2025-01-09, 04:44
Medlem
Det tar lång tid innan rättegång, för att de har fullt upp med andra fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det gjorde du inte alls det.
Sluta med din OT.

Frågan man ställer sig är hur långt det kommer dröja till rättegång.
Med tanke på vittne i realtid via butikens övervakningskamera, filmat förlopp, polisens bild av att det är ett slumpmässigt vansinnesdåd osv så borde det inte ta allt för lång tid.

Vid ett mord inne på en tempobutik i Gävle som också filmades av övervakningskamera, där en ung man högg ihjäl en annan ung man tog det ändå relativt lång tid till rättegång.

Dock var motivet mer oklart där, gm och bo var vänner/ ovänner med narkotikabrott i bagaget bägge två, oklart om gm spelade psyksjuk eller var det osv.

Här verkar det röra sig om en klassisk ”ensam galning”.
Citera
2025-01-09, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Om de inte redan framgått så är den 26 åriga mördaren född i Indien, kom till Sverige 2009, är gift och har ett litet barn.

Har jobbat med parkskötsel. Förekommer inte i några domar de senaste åren.
Det var inte svårt att räkna nu när idioterna på nyheterna vart femte ord slängde in 'vansinnesdåd'. Verkligen betonade det.
Citera
2025-01-09, 05:40
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroo20
Det var hon. Vad var hon annars?

Hon är född i Irak.
Citera
2025-01-09, 05:41
Medlem
Samma dag som mordet på Ica Maxi så släpps netflixserien ’Genombrottet’ om vansinnesdådet i linköping 2004. Likheterna är inte många, men det är i sammanhanget ovanligt med slumpmässigt valda offer.

Om vi utgår från att det är en person som lider av redan svåra tvångstankar, kan det ha inspirerat honom?
Citera
2025-01-09, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
(Någon skrev att det verkade som att han visste vart han skulle hugga för att en person ska avlida)

Det får dom lära sig av imamerna i moskéerna.
Kvinnan är assyr - kristen befolkning i irak och mannen var indier, hindu.
Citera
2025-01-09, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Nej, det är dina fördomar som visar sig och det var sannolikt därför du var så snabb att rida till försvar med dina meningslösa klichéer om att det är fler som drunknar i badkaret..

Kan du påvisa var jag pratat om ”drunkna i badkaret”…..?
Det verkar vara svårt för dig att svara seriöst på det jag skrev, när du nu börjar svamla om helt andra saker….

Citat:
Ursprung är mer eller mindre ointressant här, då det finns gott om svenska psykiskt störda som också de borde tas om hand innan de agerar.

Ja jag är inte en av alla de i tråden som dragit upp ursprung, så varför du börjar svamla om det är obegripligt, men antagligen för att du inte kan bete dig seriöst…

Citat:
Men men, nu kan vi slå fast att enligt herr pissliberal så är det helt meningslöst att t.ex. gå på allmän hälsokontroll,
risken för att drabbas av cancer eller någon annan allvarlig sjukdom är ju ändå lägre än att dö i en trafikolycka.

Du kastar nu fram helt irrelevant svammel, då jag aldrig skrivit att vi inte ska göra något alls för att försöka förhindra att något sker.

Citat:
Och bry er inte om att slösa tid på att se er om innan ni går över vägen, jag menar vad är egentligen risken att det skulle komma en bil precis när du ska gå..

Än mer vilset irrelevant svammel från dig…

Svara istället gärna på varför folk inte blir lika oroade för att råka illa ut i trafiken när som helst när all tillgänglig statistik visar att det är extremt mycket större risk och sannolikhet än att råka ut för en vansinnesattack med kniv i en butik. Tycker du inte det är en ganska intressant frågeställning…?
Varje dag så beger sig miljontals människor ut i trafiken, utan att vara särskilt oroliga för det fast det dör/dödas några hundratal i trafiken varje år.
Men när det sker några enstaka vansinnesdåd på butiker per år, där minst lika många miljoner människor handlar var dag, så blir det plötsligt stor vånda och oro för att det ska råka hända dem….

Självklart är sådana vansinnesdåd hemska och otäcka, och får folk att oroa sig, men fakta visar ju att de egentligen har helt andra saker som sker väldigt mycket oftare, som de borde oroa sig mer för.
Citera
2025-01-09, 06:13
Medlem
Harry_s avatar
viktigast av allt är ursprung och religion
ibland undrar man om folk på FB är efterblivna
samma sak när Adriana blev mördad
vad gör en 12åring ute så sent
absolut noll intresse för varför åker man runt med såna tunga vapen

Ni är nötter
Citera
2025-01-09, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Hans frus namn nämndes på Facebook
Pratar vi om samma gm? Det handlar om gm i Märsta , som dödade en tjej utan att känna henne pga han var psykisk sjuk.
Citera
2025-01-09, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan du påvisa var jag pratat om ”drunkna i badkaret”…..?
Det verkar vara svårt för dig att svara seriöst på det jag skrev, när du nu börjar svamla om helt andra saker….

