika inte gallrar, röjer och håller efter sina skogar som vi gör i norden, har skapat GIGANTISKA bränsleförråd som inte gör annat än väntar å en tändande gnista. Kombinerat med en ökande befolkning som gör att man bostäder sig allt närmare skogsområde - utan buffertzoner, och det går som det går.
Gissar att Trump ler i mjugg och tänker: Skrattar bäst som skrattar sist...