Ja jag är inte en av alla de i tråden som dragit upp ursprung, så varför du börjar svamla om det är obegripligt, men antagligen för att du inte kan bete dig seriöst…

Du kastar nu fram helt irrelevant svammel, då jag aldrig skrivit att vi inte ska göra något alls för att försöka förhindra att något sker.

Än mer vilset irrelevant svammel från dig…

Svara istället gärna på varför folk inte blir lika oroade för att råka illa ut i trafiken när som helst när all tillgänglig statistik visar att det är extremt mycket större risk och sannolikhet än att råka ut för en vansinnesattack med kniv i en butik. Tycker du inte det är en ganska intressant frågeställning…?
Varje dag så beger sig miljontals människor ut i trafiken, utan att vara särskilt oroliga för det fast det dör/dödas några hundratal i trafiken varje år.
Men när det sker några enstaka vansinnesdåd på butiker per år, där minst lika många miljoner människor handlar var dag, så blir det plötsligt stor vånda och oro för att det ska råka hända dem….

Självklart är sådana vansinnesdåd hemska och otäcka, och får folk att oroa sig, men fakta visar ju att de egentligen har helt andra saker som sker väldigt mycket oftare, som de borde oroa sig mer för.
Hör vad du säger. Men jag tycker ditt resonemang brister. Trafiken ger man sig många gånger ut i helt sonika för att man inte har något val. Man köper att några hundra av oss kommer dö i år - kanske du, kanske jag - för att vi allihopa ska kunna leva och få chans att frodas i ett modernt välfärdssamhälle typ.

Att man själv eller tjejen ska bli brutalt knivmördad av en störd jävla indier när man handlar på Maxi känns helt jävla fruktansvärt i relation till att en anhörig går bort i en olycka.
Citera
2025-01-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Kvinnan är assyr - kristen befolkning i irak och mannen var indier, hindu.

Okej! Tyckte det var en palestinier, missade den detaljen.
Citera
2025-01-09, 07:56
Medlem
FeketeKutyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Vakten i fråga grep honom i tron ​​att han hade snattat och det avslöjades först efter att han knivhögg en kollega.

Lär dig läsa och tänk igenom saker innan du postar.

Så där var det inte alls. En vakt i en butik griper inte någon för att dom tror att denne snattat. Vakt avväpnade och höll fast GM efter dådet.

Från Aftonblaskan:
Citat:
Strax innan dådet hade en vakt noterat vad som beskrivs som ett stressigt beteende hos 26-åringen genom butikens övervakningskamera och trott att skulle snatta, enligt uppgifter.

Även en anställd kontaktade väktaren efter att ha reagerat på gärningsmannens uppträdande.

Efter attacken lyckades vakten ta fast den misstänkte mannen och ta hans kniv, enligt uppgifter.

Innan någon snattat har inget brott begåtts, och brottet sker efter kassan passereats. Med andra ord grips ingen för snatteri inne i butiken av någon butiksvakt.
Citera
2025-01-09, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
...varför folk inte blir lika oroade för att råka illa ut i trafiken när som helst när all tillgänglig statistik visar att det är extremt mycket större risk och sannolikhet än att råka ut för en vansinnesattack med kniv i en butik.

Jag tyckte det också var en intressant tanke, första gången jag hade den för 15 år sedan...

Trafikolyckor är ovanliga, MEN så vanliga och vardagliga att människor tenderar att bli vant med dem. I kontrast kan en knivattack i en butik uppfattas som något mycket ovanligt.

När vi är i trafiken har vi ofta en känsla av kontroll, särskilt om vi är erfarna förare. Vid en knivattack finns det mycket mindre kontroll; men framförallt är hotet mer oförutsägbart.

Knivattack är ett direkt och personligt hot som kan uppfattas som mycket våldsamt och skrämmande, medans trafikolyckor upplevs mer som "statistik".

Trafik är en förutsägbar del av livet för de flesta människor, och det finns etablerade säkerhetsnormer (som bilbälten och hastighetsbegränsningar) som gör att vi känner oss relativt säkra, även om vi är medvetna om att olyckor händer. Knivattacker ses däremot som något mer extremt och chockerande, vilket skapar en känsla av oförutsägbarhet som är svårare att hantera psykologiskt.

Hoppas du förstår att jämföra en knivattack med trafikolycka inte är detsamma.
Om du vill göra den jämförelsen, då ska alla som vistas i butiken ha en kniv på sig.
Då kanske du förstår skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in